مرسدس‌بنز CLS فیس‌لیفت با چراغ‌های LED کنترل شونده عرضه می‌شود

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸
مطالعه 3 دقیقه
مرسدس بنز CLS جزو یکی از زیباترین خودروهای تولیدی ستاره‌ی ژرمن است که نظر هر بیننده‌ای را ناخودآگاه به خود جلب می‌کند، بطوریکه اگر چشم‌کندن از این خودرو را امری محال پنداریم، گزافه‌گویی نکرده‌ایم. نمونه‌ی کوپه و شوتینگ‌برِیک این خودرو زیر تیغ جراحی طراحان بنز فیس‌لیفت شده و بابهینه‌سازی‌های همراه شده‌اند.
تبلیغات

چراغ‌های LED با قابلیت کنترل و تنظیم شدت نور یکی از این تغییرات است. لامپ‌های LED‌ مورد استفاده در چراغ‌های این خودرو از وجود دوربین‌های بهره می‌برند که جاده و مسیری که خودرو در آن در حال حرکت مانیتور کرده و نور مورد نیاز برای تشعشع را با توجه به فاکتورهایی چون ترافیک جاده و نورمحیط بصورت مداوم می‌سنجند.

هر یک از لامپ‌های مورد استفاده شامل 24 عدد LED است که سیستم توسعه داده شده می‌تواند آن‌ها را تا ۱۰۰ بار در ثانیه کنترل کند. سیستم مورد استفاده در این خودروها قادر است لامپ‌ها را در زمانی که نیاز است در زوایای مختلف بتاباند. این سیستم هم‌اکنون نیز در برخی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ساختار آن متفاوت است. سیستم جدید مورد استفاده توسط مرسدس‌بنز تغییر زاویه‌ی تابش نور را با استفاده از دوربین‌های تعبیه شده انجام می‌دهد، در حالی که خودروهای پیشین تغییر زاویه را با توجه به تغییر زاویه‌ی چرخ‌های جلوی خودرو انجام می‌دادند، از این‌رو دیگر نیازی به رسیدن به یک پیچ نیست تا با چرخش چرخ‌ها چراغ‌ها نیز متمایل به سمت چرخش بچرخند.

اما این همه‌ی امکانات و قابلیت‌های چراغ‌های موجود در CLS جدید نیست، دوربین‌های تعبیه شده قادرند مسیری را که خودرو در حال پیمودن آن است پیش از رسیدن خودرو شناسایی کرده و نور را متناسب با مسیر پیش‌رو و پیچ و خم جاده برای بهبود روشنایی و دید تنظیم نماید.

چراغ‌های CLS تنها در زمان رانندگی مفید نبوده و حتی زمانی که جلوی منزل خود می‌رسید، این خودرو با تغییر نور به رنگ آبی ملایمی مسیر جلوی خودرو را برای اینکه براحتی به سمت درب منزل خود بروید روشن می‌کند. نمونه‌های CLS 2015 AMG علاوه بر چراغ‌های جدید همراه با گزینه‌های متنوعی برای موتورها روانه‌ی بازار می‌شوند که از جمله‌ی آن می‌توان به CLS 220 BlueTEC اشاره کرد که یک موتور دیزلی چهار سیلندر 170 اسب بخاری توئین‌توربو است. همچنین در کنار این موتور باید به نمونه‌های CLS 250 بلوتک و CLS 350 بلوتک اشاره کرد که قدرتی برابر 204 و 258 اسب بخار دارند.

اما موتور‌های بلوتک به چه موتورهایی اطلاق می‌شود؟ ‌BlueTEC نام تجاری فناوری Daimler AG است که در موتورهای دیزلی برای کاهش آلایندگی موتور و جلوگیری از انتشار اکسید‌های نیتروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این فناوری اکسید‌نیتروژن طی مراحلی به آب و ازت تبدیل می‌شود که ضرری برای محیط زیست ندارد. فناوری بلوتک برای اولین بار در سال 2006 میلادی و در جریان برگزاری نمایشگاه خودروهای آمریکای شمالی معرفی در خودروهای E-Class‌ و GL-Class معرفی شد. بعدها فولکس‌واگن و آئودی نیز از این فناوری استفاده کردند تا فروش خودروهای دیزلی خود در آمریکا را افزایش دهند. موتورهای بلوتک در سال‌های 2007 و 2008 جزو ده موتور برتر جهان انتخاب شده‌اند.

موتورهای جدید بنزینی موجود نیز شامل CLS 400 با 3.5 لیتر با قدرت 333 اسب بخار و گشتاور 480 نیوتن‌متر است. CLS 500 نیز با 400 اسب بخار قدرت و گشتاور 600 نیوتن‌متری در دسترس متقاضیان قرار گرفته است. هر چهار موتور به‌همراه سیستم 4Matic که نام سیستم چهار چرخ متحرک (4WD) بنز است عرضه می‌شوند.

اما یکی از جالب‌ترین موتورهای موجود موتور ۸ سیلندر با آرایش V شکل است که با حجم 5.5 لیتری، قدرت موتور 585 اسب بخاری و گشتاور 800 نیوتن‌متری است. کاربران قادرند یک گیرباکس 9 دنده‌ی تیپ‌ترونیک را نیز برای خودروی خود سفارش دهند.

در مورد تزئینات داخلی نیز از یک صفحه‌ی نمایش 8 اینچی، تزئینات چرم و کنترل صوتی سیستم ناوبری، تیونر تلویزیون، نقشه‌ی سه‌بعدی، بلوتوث و موارد دیگر استفاده شده است. هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت نسخه‌های مختلف این خودرو که شامل کوپه‌ی چهار در و شوتینگ‌بریک است، منتشر نشده.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات