بررسی تلفن میان‌رده‌ی Huawei Honor 3C

دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۷
مطالعه 18 دقیقه
بازار پر رفت‌و‌آمد موبایل در کشور، این روزها برندهای بسیاری را به خود می‌بیند. یکی از این برندها که نه‌تنها در کشور ما، بلکه در بازارهای جهانی نیز خوش درخشیده، هواوی است. برندی تماما چینی که شاید بتواند در آینده نزدیک جای خود را بیش از پیش میان کاربران ایرانی باز کند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تلفن هوشمند میان‌رده‌ی Honor 3C بپردازیم که به اعتقاد ما یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین تلفن‌های هوشمند حال حاضر بازار است.
تبلیغات

هواوی، از جمله برندهایی است که شاید یکی دو سال پیش که برای اولین بار زمزمه‌های ورود آن شنیده می‌شد، کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد، چنین موفقیتی بدست آورد. از یک سو دیدگاه منفی کاربران ایرانی به محصولاتی که تحت عنوان چینی وارد کشور می‌شوند و از سوی دیگر عدم اعتماد به برندهای موبایل متفرقه، بر این بدگمانی‌ها دامن می‌زد. اما اگر کیفیت ساخت بالا به همراه طراحی‌های خوب و قیمت‌های پایین، در کنار بازاریابی گسترده را در کنار هم قرار دهیم، پازل موفقیت هواوی تکمیل می‌شود. برندی که بر خلاف لقب چینی‌‌اش، اکنون به دید یک برند معتبر و با کیفیت در بازار کشور بدان نگاه می‌شود و به خوبی بازار میان‌رده‌ها و حتی گاهی بالارده‌ها را تحت اختیار خودش قرار داده است.

یکی از ویژگی‌های مهم محصولات هواوی، کیفیت مناسب ساخت، طراحی جالب، استفاده از سخت افزار قدرتمند و در راس همه آن‌ها، قیمت پایین است. هر چند همین قیمت پایین گاهی سبب می‌شود که پرچمداران این شرکت درخشش لازم را در مقایسه با پرچمداران برندهای مطرح نداشته باشند، ولی از سوی دیگر سبب شده تا هواوی بتواند بهتر از دیگران روی صحنه میان‌رده‌ها بدرخشد.

در این بررسی ما نگاهی داریم به یکی از محصولات هواوی که می‌توان از آن به عنوان طلایه دار بازار میان‌رده‌ها یاد کرد. Honor 3C محصولی است که از نظر سخت افزار و طراحی نه‌تنها چیزی از برخی محصولات میان‌رده‌ای که با قیمت بالاتر عرضه می‌شوند کم‌ندارد، بلکه قیمتی به مراتب پایین‌تر از آن‌ها دارد. Honor 3C نیز یکی از همین مدل‌هاست که تنها با قیمتی حدود 650 هزار تومان در بازار کشور به فروش می‌رسد. همان‌طور که از این محصول نیز به روشنی می‌توان فهمید، قیمت‌گذاری رقابتی هواوی در مقابل سخت‌افزاری که در محصولاتش به خدمت می‌گیرد، به گونه‌ای است که رقبا را به تنگنا کشیده است.

مشخصات فنی Honor 3C هواوی:

  • صفحه‌نمایش 5.0 اینچ با رزولوشن ۷۲۰ در ۱۲۸۰ پیکسل و تراکم 294 پیکسل در اینچ
  • حافظه رم 2 گیگابایت
  • حافظه ذخیره‌سازی ۸ گیگابایت به همراه درگاه میکرو SD تا 32 گیگابایت
  • دوربین 8 مگاپیکسل با فلاش LED و فوکوس اتوماتیک
  • سیستم‌عامل اندروید 4.2.2
  • پردازنده Mediatek مدل MT6582 با چهار هسته 1.3 گیگاهرتز و گرافیک Mali-400MP2
  • باتری 2300 میلی‌آمپر ساعت
  • بلوتوث ۴، وای فای دو بانده 802.11b/g/n
  • ابعاد 139.5 در 71.4 در 9.2 میلی‌متر
  • وزن 140 گرم
  • قیمت: حدودا 650 هزار تومان

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مشخصات فنی این تلفن در مقایسه با قیمت آن در تلفن‌های هوشمند هم‌رده فوق‌العاده به نظر می‌رسد. تلفنی که می‌تواند برای کسانی که قصد ندارند، برای خرید تلفن هوشمند خیلی هزینه کنند ولی به دنبال یک تلفن قوی و خوش‌ساخت می‌گردند، مناسب باشد.

طراحی

هر چند از یک محصول با قیمت 600 هزارتومانی، نمی‌توان انتظار طراحی خارق‌العاده‌ای داشت، ولی پرچم‌دار هواوی بر خلاف انتظار طراحی جذاب و دلربایی دارد. بدنه دستگاه خوش دست و نه چندان ضخیم است که انحنای اندک آن در کناره‌ها در بهبود ارگونومی آن تأثیر بسزایی داشته است. تلفن 3C علاوه بر ضخامت اندک، وزن سبکی دارد. در واقع وزن 140 گرمی به همراه ضخامت 9 میلی‌متری سبب شده تا در دست گرفتن و استفاده طولانی از Honor به‌راحتی امکان‌پذیر باشد. با وجود ارگونومی نسبتا خوب، استفاده از این تلفن با یک دست با توجه به ابعاد 5 اینچی صفحه‌نمایش چندان آسان نیست، اما حاشیه پایین آن نیز خیلی ضخیم نیست که مشکل ساز شود.

جنس بدنه‌ی Honor، پلاستیکی است (امیدواریم دیگر انتظار بدنه فلزی را نداشته باشید) ولی پلاستیک به کار رفته کیفیت قابل قبولی دارد و به جز مشکل به جا ماندن اثر انگشت ایراد بخصوص یا مهمی نمی‌توان بدان وارد کرد. همچنین مشکل به جای ماندن اثر انگشت در قسمت رو‌به‌رو و روی صفحه‌نمایش نیز وجود دارد و از این رو باید با وسواس بیشتری از صفحه‌نمایش 5 اینچی‌ پرچم‌دار هواوی مراقبت کنید.

در قسمت رو‌به‌رو، حاشیه‌های دستگاه چندان زیاد نیست و در ذوق کاربر نمی‌زند. طراحی قسمت جلوی دستگاه به صورت مستطیلِ ساده با گوشه‌های منحنی است که سادگی و مستطیلی بودنش، یاد محصولات پرچم‌دار نوکیا را در ذهنمان زنده می‌کند. در حاشیه رو‌به‌رو، بلندگوی مخصوص مکالمه جای سازی شده و سنسور تشخیص نور نیز در سمت راست قرار دارد.

در حاشیه پایین صفحه‌نمایش، دکمه‌های لمسی قرار دارند:‌ دکمه‌های بازگشت، خانه و نمایش لیست اپلیکیشن‌های اخیرا اجرا شده، دکمه‌های اصلی Honor را تشکیل می‌دهند. مشکل اساسی مربوط به طراحی دکمه‌های اصلی در آنر، عدم وجود نور پس‌زمینه در آن‌ها است که سبب می‌شود در محیط‌های تاریک یا کم نور نتوانید به خوبی دکمه‌های اصلی را ببینید!

درپشت دستگاه، لوگوی آنر در مرکز و مقداری بالاتر از آن دوربین 8 مگاپیکسلی با فلاش LED دیده می‌شود. در پایین‌ترین نقطه و در سمت چپ نیز بلندگوی دستگاه برای پخش صدا دیده می‌شود که خوشبختانه محل خوبی برای قرارگرفتن برایش انتخاب شده و مسدود شدن راه خروج صدا توسط انگشتان به حداقل می‌رسد. با وجود محل قرارگیری مناسب اسپیکرها، حجم و کیفیت صدای خروجی چندان دلچسب نیست ولی اگر کمتر از اسپیکرها برای پخش موزیک استفاده می‌کنید و همانند بیشتر کاربران هندزفری در گوش خود قرار می‌دهید، این مشکل چندان باعث آزارتان نخواهد شد.

در سمت راست، دکمه‌های کاهش/افزایش حجم صدا و مقداری پایین‌تر از آن دکمه پاور قرار گرفته است. درگاه میکرو یو‌اس‌بی در لبه پایین و جک 3.5 میلی‌متری هدفون در لبه بالای تلفن قرار داده شده‌اند.

پنل پشتی، از قسمت درگاه میکرو یو‌اس‌بی قابل جداسازی است و به‌راحتی می‌توانید باتری دستگاه، سیم‌کارت و کارت حافظه را تعویض کنید. همچنین تنها کناره‌های دستگاه، یعنی جایی که دست‌ها دور گوشی قرار می‌گیرند به صورت منحنی بوده و خبری از انحنا در باقی پنل پشتی نیست. این انحنا در کناره‌ها سبب خوش دست‌تر شدن دستگاه و استفاده راحت‌تر از آن شده است. همچنین این موضوع باعث شده تا امکان لغزش دستگاه کمتر شود و بدین ترتیب لیزی پلاستیک با جنس براق بدنه پشتی را جبران می‌سازد.

در کل، Honor 3C از نظر شکل و شمایل و طراحی ظاهری، جذاب و دوست‌داشتنی است و مشکل به خصوصی نیز از نظر ابعاد، ارگونومی یا وزن ندارد. تنها ایراداتی که می‌توان به بدنه و طراحی این محصول گرفت، به جا ماندن اثر انگشت روی صفحه‌نمایش و بدنه و همچنین نبود نور پس‌زمینه روی کلید‌های لمسی پایینِ صفحه‌نمایش، است.

صفحه‌نمایش

اگر بگوییم که Honor 3C در گروه تلفن‌های هوشمند با صفحه‌نمایش با کیفیت بسیار خوب قرار می‌گیرد, چندان بی‌راه نگفته‌ایم. کیفیت صفحه‌نمایش این تلفن با در نظر گرفتن قیمت 600 هزارتومانی‌اش, جز نکات مثبت و ارزشمند آن تلقی می‌شود و به خوبی می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در بین محصولات همرده خود، دست و پا کند.

Honor 3C

صفحه‌نمایش 5 اینچی آنر از نوع IPS LCD و رزولوشن آن نیز 720p یا 720 در 1280 پیکسل است. چگالی پیکسلی در این صفحه‌نمایش 294 پیکسل بر اینچ بوده که با توجه به ابعاد صفحه‌نمایش مناسب به نظر می‌رسد و مشکلی در تماشای تصاویر یا وبگردی و خواندن متون ایجاد نمی‌کند.

همچنین صفحه‌نمایش IPS LCD به کار رفته در تلفنِ آنر, زاویه دید بسیار خوبی را ارائه می‌کند و در تماشای دستگاه در زوایای مختلف, به هم‌ریختگی یا مشکل بخصوصی را شاهد نبوده‌ایم. در کنار این موارد, رنگ‌های زنده و روشنایی قابل قبول صفحه‌نمایش سبب شده تا علاوه بر کیفیت بهتر در نمایش تصویر, امکان استفاده از آنر در زیر نور شدید همچون نور آفتاب میسر باشد. در زمینه نمایش رنگ‌ها، کیفیت روشنایی و عمق رنگ سفید در صفحه‌نمایش واقعا عالی است و شما به خوبی می‌توانید تصاویر با کیفیت و مطلوبی را در این تلفن تجربه کنید.

یکی از قابلیت‌های جالب ولی شاید نه چندان کاربردی در تنظیمات صفحه‌نمایش آنر, امکان تنظیم میزان دمای رنگ‌ها و گرم‌تر یا سردتر کردن رنگ‌های صفحه بوده که می‌توانند تا گستره معینی تغییر کنند.

در کل، صفحه‌نمایش IPS به کار رفته در Honor 3c، به خاطر روشنایی مناسب، دقت در نمایش رنگ‌ها و مشکی عمیق در کنار زاویه دید مناسب، باعث شده است تا کیفیت مطلوبی را در قالب یک تلفن ارزان‌قیمت تجربه کنید.

رابط کاربری

رابط کاربری، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در استفاده کاربران و ذهنیت آن‌ها در رابطه با یک محصول، تأثیر می‌گذارد. رابط کاربری در تلفن‌های هوشمند هواوی، شاید از امکانات فانتزی و بی‌شماری برخوردار نباشد، ولی طوری طراحی شده که دسترسی به امکانات سیستم عامل به‌سادگی میسر شود. در این رابط کاربری، همه چیز ساده و در دسترس طراحی شده و حرکت در بین صفحات و اجرای برنامه‌ها نیز با توجه به‌سادگی رابط کاربری، سریع و روان است.

یکی از تلاش‌های هواوی در ایجاد رابط کاربری تازه،‌ حذف صفحه جداگانه برای اپلیکیشن‌ها و ادغام آن با صفحات خانگی است. به نظر این تغییر، چندان خوشایندی نیست چرا که با وجود تنها 9 صفحه برای قرار دادن ویجت ها و اپلیکیشن‌های مختلف در کنار یکدیگر، ایراداتی همچون کم و محدود شدن فضای قابل استفاده برای ویجت‌ها و آیکون‌ اپلیکیشن‌ها بروز خواهد کرد و کاربر را ناچار به گروه بندی اپلیکیشن‌ها در صورت کم‌ آوردن فضا می‌کند.

هواوی در رابط کاربری Emotion، ضمن سادگی، ترجیح داده تا به نصب اپلیکیشن‌های پرکاربرد و ضروری بپردازد تا اینکه اپلیکیشن‌های کم مصرف یا حتی بی‌مصرف فضای حافظه داخلی را اشغال کنند. این موضوع ضمن آنکه سبب شده تا کاربر به هر چیزی که نیازمند آن است فورا دسترسی داشته باشد، رابط کاربری را ساده‌تر و روان‌تر نیز کرده است.

برای مثال قابلیت‌های ساده برای مدیریت دستگاه با کشیدن صفحه از بالا به پایین به نمایش در می‌آید و از این طریق می‌توانید بلوتوث، وای‌فای و ... را از طریق این پنل کنترل کنید. یک اپلیکیشن دیگر برای موارد مهم‌تر همچون پاک کردن کش و افزایش سرعت دستگاه از طریق خالی کردن RAM نیز تحت نام Phone Manager روی این تلفن نصب شده است که می‌تواند در زمان‌هایی که حافظه RAM شما مشغول است یا کش اپلیکیشن‌ها فضایتان را اشغال کرده‌اند به یاریتان بیاید.

هواوی همچنین تهمیدات قابل توجهی را برای افرادی که با اندروید سر و کاری ندارند، اندیشیده که باعث می‌شود هر کس در هر سن و سالی، راحت‌تر با رابط کاربری اندروید کنار آمده و از آن استفاده کند. در واقع، رابط کاربری در هواوی تا حد قابل قبولی قابل شخصی‌سازی بوده و به دو نوع ساده (Simple) و گرافیکی (Standard) قابل تقسیم است.

دسترسی به هر دو نوع رابط کاربری از طریق نگه داشتن انگشت روی صفحات یا بخش تنظیمات امکان‌پذیر بوده و نیازی به ریست کردن دستگاه نیست. همچنین شما برای شخصی‌سازی رابط کاربری می‌توانید انیمیشن حرکت بین صفحات را تغییر داده یا پس‌زمینه‌ها را در صفحات خانگی به صورت زمان‌بندی شده تغییر دهید.

رابط کاربری گرافیکی (Standard)

اگر تاکنون از تلفن‌های هوشمند هواوی استفاده کرده باشید, بدون شک با سادگی و سهولت استفاده از آن‌ها آشنایی دارید. برای مثال در رابط کاربری Motion هواوی, صفحات خانگی که محل قرارگیری ویجت‌هاست با صفحات کل اپلیکیشن‌ها ادغام شده و بنابراین شما مجموعا 9 صفحه در اختیار خواهید داشت که همه چیز از جمله اپلیکیشن‌ها, ویجت‌ها و ... در آن‌ها قرار می‌گیرند. به‌علاوه امکان دسته‌بندی اپلیکیشن‌ها در گروه‌های مختلف نیز تعبیه شده تا مشکلی از بابت تعداد محدود این صفحات به وجود نیاید و کاربر بتواند به تعداد دلخواه، اپلیکیشن‌های دلخواه خود را روی صفحه جای دهد.

در رابط کاربری گرافیکی همه چیز بوی آشنای اندروید و رابط‌کاربری‌ یک تلفن اندرویدی را می‌دهد. از وجهه گرافیکی آیکون‌ها گرفته تا عوض شدن خودکار پس‌زمینه یا افکت‌هایی پرتعدادی که برای جابجایی بین صفحات در نظر گرفته شده‌اند. اکثر تنظیمات و شخصی‌سازی‌های مربوط به رابط کاربری نیز همانند آنچه در رابط کاربری دیگر ابزارها دیده می‌شود، با نگاه داشتن انگشت روی صفحه‌نمایش قابل دسترسی خواهد بود.

رابط کاربری Simple یا ساده

رابط کاربری ساده که با نام Simple شناخته می‌شود, ظاهری کاملا ساده به رابط کاربری بخشیده که در آن خبری از صفحه ویجت‌ها یا صفحات خانگی آشنای اندروید نیست. در عوض, رابط کاربری به کاشی‌های همسان و هم اندازه تبدیل می‌شود که در صفحات مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و هر کدام به یک برنامه خاص, مخاطب یا مورد دلخواه و قابل تنظیم شما اختصاص دارند. همچنین در این بخش نیز گروه‌بندی اپلیکیشن‌ها برای خلوت‌تر شدن رابط کاربری و از بین بردن محدودیت‌ها قرار داده شده است.

به‌علاوه، هواوی برای هرچه ساده‌تر کردن رابط کاربری، صفحه تنظیمات را نیز به دو بخش ALL و General تقسیم کرده است که در بخش All همه تنظیمات و در بخش General تنظیمات مهم از هر بخش مثل وای‌فای، روشنایی صفحه، بلوتوث و ... گلچین شده‌اند که این جداسازی خود سبب می‌شود، استفاده برای کاربران ناآشنا ساده‌تر باشد.

دسترسی به این رابط کاربری بسیار آسان است. تنها کافی‌است در رابط گرافیکی، انگشت خود را بر روی صفحه نگاه دارید تا از صفحه باز شده بتوانید به رابط کاربری ساده سوئیچ کنید.

در کل، رابط کاربری Simple برای افرادی که به‌تازگی قصد ورود به سیستم اندروید را دارند و همچنین حوصله یادگیری آن را ندارند،‌ بسیار ساده و روان بوده و بهتر از رابط کاربری گرافیکی به آن‌ها در استفاده از تلفن هوشمند کمک می‌کند. این موضوع خصوصا برای افراد مسن که استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای آن‌ها مشکل است، مفید فایده واقع خواهد شد.

Phone Manager

یکی از کاربردی‌ترین اپلیکیشن‌هایی که در رابط کاربری UI Motion نصب شده است، اپلیکیشن Phone manager است که به نوعی می‌توان آن را به عنوان یک دستیار بسیار مفید و سریع برای اجرای فرامین مختلف نامید. اگر تاکنون اپلیکیشن‌هایی همچون Cache Cleaner استفاده کرده باشید، با این اپلیکیشن غریبه نیستید. یکی از امکانات این اپلیکیشن، امکان پاک کردن کش از حافظه و یا سرعت بخشیدن به دستگاه با خالی کردن حافظه رم است. اما این تنها قابلیت‌های اپلیکیشن مدیریتی هواوی نیست. قابلیت‌های دیگر این اپلیکیشن عبارت‌اند‌ از ایجاد لیست سیاه از مخاطبان جهت بلاک کردن تماس‌ها و مسیج‌های دریافتی از آن‌ها، فعال کردن Power Saving برای افزایش عمر باتری و جلوگیری از اجرای اپلیکیشن‌ها و ویجت‌های پرمصرف، مدیریت نوتیفیکیشن‌ها، مدیریت مصرف دیتای سیم‌کارت در اپلیکیشن‌هایی که به اینترنت سیم‌کارت متصل می‌شوند و همچنین مشاهده و تنظیم اپلیکیشن‌هایی که بعد از راه اندازی دستگاه‌ (Start Up Manager) به صورت خودکار اجرا خواهند شد.

ادیتور عکس و اپلیکیشن Music

هواوی در رابط کاربری اپلیکیشنی را در قلب گالری طراحی کرده که به کاربر امکان ویرایش تصاویر را بلافاصله بعد از ضبط آن‌ها می‌دهد. این اپلیکیشن، قابلیت‌های بسیار زیادی از جمله افکت‌ها و رنگ‌بندی‌های گوناگون، قابلیت تنظیم کنتراست، گرمی‌رنگ‌ها و ده‌ها مورد دیگر را در خود جای داده است.

KingoSoft Office

Office Android

برای خواندن و ایجاد فایل‌های آفیس، هواوی اپلیکیشن KingoSoft را پیشنهاد می‌دهد. این اپلیکیشن امکان پخش و ایجاد انواع فایل‌های ورد، اکسل و پاورپوینت را با امکانات قابل قبول در هر یک ارائه می‌کند. البته طبیعتا نوشتن و ایجاد فایل‌های آفیس در ابعاد تلفن‌های هوشمند چندان دلچسب و ساده نیست و رابط کاربری نه چندان جالب این اپلیکیشن مزید بر علت شده تا ترجیح دهید که از آن نهایتا برای خواندن فایل‌های آفیس بهره‌مند شوید تا نگارش آن‌ها! نسخه‌ی نصب شده این اپلیکیشن روی دستگاهی که ما آن را بررسی کرده‌ایم، خصوصا با زبان فارسی مشکلات بسیاری داشت که امیدواریم در به‌روزرسانی‌های بعدی مشکلات کمتری در آن شاهد باشیم.

هواوی همچنین سرویس ابری اختصاصی +Huawei Cloud را با امکاناتی از جمله ایجاد بک آپ منظم از تمامی اطلاعات و قابلیت Phone Finder و حذف اطلاعات محرمانه تلفن از راه دور فراهم آورده است.

دوربین

دوربین در 3C یکی دیگر از نکات قوت آن به شمار می‌رود. شاید در نظر اول، یک تلفن هوشمند با قیمت 600 تومانی به نظر دارای دوربین خوبی نباشد، ولی این قضیه در مورد Honor صدق نمی‌کند و همان‌طور که رم 2 گیگابایتی و پردازنده 4 هسته‌ای در Honor اندکی غریب به نظر می‌رسد، دوربین خوب آن نیز جای تعجب دارد.

کیفیت دوربین 3C که قابلیت ثبت تصاویر 8 مگاپیکسلی را دارد، هر چند عالی نیست و نمی‌توان آن را همسطح تلفن‌های هوشمند پرچم‌دار بازار قرار داد، ولی در کل آنقدر خوب هست که بتوان روی آن حساب کافی باز کرد. بازسازی رنگ‌ها، در حد قابل قبولی است و جزئیات تا به خوبی ذخیره می‌شوند. در کنار این موارد، قابلیت فوکوس اتوماتیک نیز خصوصا در تصویر برداری در فاصله نزدیک و حالت ماکرو عملکرد قابل قبولی به نمایش می‌گذارد.

ما دوربین ۸ مگاپیکسلی 3C را با دوربین ۸ مگاپیکسلی نکسوس ۵ مقایسه کردیم و در برخی از شرایط مثل عکس‌برداری در محیط‌های کم نور داخلی، به طرز عجیبی 3C بهتر عمل کرد. هرچند نویز تصویر در محیط‌های کم نور، زیاد است اما رنگ‌ها بصورت طبیعی و دقیق ضبط می‌شوند و کیفیت تصویر نهایی در سطح بالایی است.

اپلیکیشن دوربین هواوی نیز، برای یک تلفن هوشمند کاملا ایده‌آل است و تقریبا تمامی مودهای محبوب از جمله پاناروما، HDR، ماکرو را در خود جای داده است. هر چند اپلیکیشن دوربین هواوی در مقایسه با رابط کاربری دوربین در پرچمداران سامسونگ یا ال‌جی یا سونی قابل رقابت نیست و از امکانات کمتر و مودهای محدودتری بهره می‌برد، ولی برای کاربران معمولی تجربه کاملا ایده‌آلی خواهد داشت.

همان‌طور که گفتیم، مودهای قابل استفاده در دوربین هواوی چندان زیاد نیستند اما در کل وجود مودهای اصلی به همراه برخی افکت‌ها و مودهای جالبی که در آن وجود دارد، سبب می‌شود تا همین قدر هم برای عکاسی با تلفن پرچم‌دار هواوی کافی باشد.

از جمله مودهای دوربین می‌توان به مودی که برای قرار دادن ده ثانیه از صدای خود روی تصویر، وجود دارد اشاره کرد که در نوع خود می‌تواند جالب توجه باشد. یکی دیگر از مودهای جالب موجود، مودی است که به شما امکان می‌دهد تا تصاویری را از دور تا دور یک سوژه خود گرفته و به هم بچسبانید. در واقع در این مود دوربین با ثبت بیش از 16 تصویر، دور تا دور جسم یا نقاط دلخواه آن را ثبت و در یک رابط جدید نمایش می‌دهد. البته تصاویر در این حالت به صورت زمانبدی شده گرفته می‌شوند. این یعنی در هر ثانیه یک تصویر ثبت می‌شود و شما گاهی فرصتی برای چرخاندن دستتان ندارید. این موضوع خصوصا سبب می‌شود که کمی عجله کنید و نتیجه نهایی کمی با تکان‌های دست شما خراب شود. اما در کل اگر استفاده از آن را تمرین کنید، بعد از ثبت تصاویر می‌توانید از یک تصویر چرخان از جسم مورد نظرتان که در زوایای مختلف قابل حرکت است، بهره‌مند شوید.

نکته جالب توجه دیگر در رابطه با اپلیکیشن دوربین 3C، دوربین جلوی آن است. دوربین جلوی این تلفن با قابلیت ثبت تصاویر 5 مگاپیکسلی، تفاوت‌های اساسی را با دیگر محصولات مشابه برای انداختن تصایر سلفی بهتر دارد. اولین مورد، استفاده از مودهایی همچون پاناروما یا با افکت‌های متنوع در دوربین جلو است. همچنین می‌توانید با استفاده از مود Beauty تصاویر خود را اندکی روتوش کنید که در نتیجه آن کیفیت بهتری در تصویر برخوردار خواهید شد.

در کل، دوربین Honor، همانند صفحه‌نمایش و سخت افزار مناسبش، از جمله نکات قوت آن محسوب می‌شود که باعث می‌شود یک امتیاز مثبت دیگر را برای پرچم‌دار هواوی در نظر بگیریم.

باتری

هواوی یک باتری 2,300 میلی‌آمپر ساعتی را در تلفن هوشمند خود به کار گرفته است. با توجه به استفاده معمول ما، بعید به نظر می‌رسد که مشکلی در استفاده روزمره از باتری داشته باشید ولی نباید انتظار عمر باتری خارق‌العاده‌ای نیز از این باتری 2,300 میلی‌آمپرساعتی داشته باشید. برای درک بهتر این موضوع، ما در آزمایش‌های روتین زومیت یک فیلم 720 را درحالی‌که تمامی شبکه‌های ارتباطی خاموش شده بود و روشنایی صفحه نیز روی 50 تنظیم شده بود، پخش نمودیم و در این حالت، تلفن آنر 3C حدودا ۱۰ ساعت و ۳۰ دقیقه دوام آورد. این تلفن در وب گردی با وای فای یا 3G نیز به لطف رزولوشن 720p صفحه‌نمایش طول عمر حدود ۸ ساعت و ۳۰ دقیقه را ارائه می‌کند.

قدرت و بازده

احتمالا شما هم می‌خواهید تا با عملکرد تراشه Media Tech مدل MT6582 که در این محصول به کار رفته است بیشتر آشنا شوید. این تراشه که توسط کمپانی چینی مدیاتک تولید می‌شود و از یک پردازنده چهارهسته‌ای با فرکانس 1.3 گیگاهرتز به همراه یک پردازنده گرافیکی مدل Mali-400MP2 و حافظه RAM‌ دو گیگابایتی در قلب خود بهره می‌برد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مشخصات فنی به کار رفته در 3C با توجه به قیمت پایین‌ آن کاملا قابل تحسین است و در واقع نسبت به مدل‌های مشابه و هم قیمت، به هیچ وجه قابل قیاس نیست.

برای اینکه بیشتر از پیش با عملکرد این تراشه آشنا شویم، آن را به بوته آزمایش‌های اختصاصی زومیت همچون نصب بازی‌ها و بنچمارک‌های معتبر سپرده‌ایم تا دید بهتری را در رابطه با این محصول به شما داده باشیم.

آزمایش AnTuTu

AnTuTu تمام بخش‌های سخت افزار شامل حافظه رم، حافظه ذخیره‌سازی، پردازنده و GPU را مورد آزمایش قرار می‌دهد و یک امتیاز کلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. CPU بیشترین تأثیر را در کسب امتیاز بهتر در AnTuTu دارد.

Linpack

لین پک از طریق اجرای دستورها محاسباتی ریاضی، قدرت پردازنده در اجرای دستورها ریاضی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد نشان از قدرت بیشتر پردازنده در محاسبات عددی است. لین پک حتی برای محاسبه توان پردازشی سوپر کامپیوترها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Quadrant 2

در این بنچمارک، پردازنده اصلی (CPU)، ورودی و خروجی ها و پردازنده گرافیکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و امتیاز ارائه شده در واقع برآیند امتیاز این سه بخش اصلی است.

Vellamo

در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت افزار مورد آزمایش قرار می‌گیرد. این نرم افزار عملکرد سیستم را در وب گردی، اجرای کدهای جاوا اسکریپت، HTML 5 و رندر تصاویر دو بعدی و سه بعدی می پردازد. در این بنچمارک بخش‌های مختلف سخت افزار تأثیر گذار هستند، اما CPU نقش بیشتری در کسب امتیاز بهتر ایفا می‌کند.

CF Bench

در سی اف بنچ، تمرکز روی قدرت پردازنده (CPU) و حافظه رم است. هرچه این دو بخش سیستم سریع‌تر و بهتر عمل کنند، امتیاز CF Bench بالاتری نیز بدست می آورند. این نرم افزار به خوبی قادر است پردازنده‌های چندهسته ای را نیز مدیریت کرده و مورد آزمایش قرار دهد. هرچه امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

بازی

ما برای تست قدرت هواوی آنر چندین و چند بازی را با قدرت‌ها و سطوح متفاوت روی آن نصب نمودیم. مهم‌ترین بازی که نیاز به قدرت پردازشی بالایی برای اجرا روی دستگاه را داشت، Batman Arkham Orginis بود که در آزمایش و بازی کردن ما مشکلی چه از بابت لگ و تأخیر یا چه داغی دستگاه وجود نداشت و بازی به صورت کاملا روان قابل اجرا بود. بنابراین باید خیالتان را از نظر بازی کردن با Honor 3C راحت نماییم.

جمع بندی

هواوی ظرف مدت کمی با تکیه بر طراحی‌های خوب، سخت‌افزار مناسب و قیمت‌های عالی توانسته بازار خود در کشورهای مختلف،‌ خصوصا کشورهای در حال توسعه را گسترش دهد و بنابراین رتبه سوم فروش تلفن‌های هوشمند را به خود اختصاص دهد. در واقع چند سالی می‌شود که هواوی بر قطار کیفیت سوار شده و هر روز خبرهای خوب دیگری از آن به گوش می‌رسد. محصولات بسیار ارزان‌تر نسبت به رقبا و کیفیت بالا و رعایت استانداردها در تولید محصولات این شرکت سبب شده تا بتواند به خوبی بازار میان‌رده‌ها را تحت تأثیر قرار داده و در آن خوش بدرخشد. هر چند تاکنون بهترین محصولات هواوی بخاطر تگ قیمت پایین‌تر معمولا همرده پرچمداران برندهای بزرگ قرار نگرفته‌اند، ولی هیچ بعید نیست که در آینده نزدیک و هرچه بیشتر شناخته شدن و معروف شدن این غول چینی، شش درصد سهم فعلی آن‌ها از بازار فروش تلفن‌های هوشمند دنیا، بیشتر و بیشتر شود. موضوعی که زنگ خطری برای سامسونگ و دیگر رقبای اندرویدی محسوب می‌شود.

Honor 3C

آنر، یکی از شایسته‌ترین و درخشان‌ترین محصولات بازار در رده قیمتی میانی محسوب می‌شود. در واقع با توجه به موارد مثبت این محصول، آن را نمی‌توان یک میان‌رده معمولی حساب کرد. همه‌ی این‌ها نتیجه ترکیب مناسب سخت افزار قوی، طراحی خوب و دوربین مناسب است. هر چند در این بین مشکلات نه چندان بزرگی همچون به جا ماندن اثر انگشت به چشم می‌خورد، ولی در کل ویژگی‌های مثبت آنر سبب می‌شود که آن را به کسانی که دنبال یک تلفن هوشمند بالارده ولی در قیمت میان‌رده می‌گردند،‌ پیشنهاد کنیم.

نکات مثبت

  • قیمت بسیار مناسب
  • صفحه‌نمایش با کیفیت IPS
  • دوربین بسیار مناسب
  • سخت افزار خوب

نکات منفی

  • به جای ماندن اثر انگشت روی صفحه‌نمایش و بدنه پشتی
  • نرم‌افزار و رابط کاربری نه چندان کارآمد
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات