اینتل و سامسونگ گروهی را برای توسعه‌ی بستر لازم برای اینترنت اشیاء تشکیل دادند

سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
به‌نظر می‌رسد اینترنت اشیاء نیز همچون سایر پلتفرم‌های موجود به سمت چند اکوسیستمی بودن پیش می‌رود. پس از توسعه‌ی یک بستر با نام AllJoyn توسط کوالکام که هم‌اکنون 52 کمپانی چون مایکروسافت به آن پیوسته‌اند، هم اکنون اینتل، سامسونگ و براودکام نیز گروهی غیرانتفاعی را با نام Open Interconnect Consertium که اختصاراً OIC خوانده می شود، تشکیل داده‌اند.
تبلیغات

 همانطور که گفتیم اینتل و سامسونگ به‌عنوان شناخته شده‌ترین بانیان این گروه درصدد تدوین استانداردها و صدور گواهی برای ابزار‌های توسعه داده شده برای استفاده در اینترنت اشیاء هستند.

این گروه چند ماه پس از تشکیل گروهی مشابه توسط کوالکام اعلام حضور کرده است که دقیقاً به‌منظور مشابهی پا به عرصه‌ی وجود نهاده است. OIC‌در نظر دارد تا بستر نرم‌افزاری مورد نیاز را در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی روانه‌ی بازار کند که آن را در مقابل گروه رقیب یعنی AllJoyn قرار می‌دهد. در صورت عرضه‌ی چنین امکاناتی از سوی هر دو گروه، توسعه‌دهندگان باید تصمیم خود را برای استفاده از هر یک از پلتفرم‌ها بگیرند.

به‌نظر می‌رسد OIC در نظر دارد تا برنامه‌های جامع‌تری را برای هدایت محصولات اعضای این گروه در افق دید خود تعریف کند. OIC علاقه‌ای به محدود کردن محصولات تولید شده به شبکه‌ی خود نداشته و سعی دارد محصولات را با قابلیت‌های گسترده‌تری همراه سازد.

اینترنت اشیاء که اصطلاحاً IoT‌ خوانده می‌شود، مفهومی است که به‌منظور برقراری ارتباط بین ابزارهای الکترونیکی مورد استفاده در زندگی روزمره‌ی انسان‌ توسعه داده شده است. این شبکه می‌تواند شامل ابزار‌های متنوعی باشد که از جمله‌ی آن می‌توان به یخچال‌ها، ترموستات و لامپ‌های‌هوشمند اشاره کرد. هر دو گروه در تلاشند تا زبان مشترکی را برای ایجاد ارتباط بین این ابزارها توسعه دهند تا از این طریق ابزار‌ها قادر به اتصال به یکدیگر از طریق وای-فای یا بلوتوث باشند.

به گفته‌ی Vijay Nagarajan، مدیر تولید کمپانی براودکام، اصلی‌ترین چالش در این بین را ایجاد زبانی مشترک برای ارتباط بین این ابزار‌ها خوانده است.

Doug Fisher، یکی از مدیران سرویس‌ها و محصولات نرم‌افزاری اینتل نیز در این خصوص اظهار نظر کرده است. وی به لزوم تدوین شماری از استانداردها اشاره کرده و از این نکته پرده برداشته است که در صورت عدم انجام تدوین استانداردها و عدم رعایت آن‌ها شاهد کند بودن پیشرفت در این زمینه خواهیم بود.

علاوه بر اینتل، سامسونگ و براودکام شمار دیگری از کمپانی‌ها نیز در این گروه حضور دارند که می‌توان به Atmel، Dell و Wind River Systems اشاره کرد. انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک شاهد پیوستن نام‌های بزرگ دیگری نیز به این مجموعه باشیم.

OIC در نظر دارد تا ابتدا استفاده از بستر اینترنت اشیاء را در محیط‌های کاری و همچنین منازل توسعه دهد و سپس سایر اماکن همچون خودروها را نیز به این مجموعه از خدمات اضافه کند.

AllJoyn پس از تشکیل در دسامبر سال گذشته، هم‌اکنون بیش از ۵۰ عضو دارد که شامل کمپانی‌هایی چون ال‌جی، شارپ، کوالکام، پاناسونیک و مایکروسافت می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات