۲۴ مرداد: زادروز لویی دو بروی، پایه‌گذار مکانیک موجی

سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۲۵ سال پیش در چنین روزی، لویی دو بروی در شهر دیِپ فرانسه چشم به جهان گشود. شهرت این دانشمند اشراف‌زاده، به خاطر پایه‌گذاری مکانیک موجی به دست آمده است.
تبلیغات

 ۱۲۵ سال پیش در چنین روزی (۱۵ اگوست ۱۸۹۲ میلادی)، لویی ویکتور پیر ریموند دو بروی در شهر دیپ فرانسه به دنیا آمد. وی در یک خانواده‌ی اشرافی در فرانسه متولد شد و بعد از مرگ برادرش (دوک ششم بروی) در سال ۱۹۶۰ لقب دوک هفتم به او رسید . لویی تحصیلاتش را در علوم انسانی آغاز کرد و اولین مدرک خود را در رشته‌ی تاریخ دریافت کرد. ولی بعد از مدتی، علاقه‌اش را در ریاضیات و فیزیک یافت و شروع به مطالعه و تحصیل در این حوزه‌ها کرد. او نهایتا در رشته‌ی فیزیک فارغ‌التحصیل شد. لویی دو بروی در سال ۱۹۱۴ و در خلال جنگ جهانی اول به ارتش فرانسه پیشنهاد کار و توسعه‌ی ارتباطات رادیویی را ارائه داد و خدمت خود را این‌گونه در خلال جنگ ارائه کرد. در سال ۱۹۲۴ لویی دو بروی برای پایان‌نامه دکترای خود نظریه معروف امواج الکترون را ارائه کرد که به دلیل پیچیدگی، این نظریه جهت ارزیابی به آلبرت اینشتین ارائه شد و با تأیید او، لویی دو بروی دکترای خود را دریافت کرد. اما این پایان کار نبود؛ زیرا این تئوری به‌قدری اهمیت داشت که در سال ۱۹۲۹ به خاطر آن، لویی دو بروی مفتخر به دریافت جایزه نوبل شد.

نظریه دو بروی بیانگر این است که هر ذره یا جسم در حال حرکت یک موج همراه خود دارد. این نظریه باعث خلق یک زمینه جدید در فیزیک با نام مکانیک موجی ایجاد کرد که به شکل‌گیری ارتباط میان فیزیک انرژی (موج) و فیزیک ماده (ذرات) انجامید. این فیزیکدان برجسته فرانسوی، در ۱۹ مارس ۱۹۸۷ و در ۹۴ سالگی در لوسین فرانسه چشم از جهان فروبست؛ ولی کشف طبیعت موجی الکترون‌ها که تحول بزرگی در علم فیزیک به وجود آورد، نام وی را همیشه در تاریخ علم زنده نگه خواهد داشت.

دیگر رویدادهای مهم ۲۴ مرداد (۱۵ آگوست)

۱۸۳۵ - ثبت پتنت ماشین لباسشویی چرخان در ایالات متحده آمریکا

۱۸۴۸ - ثبت پتنت صندلی دندانپزشکی

۱۹۱۴ - افتتاح رسمی کانال پاناما با عبور یک کشتی آمریکایی از اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام

۱۹۹۴ - دستیابی به پایین‌ترین درجه‌ی برودت در تاریخ. در این روز، دانشمندان توانستند در محیط آزمایشگاهی به دمای ۷۰۰ نانوکلوین دست پیدا کنند. این دما به معنای ۱ تقسیم بر ۷۰۰ میلیارد درجه‌ی کلوین است و نزدیک‌ترین دما به صفر مطلق یا منفی ۲۷۳ درجه‌ی سانتی‌گراد به شمار می‌رود.

این مطلب در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات