۵ تغییر انقلابی که تراشه‌های هوشمند IBM در تکنولوژی ایجاد خواهند کرد

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
برای بیشتر مردم کامپیوتر فقط یک جعبه‌ی سرگرمی است. از آن برای وبگردی، تماشای فیلم و شاید چند محاسبه‌ی کوچک کاری استفاده می‌کنند. اکثر ما هنوز نیازی به استفاده از کامپیوتر هوشمندتری پیدا نکرده‌ایم، اما محققان IBM در تلاشند این وضعیت را عوض کنند و پردازنده‌ای طراحی کرده‌اند که فعالیت مغز انسان را بازسازی می‌کند.
تبلیغات

مهندسان آبی بزرگ با معرفی پردازنده‌ی TrueNorth دنیایی از کامپیوترهای بسیار باهوش‌تر را وعده می‌دهند. IBM در مورد تکنولوژی پردازنده‌های جدیدش می‌گوید: کوچک اما قدرتمند است و همانند مغز انسان کار می‌کند. TrueNorth کاملا متفاوت از نسل کنونی پردازندها طراحی شده است. پردازنده‌های سنتی از روشی که در دهه ۱۹۴۰ ابداع شدند، استفاده می‌کنند؛ اما IBM در TrueNorth از مغز انسان الهام گرفته است. این پردازنده از یک میلیون نورون الکتریکی که به وسیله‌ی شبکه‌ای از ترانزیستورها به هم متصل شده‌اند ساخته شده است. پروفسور راجیت مانوهار که نقش کلیدی در توسعه‌ی این تکنولوژی دارد در مورد قابلیت‌های آن به ۵ نکته‌ی کلیدی اشاره می‌کند

IBM

گرفتن دزدها

وقتی این ایده حدود ۶ سال پیش مطرح شد IBM‌ و محققان دانشگاه به دنبال راهی برای ساخت پردازنده‌ای‌ با بیولوژی شبیه مغز انسان افتادند. در بسیاری از فعالیت‌ها مانند یافتن الگوها منطق مغز انسان بسیار موثرتر از پردازش کامپیوتری عمل می‌کند. بر خلاف کامپیوترهای سنتی TrueNorth می‌تواند در صورت دریافت الگوریتم مناسب از طریق ارتباط بین نورون‌ها اطلاعات مربوط به الگوها را دسته بندی و شناسایی کند. به عنوان مثال آیا دو نفر شبیه هم هستند، آیا نور به آهستگی در حال کم شدن است یا آیا خطر حیوان درنده‌ای در این نزدیکی وجود دارد. استفاده‌ی استراتژیکی که می‌توان از این پردازنده کرد این است که وقتی کسی یا چیزی در مکان نامناسبی بود آن را شناسایی کرده و به مسئولین اطلاع دهد.

پزشکی و حفاظت از جان

قابلیت‌های چیپ هوشمند در امور پزشکی و اورژانس فوق‌العاده زیاد است. در نظر بگیرید کسی را که در شنا بیش از حد از ساحل دور شده است. سنسور تعبیه شده در بدن اون غریق نجات را آگاه می‌کند و به کمک وی می‌روند یا تراشه‌ای که می‌تواند وجود نوع خاصی از باکتری را اعلام کند یا توپ لاستیکی با تراشه‌ای که به سنسور شناسایی حیات مجهز شده می‌تواند مکان فردی را که در زیر آوار ساختمان گیر افتاده را مشخص کند و عملیات نجات را سرعت ببخشد.

پارک کردن و دستیار شخصی

از آن جایی که تراشه قرار نداشتن چیزی در جای خودش را متوجه می‌شود پس با دادن اطلاعات مالی و روزانه دستگاه می‌تواند با توجه به اولویت وظیفه‌ی تهیه‌ی مایحتاج را بر عهده بگیرد. همچنین با قرار گرفتن این پردازشگر در اتومبیل و هماهنگ شدن با نرم‌افزاری در تلفن همراه، به راننده در پارک کردن اتومبیل کمک می‌کند. از همین تکنولوژی در جهت قرار دادن اتومبیل‌ها در محل مناسب در پارکینگ نیز می‌توان استفاده کرد.

واتسون بعدی

سوپر کامپیوتر هوش مصنوعی IBM از سال ۲۰۱۱ که در نمایش تلویزیونی Jeopardy درخشید در راس بسیاری از خبرها بوده است؛ اما با به کارگرفته شدن چیپ‌های جدید در محصولات رقیب نمی‌تواند به مدت زیادی پیشرو بماند. IBM می‌گوید TrueNorth می‌تواند با سایر تکنولوژی‌های محاسباتی شناختی برای خلق سیستمی که می‌آموزد، استدلال می‌کند و به انسان برای گرفتن تصمیمات کمک می‌کند، در هم آمیخته شود و تکنولوژی معماری عصبی در این پردازنده در انجام وظایف پیچیده‌ی طبقه بندی شده بسیار خوب عمل می‌کند. به عنوان مثال اگر شما بخواهید به پردازنده یاد بدهید از میان چیزهای مختلف کتاب را به شما نشان بدهد کافیست الگوریتمی بنویسید که تفاوت بین اشیا مختلف را تشخیص می‌دهد.

neurosynpatic

پردازش ابری هوشمندانه‌تر

پردازنده‌ی مدرن‌تر می‌تواند پردازش ابری بهینه‌تری را پایه گذاری کند. یک پردازنده  TrueNorth بیش از ۵.۴ بیلیون ترانزیستور دارد اما فقط ۷۰ میلی وات مصرف انرژی آن است در صورتی که پیشرفته‌ترین پردازنده‌ی اینتل با ۱.۴ بیلیون ترانزیستور مصرف بسیار بیشتر یعنی ۱۴۰ وات دارد. از آنجا که دیتا سنترها محدود به مقدار انرژی و روش خنک سازی هستند، این تراشه می‌تواند پردازش بسیار ارزان‌تر و قوی‌تری را در سرورها انجام دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات