اینتل نسل جدید تراشه‌های 14 نانومتری Broadwell را تا پایان 2014 ارائه می‌کند

سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل دیروز جزییات جدیدی درباره نسل بعدی پردازنده‌های Broadwell خود منتشر کرد و گفت که از لیتوگرافی 14 نانومتری در این نسل استفاده خواهد کرد. این نسل از پردازنده‌های اینتل Core M نام خواهند داشت.
تبلیغات

 آخرین باری که درباره چیپ‌های 14 نانومتری مبتنی Broadwell  شنیدیم، مربوط به استفاده از آن‌ها در تبلت‌ها بود. پردازنده اینتل Core M اما هدفی بزرگتر دارند و می‌خواهد تبلت‌ها، دستگاهای موبایل و به احتمال فراوان در لپ‌تاپ‌ها به کار برده شوند. بر خلاف تراشه‌های بر پایه ARM، نسل جدید پردازنده‌های اینتل Core M می‌توانند نسخه کامل ویندوز یا مک OS X را اجرا کنند. البته اگر شرکت اینتل بتواند سازندگان دستگاه‌های موبایل را قانع کند که مزیت‌های این پردازنده در بخش صرفه جویی انرژی را در نظر بگیرند، احتمالا در آینده این پردازنده را در گوشی‌های موبایل‌مان نیز خواهیم داشت.

بزرگترین پیشرفتی که این پردازنده نسبت به نسل‌های قبل از خود داشته، تولید آن بر اساس معماری 14 نانومتری است. نسل اخیر پردازنده‌ها که با نام Haswell آن را می‌شناسیم با فرآیند 22 نانومتری تولید شده‌اند. این قالب کوچک‌تر اجازه می‌دهد که اینتل ترانزیستور‌های بیشتری را بر روی یک تراشه جای دهد که همین موضوع باعث کاهش مصرف انرژی فعال پردازنده می‌شود. پردازنده‌های Broadwell نیز از نسخه دوم ترانزیستور‌های اینتل استفاده کرده‌اند. بر اساس گفته‌های خود اینتل پردازنده‌هایی که بر پایه Broadwell ساخته می‌شوند (نظیر Core M) دو برابر سرعت عمومی محاسبه را افزایش می‌دهند، هفت برابر عملکرد را در گرافیک بهبود می‌بخشند و مهم‌تر اینکه مصرف باتری را کاهش خواهند داد. در آینده‌ای نزدیک تبلت‌هایی قوی‌تر با طول عمر باتری طولانی‌تر همراه با این پردازنده عرضه خواهند شد.

زمانی که اینتل برای به کار بردن این پردازنده جدید در محصولات عنوان کرده، تعطیلات سال نوی میلادی است. این پردازنده‌ Broadwell اینتل بر اساس نقشه خود شرکت با یک سال تاخیر به محصولات وارد خواهد شد. با اینکه آخرین معماری عظیم در این پردازنده‌ها به Ivy Bridge برمی‌گردد که در سال 2012 عرضه شد، پس انتظار می‌رفت اوایل سال 2014 شاهد این نسل از Broadwell باشیم. اما مدیر عامل شرکت اینتل اخیرا تضمین کرده بود این نسل جدید حداکثر تا پایان تعطیلات به محصولات مختلف وارد شود. انتظار می‌رود در پایان سال جاری میلادی چند محصول با پردازنده Core M ببینیم و در سال 2015 به مراتب محصولات بیشتری را از این پردازنده قوی و کم‌‌مصرف شاهد باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات