آینده‌ای روشن پیش روی اندروید

یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
شش سال است با اندروید آشنا شده و شاهد رشد و بلوغش بوده‌ایم، حال می‌خواهیم نگاهی به آینده‌ی پیش روی این سیستم عامل داشته باشیم.
تبلیغات

گوگل در کنفرانس I/O 2014 طوفانی به پا کرد که نامش را به صفحه نخست اکثر روزنامه‌ها آورد. دو محصول جدید که سالی پر هیجان را برای گوگل به ارمغان آورد. ابتدا اندروید وان و سپس اندروید L.

گوگل با اندروید وان به بازار بزرگ تلفن‌های کم قیمت وارد می‌شود. اندروید وان یعنی دادن نقشه‌ی رسیدن به تلفن ارزان قیمت اما با کیفیت اندرویدی به تولید کنندگان کوچک در کشورشان. همیشه تلفن‌های ارزان قیمت تیری زهرآلود بر پیکره‌ی اندروید بودند. افراد زیادی از رفتن به سوی بازار پر شده از تلفن‌های ارزان قیمت یا تقلبی اندرویدی واهمه داشتند. گوگل برای جلوگیری از لکه دار شدن نام اندروید، با اندروید وان به مبارزه با این محصولات مخرب می‌رود. گوگل به دست مصرف کنندگانی که شاید اولین تلفن هوشمند خود را در دست می‌گیرند تلفن اندرویدی ارزان و با کیفیت می‌دهد. با این اقدام سیلی از مصرف‌کنندگان به سوی گوگل خواهند آمد. البته برای کاربران حرفه‌ای‌تر هم گوگل خبری دارد، اندروید L و طراحی فوق العاده‌اش!

از ابتدا اندروید دچار آفت تکه‌تکه شدن و عدم یکپارچگی بود، این مشکل زمانی بدتر شد که گوگل تصمیم گرفت دو نسخه‌ی مجزا برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها ارائه کند، آن‌ها به سرعت متوجه اشتباه خود شدند و نسخه ۴ اندروید را یکپارچه برای تمام دستگاه‌ها ارائه کردند اما باز هم این گسستگی حل نشد. از دید کاربر همیشه نسخه‌های مختلفی از اندروید وجود دارد و همه از یک تجربه در کار با آن بهره نمی‌برند. مدتی است گوگل قدم‌های کوچک و مستمری برای یکپارچه کردن اندروید به خصوص با دیگر برنامه‌ها و سرویس‌های خود بر می‌دارد. در هر نسخه‌ سرعت اندروید بیشتر می‌شود و مصرف رم آن کاهش می‌یابد به علاوه‌ی بهبود در مصرف انرژی. از لحاظ تئوری این به معنای توانایی استفاده از نسخه‌های جدیدتر در تلفن‌های ارزان و قدیمی‌تر است.

اندروید L نسبت به کیت‌کت سریع‌تر خواهد بود و مصرف انرژی کمتری خواهد داشت. اما از همه مهم‌تر این‌که در اندروید L شاهد طراحی جدیدی خواهیم بود. طراحی عناصر، زبان طراحی جدید گوگل است که در تمام نرم‌افزار و سرویس‌های گوگل دیده خواهد شد. این تغییر بزرگ و شجاعانه همان چیزی است که مدتها است گوگل به آن نیاز داشته است. همیشه محصولات گوگل محصولاتی جدا و بی‌ارتباط به هم بوده‌اند. اندروید نیز به عنوان محصولی متن باز چهره‌های مختلف به خود گرفته است. طراحی عناصر همان چیزی است که می‌تواند تجربه‌ای زیبا یکسان و منسجم را برای تمام کاربران به ارمغان بیاورد.

مهم‌ترین سود یک طراحی منسجم هویت بخش بودن آن برای اندروید است. در آینده طراحی اجسام چیزی خواهد بود که از گوگل می‌شناسند و هرگاه کسی این طراحی را در جایی ببینند به سرعت تشخیص خواهد داد که از یکی از محصولات گوگل استفاده می‌کند و فردی که به استفاده از این زبان طراحی عادت کند ناخودآگاه جذب محصولات مشابه آن می‌شود، یعنی محصولات گوگل و شرکای سخت افزاریش.

مشخص است اندروید راه بزرگی را پیش روی دارد و رشد روزافزونی خواهد داشت. در آینده‌ای نزدیک آن را در مکان‌ها و زمان‌هایی که انتظار نداریم خواهیم دید!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات