تولید سنسور میدان نوری توسط سونی و دوربین 5D جدید کانن با قابلیت ضبط 4K، جذاب‌ترین شنیده‌ها از دنیای عکاسی

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
انتشار دو گزارش در حوزه‌ی تولید تجهیزات عکاسی بسیاری از دوستداران و علاقمندان به عکاسی و تجهیزات تصویربرداری را به وجد آورده است. براساس پتنت ثبت شده توسط سونی، این کمپانی ژاپنی درصدد عرضه‌ی سنسور میدان نوری، چیزی شبیه Lytro خود است. همچنین اخباری نیز در مورد نسل جدید 5D منتشر شده است.
تبلیغات

براساس یکی از پتنت‌های ثبت شده کمپانی سونی که اخیراً کشف شده، به‌نظر می‌رسد کمپانی ژاپنی درصدد ساخت سنسور میدان نوری مخصوص به خود است. این سنسورها پیش از این توسط کمپانی‌ لایترو با محصولاتی چون Illum شناخته شده و محبوبیت فراوانی کسب کرده است. پتنت ثبت شده در موسسه‌ی ثبت اختراعات آمریکا با شماره‌ی 20140071244 که در سال 2012 میلادی ثبت شده، نشان از بکارگیری که سنسور با رزولوشن بالا در این محصول دارد. این سنسور همچنین دارای میکرولنزهایی است که قادرند چند پیکسل را تحت پوشش قرار دهند.

SonyLightField

به‌نظر می‌رسد سنسور سونی ساز و کاری شبیه به سنسورهایی دارد که برای شناسایی صورت افراد با فوکوس خودکار به‌کار برده می‌شود. لایه‌های دو پیکسلی قادرند تا علی‌رغم نگاه در دو جهت، نوری مساوی را به اندازه‌ی یکسان از طریق میکرولنزها دریافت کنند. تصاویر ثبت شده به‌وسیله‌ی این سنسور برخی از اطلاعات مربوط به تصاویر سه‌بعدی را نیز در خود دارند. هنوز اطلاعاتی در مورد بهینه‌سازی این فناوری توسط سونی منتشر نشده است. همچنین اخباری نیز در مورد احتمال عرضه‌ی آن توسط سونی در دست نیست.

 در مورد دوربین‌های DSLR‌ نیز یکی از محصولاتی که کاربران بصورت مشتاقانه در انتظار آن‌ هستند، نسل جدید 5D است. براساس گزارش منتشر شده در Canon Watch، نسل جدید این دوربین با نام Mark IV قابلیت ثبت تصاویر ویدئویی با رزولوشن 4K را خواهد داشت که آن را با سایر محصولات همچون سونی و پاناسونیک در یک رده قرار خواهد داد.

هرچند هنوز این سخنان در حد گمانه‌زنی است، اما می‌توان این قابلیت را تا حدودی منطقی خواند. کانن در 5D Mark II قابلیت ثبت تصاویر ویدئویی با رزولوشن HD‌ را قرار داد که از این‌رو امکان ثبت تصاویر در Mark IV با رزولوشن 4K منطقی به‌نظر می‌رسد. با اضافه شدن این قابلیت به 5D، رزولوشن آن از 1,920 در 1,080 به 4,096 در 2,160 پیکسل افزایش خواهد یافت که آن را به یکی از گزینه‌های مناسب جهت بکارگیری در ساخت تصاویر ویدئویی تبدیل می‌کند.

این قابلیت یقیناً منجر به پیشگیری از مهاجرت کاربران دوربین‌های کانن به سمت سایر برندها که چنین امکانی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، خواهد شد. احتمالاً شاهد پرده‌برداری از این دوربین در ابتدای سال 2015 یا کمی زودتر در جریان Photokina باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات