سامسونگ به چه تغییراتی در محصولاتش احتیاج دارد

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
مطالعه 4 دقیقه
هر زمان که سامسونگ محصولی را معرفی می‌کند نظرات یکسانی در مورد آن می‌شنویم. کامنت‌های اسپم گونه‌ی شبیه هم زیر اکثر محصولات سامسونگ دیده می‌شود که اغلب از نقاط ضعف همیشگی سامسونگ می‌گویند که برخی از آن‌ها را نمی‌توان قبول نکرد. آیا سامسونگ نمی‌داند چه تغییراتی را باید به وجود بیاورد؟
تبلیغات

از کارهای بزرگی که سامسونگ برای افزایش بازار خود و همچنین برای افزایش سهم اندروید انجام داده نمی‌توان چشم پوشی کرد. قبل از سری Galaxy S اندروید در کسب بازار پشت سر iOS ایستاده بود، اما با هویت گرفتن تلفن‌های سامسونگ و خیز آن‌ها برای رقابت با اپل سهم اندروید در بازار به سرعت افزایش پیدا کرد. پس از سامسونگ هرگز اندروید شبیه قبل به نظر نمی‌آید و هنوز هم محصولات سامسونگ پر طرفدارترین اندرویدی‌ها هستند. به تازگی خبری را از کاهش سود بخش موبایل سامسونگ شنیدیم که البته با وجود بازار اشباع شده از محصولات مختلف قابل پیش بینی بود. سرمایه گذاران خواستار سود بیشتر هستند و سهام داران این شرکت هنوز هم نسبت به بقیه تولیدکنندگان (بجز احتمالا اپل) سود بیشتری نصیبشان می‌شود.

از نظرات اسپم گونه در مورد محصولات سامسونگ صحبت کردیم اما بیایید نگاهی به محصولات اسپم گونه‌ی سامسونگ هم بیندازیم. آن‌ها هر سال ده‌ها دستگاه جدید معرفی می‌کنند، آن‌ها را می‌فروشند و می‌گویند از آن‌ها‌ پشتیبانی می‌کنند؛ اما مثلا آن پشتیبانی که از Galaxy S می‌کنند از Galaxy ACE نمی‌کنند. درست است که فروش سری S بیشتر از بقیه است، اما سامسونگ از باقی محصولاتش هم سود کسب می‌کند. در حقیقت بخاطر بزرگ‌تر بودن بازار رده میانی‌ها اکثر تولیدکنندگان سود بیشتری از تلفن‌های ارزان قیمت نسبت به پرچمداران نصیبشان می‌شود. بیشتر خریداران احتیاجی به صفحه نمایش 1080p و پردازنده‌ی 2.5 گیگاهرتز و بقیه امکانات رنگارنگ و متنوع ندارند و به همین دلیل مثلا Galaxy ACE را انتخاب می‌کنند. پس مشخص است تلفن‌های رده میانی و پایین سامسونگ مخاطب بیشتری دارند و پشتیبانی خوبی هم ندارند. همچنین این محصولات همه طراحی تکراری شبیه به هم دارند. شما را نمی‌دانم اما من منتقد شدید طراحی سامسونگ هستم و از وقتی با HTC ONE آشنا شدم بدنه‌ی محصولات سامسونگ بیشتر از چشمم افتاد.

samsung-may-launch-the-galaxy-alpha

اما چرا سامسونگ در زبان طراحی خود تغییرات اساسی به وجود نمی‌آورد؟ برخی بر این باورند که هدف اصلی بازاریابی سامسونگ جذب خریداران معمولی بازار است. افرادی که زیاد به تحولات تکنولوژی اهمیت نمی‌دهند و مثل شما خوانندگان زومیت هر روز از آخرین‌ها مطلع نمی‌شوند. حالا توجه کنید که در مورد دستگاه‌های شرکت‌های دیگر وقتی تغییرات اساسی مثلا در رابط کاربری iOS یا Windows 8 به وجود آمد این مردم عادی چقدر برای ارتباط برقرار کردن با این دستگاه‌ها به مشکل برخورد کردند و چه انتقادهایی از سازندگان صورت گرفت. هنوز هم خیلی از این افراد می‌ترسند دستگاه اپلی خود را به روز رسانی کنند یا هنوز از نسخه‌های قدیمی ویندوز استفاده می‌کنند. سامسونگ زبان طراحی خاص خودش را برای این افراد ایجاد کرده که محصولاتش را می‌شناسند، با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند و از همه مهمتر هنوز هم سامسونگ می‌خرند.

در این شکی نیست که سامسونگ در برخی شرایط بسیار بهتر از رقبا عمل کرده است. مثلا سامسونگ از نظر نرم‌افزاری معمولا در سطح بالاتری نسبت به رقبا قرار دارد و امکانات متنوع و بعضا غیر کاربردی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. زمانی سامسونگ از نظر امکانات نرم‌افزاری و حتی سخت افزاری با اختلاف فاحشی نسبت به رقبا برتر بود اما این فاصله با رشد دیگر تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند کمتر و کمتر شد. بسیاری از کاربران قدیمی، با رابط کاربری و زبان طراحی سامسونگ انس گرفته‌اند و برخی نیز از آن دل‌زده شده‌اند.

پس سامسونگ باید چه تغییراتی ایجاد کند؟ خوب فکر کنم آن‌ها احتیاج به یک سری سوم از پرچمداران دارند که شاید Galaxy Alpha آن سری باشد. برخی معتقدند که این روزها دیگر سری S بالاترین سری سامسونگ نیست و جای خود را به Galaxy Note بخشیده است، اما افرادی هستند که تلفنی کوچکتر با مشخصات فنی بالا نیاز دارند. عده‌ای پرچمداری بین ۴.۵ تا ۴.۸ اینچ می‌خواهند عده‌ای بین ۵ تا ۵.۲ اینچ و عده‌ای به سری نوت که بین ۵.۵ تا ۵.۹ اینچ است، احتیاج دارند. من جز افراد رده اول هستم اما از LG G3  با صفحه‌ی ۵.۵ اینچی نیز بدم نمی‌آید. با این حال شخصا ترجیح می‌دهم پرچمداری با نمایشگر ۴.۷ تا ۵ اینچ داشته باشم.

به این ترتیب احتمالا گلکسی آلفا راه چاره‌ی سامسونگ است تا مشتریان بیشتری را جذب محصولات خود کند و درآمد خود را نیز افزایش دهد. شاید زمان آن فرا رسیده که تغییرات جدی در رابط کاربری و نرم‌افزار محصولات سامسونگ ایجاد شود و از طرفی شکل و شمایل ظاهری محصولات این شرکت نیز تغییر کند.

شما فکر می‌کنید سامسونگ برای بالا بردن سودش احتیاج به چه تغییراتی دارد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات