انویدیا اوایل سال آتی میلادی کارت گرافیک‌های مبتنی بر معماری Maxwell را به تراشه‌های ۱۶ نانومتری مجهز خواهد کرد

دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
مطالعه 2 دقیقه
کمپانی انویدیا، یکی از دو تولیدکننده برتر کارت گرافیک، طی یکی دو ماه آینده محصولات سری GTX 800 را روانه بازار خواهد کرد. اما اوایل سال آتی میلادی این محصولات با تغییر لیتوگرافی از ۲۸ نانومتر به ۱۶ نانومتر بروز خواهند شد.
تبلیغات

به زودی کارت گرافیک‌های GM204 مبتنی بر معماری Maxwell انویدیا معرفی خواهند شد. تا پایان سال جاری میلادی قطعا شاهد ارائه سری GTX 800 مبتنی بر معماری جدید خواهیم بود. شایعات حاکی از آنند که شاید حتی در سه‌ماهه سوم سال، یعنی تا پایان سپتامبر (مهرماه) سری جدید این محصولات روانه بازار شوند. مدل‌های GTX 880 Ti، GTX 880، GTX 870 و GTX 860 در فاز اول با پردازنده گرافیکی GM204 و تکنولوژی ۲۸ نانومتر روانه بازار خواهند شد.

اما خبر خوب این است که در فاز دوم، این سری محصولات با لیتوگرافی پایین‌تری ارائه خواهند شد. اگر فکر می‌کنید مدل‌های سال آتی به جای تکنولوژی ۲۸ نانومتر از لیتوگرافی ۲۰ نانومتر استفاده می‌کنند، در اشتباهید! انویدیا در مدل‌های سال آتی کارت گرافیک‌های مبتنی بر مکسول خود از تکنولوژی ۱۶ نانومتر بهره خواهد برد. انویدیا احتمالا اولین شرکتی خواهد بود که از تکنولوژی ۱۶ نانومتری FinFET کمپانی TSMC استفاده می‌کند. این سری محصولات اواسط سه‌ماهه اول ۲۰۱۵، یعنی تقریبا اواخر بهمن‌ماه روانه بازار خواهد شد. بنابراین اگر قصد خرید کارت گرافیک دارید و عجله‌ای هم برای این کار ندارید، شاید بد نباشد که تا نوروز صبر کنید!

Maxwell Kepler

مدل‌های ۱۶ نانومتری که در فاز دوم ارائه خواهند شد نیز همان نام‌گذاری فاز اول کارت‌گرافیک‌های مبتنی بر مکسول را خواهند داشت. این موضوع شاید هم خرده‌فروشان و هم خریداران را دچار سردرگمی نماید، چرا که احتمالا به طور همزمان دو نسخه GTX 880 در بازار خواهید دید: یکی با تکنولوژی ۲۸ نانومتر و دیگری با لیتوگرافی ۱۶ نانومتر!

این اولین باری نخواهد بود که برای محصولات انویدیا چنین اتفاقی رخ می‌دهد. هنگام ارائه خانواده GTX 700 نیز همین اتفاق افتاد و فاز دوم مدت کوتاهی پس از محصولات سری اول روانه بازار شدند. البته در آن زمان بحث کاهش لیتوگرافی مطرح نبود. با توجه به این موضوع این احتمال وجود دارد که انویدیا کارت گرافیک‌های سری ۱۶ نانومتری را با نام دیگری مانند خانواده GTX 900 یا حتی با همان نام‌های سری GTX 800 اما با علامتی مانند + برای مشخص نمودن تمایز دو مدل ارائه نماید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات