۷ روش برای تحت تاثیر قرار دادن سرمایه‌گذاران

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
مطالعه 4 دقیقه
مورد قبول واقع شدن توسط سرمایه‌گذاران نیازمند برخورداری از شرایط و ویژگی‌های خاصی است. برای جلب نظر یک سرمایه‌گذار باید به گونه ای رفتار کنید که بتواند به شما اعتماد کند. با زومیت همراه باشید تا با 7 نکته کلیدی در این زمینه آشنا شوید.
تبلیغات

همیشه به یاد داشته باشید که شما تنها کارآفرین در حال تلاش برای تامین بودجه و درآمدزایی نیستید اما این موضوع بدین معنا نیست که امید‌های خود را از دست رفته ببینید. مورد قبول واقع شدن توسط سرمایه‌گذاران نیازمند برخورداری از شرایط و ویژگی‌های خاصی است. در نتیجه لازم است که شما ایستادگی داشته باشید.پس چگونه می‌توان در برابر این مشکلات ایستادگی کرد؟ ۷ روش برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران وجود دارد.

۱. دارای یک تجارت واقعی باشید

داشتن ایده‌ای به اصطلاح میلیاردی بدین معنا نیست که یک کسب و کار واقعی در آن وجود داشته باشد. یک سرمایه‌گذار بیشتر راغب است در شرکتی سرمایه‌گذاری کند که در عمل دارای یک کسب‌و‌کار واقعی باشد نه در مواردی که بدنبال یافتن دست‌آورد یا تقلا برای بقا هستند.برای شروع، بهترین کار تشکیل یک طرح کسب‌و‌کار مستحکم است که نمای کلی تجارت شما، نیاز‌ها و علاقه بازار، چگونگی سازمان‌دهی کسب‌و‌کار و میزان بودجه مورد نیاز را نمایان می‌کند. حتی اگر از آن طرح تجارت نیز استفاده نکنید، با وجود این برنامه‌ریز‌ی‌های صورت گرفته، شما امکان رفع هرگونه مشکلی را خواهید داشت.

۲. با دیگران ارتباط برقرار کنید

در نظر بگیرید که شما طرح کسب‌و‌کار خود را در دست دارید، گام بعدی چیست؟شما قبل از برقراری تماس با سرمایه‌گذاران و درخواست برای پول، باید برای جلب اعتماد آنها به برقراری ارتباط و معرفی خود به آنها تلاش کنید.برای شروع، به شناسایی سرمایه‌گذارانی که قصد انجام کسب‌و‌کار با آنها را دارید، بپردازید. بعد از آشنایی با آنها، سعی در برقراری رابطه با مخاطبین آنها داشته باشید. اگر شما قادر باشید با کسی که بر روی آنها تاثیر می‌گذارد، رابطه خوبی برقرار کنید، توانسته‌اید این مرحله را با موفقیت سپری کنید. حتی اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، سعی کنید در شبکه‌های اجتماعی همچون Twitter و LinkedIn با آنها ارتباط برقرار کنید. همچنین در نظر داشته باشید که منابع را از افرادی همچون اساتید دانشگاه، روسای شرکت‌ها یا وکلای امور مالی در اختیار بگیرید.

۳. از قانون 30/20/10 در پاورپوینت پیروی کنید!

این متد، تاکتیک مفیدی برای اثر گذاشتن بر روی سرمایه‌گذار محسوب می شود. در واقع این قانون بیان می‌کند که ارائه شما باید تنها شامل 10 اسلاید باشد، بیش از 20 دقیقه طول نکشد و از فونت مناسب (حداقل 30) استفاده کنید.اسلایدها باید موارد زیر را پوشش دهند.

  • مشکل
  • راه‌حل شما
  • طرح کسب‌و‌کار
  • Underlying Magic/تکنولوژی
  • بازاریابی و فروش
  • رقابت
  • تیم
  • پروژه و نقاط عطف
  • وضعیت و جدول زمانی
  • خلاصه و دعوت برای اقدام

۴. متقاعد کننده باشید

هیچ خجالتی در ترس از صحبت در یک جمع وجود ندارد. اکثر ما ترس در این شرایط را تجربه کرده‌یم، اما نباید به ترس و دلواپسی اجازه پیشی گرفتن از شما در طول ارائه را دهید. سرمایه‌گذار رفتار شما را دیده و آنالیز می‌کند پس باید در طول ارائه خود پرشور و صادقانه برخورد کنید. با داشتن این ویژگی‌ها، آنها متوجه خواهند شد که شما شخصی هستید که به آنچه خودتان عرضه می‌کنید اعتقاد دارید و این شما را قانع‌کننده نشان خواهد داد.به یاد داشته باشید که نیاز نیست کار خاصی انجام دهید، تنها باید خودتان را آماده کنید، تمرین کنید، لبخند بزنید و به مخاطبان خود نگاه کنید. به سرمایه‌گذار نشان دهید که این کسب‌و‌کار چقدر برای شما اهمیت دارد.

۵. ثابت کنید که کارهایتان را درست انجام داده‌اید

آمار و ارقامی ارائه دهید که نشان می‌دهد یک بازار واقعی برای طرح شما وجود دارد. به رقابت موجود و مواردی اشاره کنید که باعث می‌شود شما را متفاوت جلوه دهد. برای آنها داستانی جذاب تعریف کنید تا اثبات کنید که کسب‌و‌کار شما می‌تواند منجر به درآمدزایی شود. به گفته‌ یکی از سرمایه‌گذاران معروف (برندان بیکر)، تنها ۵ درصد قادر هستند یک داستان جذاب برای جذب سرمایه‌گذاران تعریف کنند. اگر قصد دارید ایستادگی کنید و در این راه به موفقیت برسید، قسمتی از این اقلیت کوچک باشید.

۶. واقع‌بین باشید

واقع‌گرا باشید و سعی نکنید که سرمایه‌گذاران را با اعداد و ارقام ساختگی و بزرگ فریب دهید چون آنها به راحتی حقیقت را تشخیص می‌دهند. اطلاعات دقیق را در قالب یک طرح که شامل مهمترین محرک‌ها برای درآمد (میانگین مشتریان و قیمت فروش) و هزینه (فروش و هزینه‌های بازاریابی، هزینه کالاهای فروخته شده) هستند را تهیه و حاضر کنید.

۷. فریب نخورید

سرمایه‌گذاران با سوال‌های فریبنده خود، قصد ارزیابی دانش و انگیزه شما را دارند. برای مثال ممکن است در یکی از موارد فریبنده احتمالی، قصد استخدام یک نفر به عنوان مدیر قسمتی را داشته باشند. در این شرایط شما باید با دید باز و آگاهانه به سوال جواب دهید به هیچ وجه کنترل خودتان را از دست ندهید. برای مثال پاسخی همچون «من می‌خواهم برای ساخت یک شرکت عالی تلاش کنم و مراحل را جداگانه طی کنم» می‌تواند تاثیر مثبتی بر افکار آنها داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات