آیا می‌توان یک هواپیما را از طریق وای‌فای در آسمان هک کرد؟ محققان پاسخ می‌دهند!

یک‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
بیشتر ارتباطات کشتی‌ها و هواپیماها با ماهواره‌ها، همچون دریا و آسمان کاملا باز هستند. اما آیا این باز بودن نمی‌تواند منجر به مشکلات امنیتی شود؟ مطلبی که در ادامه خواهید خواند احتمالاً استرس شما را در پرواز بعدی بیشتر خواهد کرد.
تبلیغات

متاسفانه با خبر شدیم که صبح امروز عده زیادی از هم‌میهنان عزیزمان در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری در غرب تهران جان خود را از دست دادند. برای رفتگان جز طلب آمرزش و دعا برای خانواده‌هایشان کاری از دستان ما برنمی‌آید. اما چه باید کرد که این گونه اتفاقات ناگوار تکرار نشود؟ مطمئنا هیچ چیز مهم‌تر از جان هموطنانمان نیست و هر هزینه‌ای برای حفظ امنیت مسافرین هواپیما بدون شک موجه است. امیدواریم حداقل پس از اتفاقات ناگوار اینچنینی، مسئولین فکری به حال هواپیماهای مورد استفاده در خطوط هوایی داخلی بکنند. در ادامه به بررسی امنیت سیستم‌های هواپیماها پرداخته و این سوال را مطرح می‌کنیم که آیا امکان هک شدن آنها از طریق وای‌فای وجود دارد یا خیر؟

در دنیایی که هرروز خبری از سقوط یا گم شدن می‌شنویم، باید هم درباره‌ی هواپیمایی که قرار است ما را به مقصد برساند نگران باشیم. بررسی‌های اخیر نگرانی شما را زیاد خواهد کرد چون به لحاظ تئوری می‌توان از طریق وای‌فای یک هواپیما را هنگام پرواز هک کرد و دزدید.

آقای روبن سانتامارتا محقق امنیت شبکه‌های مجازی از لاس‌وگاس در کنفرانس امنیتی کلاه سیاه‌ها نتیجه‌ی آخرین یافته‌هایش را ارائه کرد. وی با تمرکز بر روی امنیت ایستگاه‌های رادیویی زمینی به بررسی احتمال سو استفاده از آن‌ها برای رخنه به شبکه‌ی ارتباطات جهانی ماهواره‌ای و هواپیماربایی پرداخت.

بر طبق گزارش آقای سانتامارتا به کلاه سیاه‌ها، تیم وی با استفاده از وسیله‌ای بسیار رایج برای اتصال به ماهواره‌ها توانستند با موفقیت ۱۰۰٪ به هر وسیله‌ای در هوا و دریا نفوذ کنند. این به معنی آسیب پذیری گسترده در شبکه‌ی ناوبری جهانی است. این آسیب پذیری به مهاجم اجازه‌ی دسترسی به سیستم‌های حیاتی هواپیما و کشتی را می‌دهد که به معنای احتمال هواپیما یا کشتی‌ربایی از راه دور است.

در برخی موارد به سادگی فقط با فرستادن یک پیام کوتاه یا دستکاری شده از یک کشتی به کشتی دیگر می‌توان از این آسیب پذیری استفاده کرد، همچنین هکر می‌تواند با دسترسی به وای‌فای از داخل هواپیما به سیستم راهبری آن نفوذ کرده و کنترل آن را در دست بگیرد.

آقای سانتامارتا و تیمش این نتایج را از بررسی‌های آزمایشگاهی به دست آورده و برای کمک به بالا رفتن سطح امنیت در اختیار جامعه قرار داده‌اند. به گفته‌ی وی ممکن است ایجاد اضطراب در اذهان عمومی کار درستی نباشد اما باید از شرکت‌های بزرگ حمل و نقل خواست تا برای این آسیب پذیری‌ها راه چاره‌ای بیندیشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات