برنده‌ی بزرگترین جایزه‌ی ریاضیات دنیا، از استراتژی طوفان ذهنی می‌گوید

یک‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
مطالعه 3 دقیقه
استاد ایرانی دانشگاه استنفورد ایالات متحده، خانم دکتر مریم میرزاخانی که به عنوان اولین زن دنیا موفق به کسب بزرگترین جایزه‌ی ریاضی از کنگره‌ی جهانی ریاضیات شدند از ۲ استراتژی مهم ذهنی خود برای حل معادلات و رسیدن به این مقام می‌گویند.
تبلیغات

دکتر مریم میرزاخانی به خاطر تلاش در حل معادلات پیچیده‌ی هندسه‌ی فضای مدول، موفق به کسب بزرگترین جایزه‌ی ممکن در رشته‌ی ریاضیات شدند. این جایزه که به نوبل ریاضی شهرت دارد از سال ۱۹۳۶ هر چهار سال یک بار اعطا می‌شود و ایشان اولین زنی هستند که موفق به کسب آن می‌شود. دکتر میرزاخانی قبل از کسب این مقام در مصاحبه‌ای با مجله‌ی کوانتا به تشریح تکنولوژی فکری (Brainstorm) که در حل مسائل پیچیده به کار می‌گیرند، پرداخته‌اند.

آرام و مستمر حرکت کنید

دکتر میرزاخانی می‌گوید فکر آرامی دارند و اجازه می‌دهد مسئله برای مدت خیلی زیادی در ذهنشان باقی بماند. بر خلاف بسیاری از ریاضی‌دانان که مسائل را به سرعت حل می‌کنند او به سراغ مسائلی می‌رود که بتواند ماه‌ها یا سال‌ها در مورد آن به کار بپردازد. از این نوع انتخاب مسائل نوع تفکر متفاوت وی نسبت به بقیه ریاضی‌دانان مشخص می‌شود. دکتر میرزاخانی می‌گوید:

مسائلی هستند که بیشتر از ده سال است در ذهن دارم اما هنوز چیز زیادی در موردش نمی‌توانم بگویم.

این روند آهسته‌ی تحقیق و پژوهش نشان می دهد دوره‌ی مخترعانی که لحظه‌ای اندیشه‌ای طلایی به مغزشان می‌رسید و دنیا را تغییر می‌دادند (داستان افتادن سیب و نیوتن) به پایان رسیده است. دانشمندان باید سال‌ها برای حل یک مسئله رنج بکشند تا با طوفان ذهنی بتوانند مساله را حل کنند.

روانشناس معروف میهالی چیکزنمیهالی در باره‌ی طوفان فکر (Brainstorm) می‌گوید:

نوعی تغییرات رفتار شناختی در طول زمان به وجود می‌آید که پس از آن مغز همواره در پیش‌زمینه‌ی خود روند پردازش اطلاعات را ادامه می‌دهد، حتی وقتی که به آن مطلب فکر نمی‌کنید یا حتی وقتی خوابیده‌اید.

به روی کاغذ بیاورید

همانطور که در عکس بالا می‌بینید دکتر میرزاخانی ایده‌های خود را بر روی برگه‌های بزرگ می‌کشد. پروسه‌ی کشیدن به شما کمک می‌کند دچار گسستگی افکار نشوید و ارتباط خود را با مسئله حفظ کنید.

 تحقیقات جدید نیز این مسئله را تایید می‌کنند. کشیدن طرح در افزایش قدرت ذهنی علی‌الخصوص تمرکز و حفظ پیوستگی در یک مسئله بسیار مفید خواهد بود. سانی براون در سخنرانی خود در TED راجع به قدرت طراحی می‌گوید:

کشیدن طرح از آن چه در ذهن دارید باعث روشن شدن ارتباط بین مسائل می‌شود.
MIRZAKHANI

دکتر میرزاخانی تحقیقات خود را برای رسیدن به اهداف بزرگ بعدی ادامه خواهد داد. امیدواریم دریافت این جایزه‌ی بزرگ به وسیله‌ی ایشان شجاعت و خودباوری را در بقیه‌ی زنان دنیا تقویت کند. زنان دانشمند و ریاضی‌دان  زیادی در دنیا هستند که همانند ایشان می‌توانند افتخارات بزرگی را کسب کنند. دکتر میرزاخانی در این باره می‌گوید:

مطمئن هستم در سال‌های پیش رو زنان زیادی برنده‌ی چنین جوایزی خواهند شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات