۱۶ تیر: معمای گلدباخ

دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۲۷۲ سال پیش در چنین روزی کریستین گلدباخ ریاضیدان و دانشمند آلمانی نامه‌ای را به فیزیکدان و ریاضیدان برجسته سوئیسی می‌نویسد و در آن یک حدس را عنوان می‌کند. این حدس در گذر زمان به حدس گلدباخ معروف شد و تبدیل به یکی از بزرگترین معماهای ریاضی شده است که تا کنون هیچ ریاضی‌دانی قادر به اثبات و یا رد حدس گلدباخ نشده است.
تبلیغات

۲۷۲ سال یپش در چنین روزی یعنی ۷ جولای ۱۷۴۲ کریستین گلدباخ ریاضیدان آلمانی یک حدس را درعلم ریاضیات مطرح می‌کند که در عین سادگی تا این لحظه هیچ ریاضیدانی قادر به اثبات آن نشده است تا حدث گلدباخ تبدیل به یکی از معماهای بزرگ در علم ریاضیات شود. حدس گلدباخ که اثبات و رد آن تبدیل به معمایی برای ریاضیدانان شده، بیان می‌کند که «هر عدد زوج صحیح بزرگتر از دو را می‌توان از ترکیب دو عدد اول بدست آورد.» تا کنون هیچ ریاضیدانی نتوانسته است حدس گلدباخ را اثبات و یا رد کند.

کریستین گلدباخ در 18 مارس 1690 در شهر کونیزبرگ که در آن زمان در امپراطوری پروس قرارداشت چشم به جهان گشود. کریستین جوان به شدت به ریاضیات علاقه داشت و به آموختن عشق می‌ورزید زمانی که تحصیلاتش را در دانشگاه کونینزبرگ به پایان رساند سفر علمی طولانی را آغاز کرد که از 1710 تا 1724 بطول انجامید. وی در حین این سفر سعی کرد با دانشمندان بزرگ زمان خود ملاقات کند و با آن‌ها به گفتگو بپردازد.

در طول سفر کریستین گلدباخ فرصت دیدار دانشمندان بزرگی چون لئونارد اویلر، گوتفرید لایبنیتس و دانیل برنولی را پیدا کرد. لئونارد اویلر دانشمند بزرگ سوئیسی که کشفیات ارزشمندی در زمینه حساب دیفرانسیل و انتگرال، و نظریه گراف داشته است و اصلاحات بسیار مهمی در مفاهیم کلیدی آنالیز و تحلیل ریاضی چون مفهوم تابع ریاضی را از خود به یادگار گذاشته است. گوتفرید لایبنیتس فیلسوف، فیزیکدان و ریاضی‌دان آلمانی که یکی از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ فلسفه و تاریخ ریاضی به حساب می‌آید. این دانشمند بزرگ محاسبات دیفرانسیل را بطور همزمان و مستقل از آیزاک نیوتون بدست آورد و تمام کسانی که در علم ریاضی از علامت‌هایی چون dy/dx برای مشتق و تابع f در x استفاده می‌کنند باید بدانند که این علامات یادگار این فیلسوف بزرگ است. دانیل برنولی فیزیکدان و ریاضیدان بزرگ سوئیسی که اصل و معادله برنولی از وی به یادگار باقی مانده است.

کریستین گلدباخ بعد از مراجعت به کشور در پایان سفر علمی و طولانی خود دست از تحقیق برنداشت همچنین ارتباط خود را با دانشمندان بزرگ زمان قطع نکرد. کریستین گلدباخ مناظرات زیادی را با دانشمندان عصر خود از طریق نامه داشت. مناظرات گلدباخ با ریاضیدانان عصر خود جایگاه ویژه در نظریه اعداد ایجاد کرده است و موجب عمیق‌تر شدن نظریه اعداد در ریاضیات گردید. در سال 1742 کریستین گلدباخ در یکی از مناظره‌های خود با لئونارد اویلر حدسی را مطرح کرد که تبدیل به یکی از بزرگترین معماهای حل نشده در علم ریاضیات شد.

letter goldbaxh-euler

تا کنون تمامی تلاش‌ها برای اثبات یا رد حدس گلدباخ بی‌نتیجه باقی مانده است و حدس گلدباخ در علم ریاضی تبدیل به یکی از قدیمی‌ترین معمای حل نشده در این علم شده است.

اصلاح: عکس تغییر کرد، با تشکر از اقای محمد دانش

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات