۲۷ مرداد: سقوط هواپیمای خطرناکترین مرد اروپا

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۷۳ سال پیش در چنین روزی، هواپیمای حامل اتو اسکورزنی، خطرناک‌ترین مرد اروپا در منطقه ساردینیا مورد حمله قرار گرفت و سقوط کرد؛ ولی او از این حادثه جان سالم به در برد.
تبلیغات

 ۷۳ سال پیش در چنین روزی (۱۸ آگوست سال ۱۹۴۳)، هواپیمای بمب‌افکن هینکل نیروی هوایی آلمان مورد حمله قرار گرفت و در منطقه ساردینیا سقوط کرد. یکی از سرنشینان این هواپیما، اتو اسکورزنی نام داشت که در آن زمان لقب خطرناک‌ترین مرد اروپا را به خود اختصاص داده بود. لقب این فرد نه به خاطر بی‌رحمی، بلکه به خاطر انجام مأموریت‌های مهم و غیر ممکن در خلال جنگ جهانی دوم به او داده شده بود.

اتو اسکورزنی سرهنگ اتریشی الاصل ارتش آلمان در جنگ جهانی دوم و معروف‌ترین و ماهرترین تکاور در جنگ جهانی دوم بود که با انجام مأموریت‌های غیر ممکن، تبدیل به خطرناک‌ترین مرد آلمان نازی برای ارتش متفقین شده بود. شهرت این تکاور ارتش آلمان زمانی که با اجرای عملیات بلوط، بنیتو موسولینی نخست‌وزیر ایتالیا را در سال ۱۹۴۳ از اسارت نیروهای طرفدار متفقین نجات داد، به اوج خود رسید.

در سال ۱۹۴۳ بنیتو موسولینی نخست‌وزیر ایتالیا و متحد آلمان نازی توسط نیروهای طرفدار متفقین در ایتالیا دستگیر و زندانی شد. بعد از این اتفاق آدولف هیتلر دستور یک عملیات سری برای نجات موسولینی را به اتو اسکورزنی ماهرترین تکاور آلمان نازی صادر کرد. اتو اسکورزنی در حدود دو ماه به عکس‌برداری هوایی از مناطق مختلفی که احتمال می‌داد موسولینی در آنجا نگهداری می‌شود پرداخت. سرانجام اسکورزنی توانست محل نگهداری موسولینی را که در یک هتل در کوهستان آپینه بود شناسایی کند. این هتل تنها از طریق تله‌کابین قابل دسترسی بود و به‌شدت از آن مراقبت می‌شد. در نهایت عملیات بلوط در تاریخ ۱۲ سپتامبر به فرماندهی اسکورزنی آغاز شد. در این عملیات اسکورزنی به همراه تیم خود، با گلایدر روی یک شیب در نزدیکی هتل  فرود آمد و بدون شلیک حتی یگ گلوله، نگهبان‌های هتل را دستگیر کرد و هتل را به تصرف خود درآورد. زمانی که اسکورزنی وارد محل اقامت موسولینی شد، خبردار ایستاد و گفت: «پیشوا من را به اینجا فرستاده‌اند تا شما را آزاد کنم.» سپس موسولینی به همراه اسکورزنی به پادگاه هوایی آلمان در نزدیکی شهر روم منتقل شد و از آنجا به برلین رفت تا با هیتلر دیدار کند.

اسکورزنی بعد از انجام این کار که یکی از خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات تکاوری جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود، مدال صلیب آهنی شوالیه را دریافت کرد. در پایان جنگ اسکورزنی خود را تسلیم نیروهای آمریکایی کرد ولی در سال ۱۹۴۸ از زندان گریخت و بعد از آن در کشورهای مصر و آرژانتین به‌عنوان مشاور نظامی فعالیت کرد. وی تا پایان عمر از شبکه اودسا که توسط بازماندگان افسران اس‌اس تشکیل شده بود، حمایت می‌کرد. سرانجام اتو اسکورزنی در سال ۱۹۷۵ و در ۶۷ سالگی فوت کرد تا از وی تنها افسانه‌ی خطرناک‌ترین مرد اروپا باقی بماند.

دیگر رویدادهای مهم ۲۷ مرداد (۱۸ آگوست)

۱۸۶۹ - ثبت اولین پتنت ثبت اختراع در کشور کانادا

۱۹۴۰ - سالروز مرگ والتر کرایسلر، مؤسس شرکت خودروسازی کرایسلر

۱۹۴۱ - شروع به کار رسمی اداره‌ی آتش‌نشانی بریتانیا

این مطلب در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات