توزیع گنو/لینوکس Deepin 2014 با تغییرات فراوان برای دانلود در دسترس قرار گرفت

یک‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۸
مطالعه 4 دقیقه
پس از ماه‌ها تست و رفع‌ باگ، اولین نسخه‌ی پایدار توزیع لینوکس دیپین 2014 (Deepin) برای دانلود بصورت رایگان در دسترس قرار گرفت. Deepin بر پایه‌ی توزیع مطرح اوبونتو توسعه داده شده و با پروژه‌های اختصاصی خود یک سیستم‌عامل جالب توجه را پدید آورده است.
تبلیغات

سیستم‌عامل آزاد  Deepin 2014 بر پایه‌ی نسخه‌ی 14.04 اوبونتو توسعه داده شده که یک نسخه با پشتیبانی بلند مدت محسوب می‌شود. این سیستم‌عامل از رابط‌های گرافیکی از پیش تعبیه شده نظیر گنوم‌شل، یونیتی و سینامون برای محیط دسکتاپ خود استفاده نمی‌کند و با استفاده از تکنولوژی‌های HTML 5 و نیز زبان برنامه‌نویسی مدرن GO، رابط گرافیکی اختصاصی خود را تحت نام Deepin Environment بر بستر میزکار گنوم توسعه داده است که نظر بسیاری را به خود جلب نموده است.

نتیجه‌ی این اقدام، یک محیط کاربری ریسپانسیو، کم مصرف از نظر منابع (که البته اندکی در اثر استفاده از مدیر پنجره‌ی کامپیز تحت تاثیر قرار گرفته) و به شدت متمایز بوده است.

deepin-2014-desktop-750x468

محیط کاربری این توزیع، یعنی همان Deepin Desktop Environment 2.0 مجموعه‌ای از ویژگی‌های قابل توجه را به اختیارات کاربر اضافه کرده که از آن جمله می‌توان افزودن تنظیمات اختصاص عملکرد به گوشه‌های صفحه و نیز قابلیت حذف اپلیکیشن‌ها بصورت مستقیم از درون لانچر برنامه‌ها را نام برد.

Deepin Control Center دیگر ویژگی برجسته‌ی این نسخه است. این ویژگی جدید، تنظیمات گسترده‌ی سیستمی را بصورت کاملا گرافیکی و به شکلی کاربر پسند در گوشه‌ی سمت راست صفحه بصورت یک پنل در دسترس قرار می‌دهد. مرکز تنظیمات دیپین، از ماژول‌های بهبود یافته برای پیکربندی صفحه‌نمایش، شبکه و مدیریت Theme بهره می‌برد.

deepin-2014-750x468

دلیل شهرت این توزیع فراتر از آماده‌سازی محیط اختصاصی بوده و تیم توسعه‌ی قوی آن که بالغ بر ۳۰ عضو دارد مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های اختصاصی را نیز برای ارائه‌ی تجربه‌ی بهتر به کاربران آماده کرده است. در دیپین 2014 تمام این اپلیکیشن‌ها به آخرین نسخه‌ی خود بروزرسانی شده‌اند و ضمن بلوغ بیشتر، قابلیت‌های کامل‌تری را به کاربر ارائه می‌کنند.

برای نمونه و بطور مشخص، مرکز نرم‌افزاری فوق‌العاده‌ی این توزیع می‌تواند مرکز نرم‌افزاری خود اوبونتو را نیز پشت سر بگذارد؛ در عین حال اپلیکیشن‌های پخش موسیقی و ویدیو نیز از نظر کاربرپسندی یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرند. مرکز بازی دیپین که یکی دیگر از اپلیکیشن‌های اختصاصی ارائه شده از سوی تیم توسعه‌ی رسمی آن است، یافتن برنامه‌های رایگان و سرگرم کننده را از Mario Kart SNES بر روی 50cc نیز ساده‌تر می‌کند.

موارد بسیاری در این نسخه وجود دارد که پوشش تمامی آن‌ها خارج از حوصله‌ی این مطلب قرار دارد؛ اما بزودی بررسی اختصاصی این توزیع را با شرح تفصیلی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن ارائه خواهیم کرد.

در صورتی که تمایل به تست کردن این سیستم‌عامل مبتنی بر گنو/لینوکس دارید به شما توصیه می‌کنیم از نصب آن بر روی ماشین مجازی خودداری کنید. این نسخه رایگان بوده و به خوبی بر روی سخت‌افزارهایی که اوبونتو را پشتیبانی می‌کنند اجرا خواهد شد اما بدلیل بهره گرفتن از مدیرپنجره‌ی کامپیز بر روی آن، نمی‌توان انتظار بازدهی مناسبی را بر روی ماشین مجازی داشت. تیم توسعه‌ی Deepin وعده داده است برای حل این مساله در نسخه‌های آینده، نسبت به توسعه‌ی مدیرپنجره‌ی اختصاصی خود اقدام کند که البته با توجه به وجود مدیرپنجره‌های فوق‌العاده‌ای نظیر آنچه گنوم از آن بهره می‌برد اندکی تعجب برانگیز است. احتمالا توسعه‌دهندگان این توزیع اعتقاد دارند که این رویکرد یکپارچگی و کنترل بهتری را در اختیار آن‌ها خواهد گذاشت.

دیپین از نصب بر روی دستگاه‌های با بایوس دوگانه و نیز مجهز به UEFI هم پشتیبانی می‌کند.

Deepin-installation-750x468

کاربران نسخه‌های آلفا، بتا و کاندیدای انتشار Deepin 2014 می‌توانند از طریق آپدیت سیستم‌عامل خود به سادگی به نسخه‌ی پایدار منتقل شوند اما کسانی که از نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل بهره می‌برند ملزم به نصب مجدد نسخه‌ی جدید خواهند بود. به منظور دانلود فایل ISO دیپین 2014  می‌توانید به این لینک مراجعه نمایید البته خود تیم دیپین دریافت از تورنت رسمی را پیشنهاد می‌کند. در صورتی که این توزیع گنو/لینوکس را مورد آزمایش قرار دادید فراموش نکنید که ما و سایر کاربران را از نظر خود مطلع سازید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات