آیا واقعا گوشی هوشمند موتورلا Shamu، نکسوس 6 خواهد بود؟

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
در گذشته درباره شایعات مربوط به گوشی 5.9 اینچی معرفی نشده موتورولا صحبت کردیم که بسیاری می‌گویند این دستگاه همان نکسوس 6 است. این گوشی هوشمند جدید با نام Motorola Shamu  بر اساس یک گزارش باگ در سیستم پیگیری باگ گوگل لو رفته و خیلی‌ها آن را نکسوس بعدی و رقیبی برای آیفون 6 هنوز معرفی نشده می‌دانند.
تبلیغات

 مانند بسیاری از شایعات دیگر، این شایعه نیز قطعا مبنایی بر اساس چند مدرک واقعی دارد، اما در این میان خیلی‌ چیز‌ها با یکدیگر نمی‌خوانند و هنوز هیچ چیزی را نمی‌توان درباره نکسوس بعدی روشن و مشخص کرد.

همانطور که ماه گذشته رئیس مهندسین اندروید Dave Burke توضیح داد، ما می‌دانیم که برنامه تولید نکسوس‌ها به اتمام نرسیده است. او درباره برنامه تولید دستگاه‌های آینده گفت: «هیچ راهی وجود ندارد که بدون تلفن یا تبلت و هر وسیله‌ای که می‌سازید، بتوانید کد‌های منبع‌باز را تولید کنید.»  تبلت جدید نکسوس که با اطمینان زیادی می‌گوییم به زودی از راه خواهد رسید و در دست توسعه است. اما گوشی نکسوس بعدی دستگاهی خواهد بود که نسخه بعدی اندروید یعنی اندروید L را با خود به همراه خواهد داشت.

dave-burke

مسئله اینجاست که دستگاه نکسوس بعدی یا کلا نکسوس‌های بعدی به نوعی نمادی از توانایی‌‌های پلتفرم‌های جدید اندروید هستند. ساخت دستگاهی الگو برای اندروید L اهمیت بسیار زیادی دارد، پشتیبانی از پردازنده 64 بیتی در اندروید یکی از همین موارد است که انتظار داریم در نسل ششم نکسوس به کار برده شود. البته می‌دانیم که NVIDIA حضور دارد و پردازنده Tegra K1 بر پایه آرم را ساخته است. اما به احتمال بسیار فراوان این پردازنده برای گوشی‌های همراه طراحی نشده و شانس استفاده از آن در تبلت نکسوس بعد بسیار زیاد است.

پردازنده‌های جدید کوالکام 808 و 810 نیز تقریبا آماده شده‌اند اما برنامه عرضه آن‌ها برای تولید کنندگان تا سال 2015 طول خواهد کشید. برای همین باید سری به اینتل بزنیم، اینتل پردازنده‌های 64 بیتی خود را تولید کرده است و با جایگزینی آن‌ها با پردازنده‌های ARM دائم در حال رکورد زدن است. در حقیقت لنوو و موتورولا دستگاه‌های اندرویدی خود را با پردازنده‌های اینتل می‌سازند. احتمال اینکه برای نکسوس 6 نیز از پردازنده‌های جدید اینتل استفاده شود وجود دارد اما من احتمال می‌دهم که گوگل ترجیح دهد از پردازنده ARM به عنوان CPU الگوی دستگاه‌های اندروید استفاده کند. البته این موضوع صحت دارد که پردازنده‌های 64 بیتی اینتل عملکردی فوق العاده خوب دارند اما باید ابتدا در تبلت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و آزمایش شوند، سپس با اصلاحات و بهبود‌هایی که بر روی عملکرد آن‌ها انجام می‌شود پا به دنیای گوشی‌های اندرویدی بگذارند.

اما بگذارید برگردیم به همان شایعه موتورلا Shamu؛ اگر تلفن نکسوس بعدی قصد عرضه شدن در پاییز را داشته باشد و بخواهد با آیفون جدید رقابت کند، پس گوگل مجبور است یا به محصولات اولیه و جدید کوالکام دسترسی پیدا کند یا اینکه نکسوس 6 را به پردازنده‌های جدید و البته غیر مطمئن  64 بیتی اینتل تجهیز کند. راه سوم نیز استفاده نکردن از یک پردازنده 64 بیتی است که نقش الگویی را از این نسل نکسوس خواهد گرفت. هر چیزی ممکن است، پس باید صبر کنیم و منتظر خبر‌های جدید درباره نکسوس بعدی گوگل باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات