۲۱ مرداد: سالگرد درگذشت سر گادفری هانسفیلد، مخترع سی‌ تی‌ اسکن

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۱۳ سال پیش در چنین روزی، سر گادفری هانسفیلد مخترع و مهندس برق انگلیسی چشم از جهان فروبست. شهرت این دانشمند بزرگ به خاطر خدمات وی در اختراع دستگاه‌های نوین سی‌تی‌ اسکن است.
تبلیغات

سر گادفری هانسفیلد در نزدیکی ناتینگهامشایر انگلستان در ۲۸ اگوست ۱۹۱۹ متولد شد. او در کودکی شیفته‌ی تجهیزات برقی و مکانیکی بود. در خلال جنگ جهانی دوم، گادفری در نیروی هوای انگلستان به‌عنوان داوطلب خدمت می‌کرد و در خلال همین جنگ بود که با مفاهیم اولیه‌ی الکترونیک و رادار آشنا شد. بعد از پایان پذیرفتن جنگ جهانی دوم، گادفری وارد کالج مهندسی برق فارادی در لندن شد و توانست از آنجا فارغ‌التحصیل شود. در سال ۱۹۴۹، گادفری هانسفیلد شروع به کار در شرکت EMI کرد. در این شرکت وی با نسل‌های اولیه کامپیوترها آشنا شد و در سال ۱۹۵۸ جزو تیم سازنده‌ی کامپیوتر تمام ترانزیستوری EMIDEC 1100 برای کشور انگلستان بود. بعد از ساخت این کامپیوتر، گادفری روی دستگاه سی‌تی شروع به کار کرد و با بهبود آن در سال ۱۹۷۵، موفق به ارائه‌ی نمونه‌ای برای انجام عکس‌برداری کامل بدن شد.

دستگاه سی‌تی‌ اسکن با عکس‌برداری داخلی از بدن، کمک بسیاری به شناسایی بیماری‌ها و مشکلات انسان می‌کند. این دستگاه با عبور پرتو ایکس از بدن بیمار، عکس‌برداری و دریافت سیگنال‌ها، اقدام به ثبت تصاویر می‌کند. توسعه‌ی دستگاه تصویربرداری سی‌تی موجب شد سر گادفری هانسفیلد در سال ۱۹۷۹ مفتخر به دریافت جایزه نوبل پزشکی شود.

 این مهندس برق انگلیسی که اختراعش دنیای پزشکی را متحول ساخت، در ۱۲ آگوست سال ۲۰۰۴  و درحالی‌که ۸۴ سال سن داشت، از دنیا رفت.

دیگر رویدادهای مهم ۲۱ مرداد (۱۲ آگوست)

۱۸۶۵ - انجام اولین عمل جراحی با استفاده از فنول (کربولیک اسید) به‌عنوان ضدعفونی کننده

۱۹۲۵ - زادروز نوریس مک‌ورتر و راس مک‌ورتر، مؤسسان سازمان ثبت رکورد گینس

۱۹۴۴ - شروع به کار اولین لوله‌ی انتقال سوخت زیراقیانوسی در کانال انگلستان

۱۹۵۳ - پرتاب اولین موشک حامل بمب هیدروژنی اتحاد جماهیر شوروی به سمت قزاقستان

۱۹۶۰ - پرتاب موفقیت‌آمیز اولین ماهواره‌ی ارتباطی ناسا با نام Echo 1A

۱۹۸۱ - معرفی کامپیوتر شخصی (PC) توسط شرکت IBM. این کامپیوتر اولیه قیمتی معادل ۱۶۰۰ دلار داشته است.

این مطلب در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات