بررسی گلکسی تب اس‌های سامسونگ (Galaxy Tab S)

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳
مطالعه 32 دقیقه
با بررسی زومیت از تبلت‌های Tab S سامسونگ همراه شوید تا با نقاط قوت و ضعف آن‌ها آشنا شوید.
تبلیغات

سامسونگ سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد در ۲۰۱۴ تمرکز ویژه بر روی بازار تبلت‌ها داشته باشد. هرچند این کمپانی در بازار تبلت‌های اندرویدی شناخته شده است، اما مردم بیشتر این کمپانی را به خاطر تلفن‌های سری گلکسی می‌شناسند تا تبلت‌هایش.

کره‌ای‌ها از ابتدای سال جاری با معرفی تبلت‌های سری Pro نشان دادند که حضور جدی در بازار تبلت‌ها خواهند داشت. این کمپانی در ادامه همان مسیر، چندی پیش نسبت به معرفی تبلت‌های سری Tab S اقدام کرد، تبلت‌هایی که به صفحه نمایش AMOLED مجهز شده‌اند و به لطف بدنه باریک و وزن سبک وارد رقابت مستقیم با دو تبلت آیپد ایر و آیپد مینی خواهند شد.

هر دو تبلت سامسونگ ۸.۴ و ۱۰.۵ اینچی گلکسی تب اس دارای نمایشگری با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل هستند و به عبارتی نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ است. در این مقاله قصد داریم هر دوی این تبلت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم چرا که از زبان طراحی و کیفیت ساخت یکسانی بهره می‌برند و سخت‌افزار هر دو آن‌ها نیز بسیار شبیه به هم است.

تبلت‌های گلکسی تب اس، توسط دفتر سامسونگ در ایران در اختیار زومیت قرار گرفت تا مورد نقد و بررسی قرار گیرند.

بررسی ویدیویی

طراحی

تبلت‌های گلکسی Tab S سامسونگ از نظر طراحی بسیار شبیه به گلکسی اس ۵ هستند. همان طراحی نقطه نقطه در پشت این تبلت‌ها نیز وجود دارد و لبه‌های تبلت همچون تلفن‌های سری گلکسی اس و گلکسی نوت از جنس پلاستیک و با طرح فلز است. در اولین استفاده آنچه بیش از هر چیز توجه ما را به خود جلب کرد حاشیه بسیار باریک دور صفحه نمایش در مدل ۸.۴ اینچی بود.

این حاشیه باریک نه تنها موجب جذابیت بیشتر محصول می‌شود بلکه باعث می‌شود تا تبلت به خوبی در دست جای گیرد. پوشش پشتی دستگاه نیز از همان طرح نقطه نقطه همانند اس ۵ بهره می‌برد. سامسونگ این بار از پلاستیک نرم همیشگی خودش در ساخت گلکسی تب اس‌ها استفاده نکرده و در عوض پلاستیک سخت و مقاوم‌تری را در بدنه‌ی این تبلت‌ها بکار گرفته که نه تنها دوام و استحکام بیشتری در برابر ضربه و خط و خش دارد بلکه حس معروف کالاهای ارزان قیمت را به شما منتقل نمی‌کند. این یعنی شما با دست گرفتن تبلت‌های تب اس، حسی را تجربه می‌کنید که تا به حال در هیچ کدام از تلفن‌ها و تبلت‌های گلکسی تجربه نکردید.

در قسمت پایین صفحه نمایش علاوه بر دکمه فیزیکی خانه، دو دکمه لمسی در طرفین وجود دارد. همچون S5، در دو تبلت جدید Tab S سامسونگ، سنسور اثرانگشت خوان با دکمه فیزیکی خانه یکپارچه شده است تا کاربران بتوانند تجربه‌ای مشابه آنچه در گلگسی اس ۵ برای باز کردن قفل دستگاه یا لاگین کردن در برخی از سرویس‌ها، داشته‌اند در این تبلت‌ها نیز تجربه کنند.

علاوه بر این، توسعه دهندگان نرم‌افزاری نیز می‌توانند با انگیزه بیشتری نسبت به ساخت اپلیکیشن‌های سازگار با سنسور اثرانگشت‌خوان سامسونگ اقدام کنند. هرچند اپل و برخی از شرکت‌های دیگر پیش از سامسونگ نسبت به استفاده از سنسور اثر انگشت‌خوان در تلفن‌های هوشمند خود اقدام کرده بودند، اما سامسونگ احتمالا اولین کمپانی‌ شناخته شده‌ای است که این سنسور را در تبلت‌های خود نیز بکار گرفته است.

بسیاری بر این باورند که سنسور اثرانگشت خوان راه خود را به آیپدها نیز باز خواهد کرد و اپل در نسل بعدی آیپد مینی و آیپد ایر از آن بهره خواهد برد. در دو طرف دکمه فیزیکی دو دکمه لمسی برای نمایش لیست اپلیکیشن‌های اخیراَ اجرا شده‌ و دکمه بازگشت به عقب نیز  وجود دارد.

سنسور اثر انگشت گلکسی تب

هرچند مدت‌ها است که تلفن‌های پرچمدار سامسونگ به صفحه نمایش Super AMOLED مجهز شده‌اند، اما به جز یک مورد سایر تبلت‌های این شرکت به صفحه نمایش LCD مجهز شده بودند. در واقع تبلت‌های گلکسی Tab S اولین تبلت‌های جدی سامسونگ با پنل AMOLED به شمار می‌روند.

سامسونگ در کنفرانس معرفی این تبلت‌ها و زمانی که در حال ستودن صفحه نمایش AMOLED و نشان دادن برتری‌های این نوع از صفحه نمایش‌ها در مقایسه با LCDها بود، گفت که پنل‌های AMOLED باریک‌تر از LCDها هستند و این نوع پنل‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در باریک‌ شدن سری جدید تبلت‌های سامسونگ هستند. دلیل باریک بودن AMOLEDها در مقایسه با LCDها، عدم نیاز آن‌ها به نور پس‌زمینه است.

هر دو تبلت ۸.۴ و ۱۰.۵ اینچ Tab S تنها ۶.۶ میلی‌متر ضخامت دارند و این بدین معنی است که هرچند سامسونگ توانسته ضخامت تبلت‌های خود را نسبت به ۷.۵ میلی‌متر آیپد ایر و آیپد مینی باریک‌تر کند، اما هنوز ۰.۲ میلی‌متر ضخیم‌تر از  اکسپریا Z2 Tablet سونی است.

Galaxy Tab S vs iPad Mini Retina

مقایسه گلکسی تب اس ۸.۴ با آیپد مینی رتینا:

 

Galaxy Tab S 8.4

iPad Mini Retina

صفحه نمایش

8.4-inch Super AMOLED

7.9-inch Retina display

رزولوشن

1600 x 2560

2,048 x 1,536

تراکم پیکسل

359 ppi

326 ppi

CPU

Snapdragon 800 (LTE model) / Exynos 5 Octa  (Wi-Fi model)   

64-bit Apple A7 with M7 motion coprocessor

GPU

Adreno 330 (LTE model)/ Mali-T628 MP6 (Wi-Fi model)   

PowerVR G6430 (quad-core graphics)

حافظه

3GB

1GB

ذخیره سازی

16GB/32GB

16GB/32GB/64GB/128GB

دوربین جلو

2.1-megapixel

1.2-megapixel

دوربین پشت

8-megapixel

5-megapixel iSight camera

شبکه مخابراتی

GSM or CDMA, HSPA+ / LTE

GSM or CDMA, HSPA+ / LTE

OS

Android 4.4.2

iOS 7

WiFi

Dual-Band 802.11 a/b/g/n/ac

Dual-Band 802.11 a/b/g/n

بلوتوث

4.0

4.0

ابعاد

212.9 x 125.7 x 6.6 mm

200 x 134.7 x 7.5mm

وزن نسخه وای-فای

294 grams

331 grams

وزن نسخه LTE

298 grams

341 grams

باتری

4900 mAh (17.6 watt-hour)

23.8-watt-hour lithium polymer

درگاه

microUSB 2.o, Infrared

Lightning, 3.5mm headphone

مادون قرمز

Yes

No

موقعیت یابی وای-فای

WiFi, قطب‌نمای دیجیتال

WiFi, 

قطب‌نمای دیجیتال

موقعیت یابی LTE

aGPS, GLONASS, Cellular, WiFi

aGPS, GLONASS, Cellular, WiFi

قیمت تبلت

399$ Wifi 16GB

$399 WiFi-only, $529 Cellular

مقایسه گلکسی تب اس ۱۰.۵ با اکسپریا Z2 و iPad Air:

 

GALAXY TAB S 10.5

Xperia Z2 Tablet

iPad Air

صفحه نمایش

10.5-inch Super AMOLED

10.1-inch IPS LCD

9.7-inch Retina IPS LCD display

رزولوشن

1,600 x 2,560

1,92 0x 1,200

2,048 x 1,536

تراکم صفحه

288 ppi

224ppi

264 ppi

پردازنده

Snapdragon 800 (LTE model) / Exynos 5 Octa (Wi-Fi model)

Snapdragon 801, Quad-core 2.3GHz, Krait 400

64-bit Apple A7 with M7 motion coprocessor

GPU

Adreno 330 (LTE model)/ Mali-T628 MP6 (Wi-Fi model)

Adreno 330

PowerVR G6430 (quad-core graphics)

حافظه

3GB

3GB

1GB

ذخیره سازی

16GB/32GB

16GB

16GB/32GB/64GB/128GB

microSD

بله تا ۱۲۸ گیگابایت

بله تا ۶۴ گیگابایت

خیر

دوربین جلو

2.1-megapixel

2.2-megapixel

1.2-megapixel

دوربین پشت

8-megapixel + LED Flash

8.1-megapixel

5-megapixel iSight camera

شبکه مخابراتی

GSM or CDMA, HSPA+ / LTE

GSM or CDMA, HSPA+ / LTE

GSM or CDMA, HSPA+ / LTE

OS

Android 4.4.2 KitKat

Android 4.4.2 KitKat

iOS 7

WiFi

Dual-Band 802.11 a/b/g/n/ac

Dual-Band 802.11 a/b/g/n/ac

Dual-Band 802.11 a/b/g/n

بلوتوث

4.0

4.0

4.0

ابعاد

177.8 x 246.3 x 6.6 mm

266 x 172 x 6.4 mm

240 x 169.5 x 7.5mm

وزن نسخه وای-فای

465 g (Wi-Fi)

-

469 grams

وزن نسخه LTE

467 g (3G/LTE)

439 g

478 grams

ضد آب

نیست

IP58

نیست

باتری

7900mAh Li-Po

6,000mAh Li-Po

8,820mAh Li-Po

درگاه

microUSB

microUSB

Lightning, 3.5mm headphone

قیمت پایه

$499 WiFi-only

 

$499 WiFi-only, $629 Cellular

در نسخه ۸.۴ اینچی دکمه‌ پاور، کم و زیاد کردن صدا، فرستنده اینفرارد و پورت میکرو SD در لبه راست و دو اسپیکر هم در قسمت بالا و پایین دیده می‌شوند. یک پورت میکرو USB و خروجی هدفون هم در لبه پایین جا داده شده‌اند. اسپیکرها در تبلت ۱۰.۵ اینچی در لبه راست و چپ جا گرفتند و دکمه‌های حجم صدا و پاور به همراه فرستنده اینفرارد در لبه بالایی قرار دارند. جای اسپیکرها در هر دو مدل تبلت ۸.۴ اینچی و ۱۰.۵ اینچی طوری در نظر گرفته شده که دست روی آن‌ها را نپوشاند و صدا به خوبی پخش شود.

گلکسی تب اس‌ها در دو رنگ سفید و برنزی وارد بازار می‌شوند. در هر دو نسخه لبه‌ی باریکِ دستگاه رنگی شبیه به طلایی دارد. این لبه‌ها هنوز پلاستیکی و با طرح شبیه به فلز هستند. این یعنی اگر تبلت از لبه‌ها به زمین بخورد به شدت آسیب خواهد دید.

هر دو تبلت گلکسی تب اس، فرستنده اینفرارد دارند تا از طریق آن بتوانید لوازم خانگی و صوتی و تصویری را با تبلت کنترل کنید. مثل همیشه این تبلت‌ها نیز از پورت میکرو اس‌دی برای افزایش حافظه ذخیره‌سازی برخوردارند. در نسخه سیم‌کارت خور این تبلت‌ها هم می‌توان مکالمه تلفنی داشت یا اینکه پیامک فرستاد.  

گلکسی تب اس‌های سامسونگ زیباترین تبلت‌های این شرکت تا به امروز هستند شاید بتوان آن‌ها را زیباترین محصولات موبایل سامسونگ هم دانست، بدنه باریک، وزن سبک، کیفیت ساخت بالا و صفحه نمایش امولد با حاشیه دور باریک، همه و همه باعث می‌شوند تا این بار، جذب یک محصول سامسونگ شوید.

سنسور اثر انگشت خوان

پایین صفحه نمایش این تبلت‌ها مثل همیشه دکمه‌ی فیزیکی خانه به همراه دو دکمه‌ی لمسی در دو طرف آن، قرار دارد. سامسونگ سنسور اثر انگشت را که اولین بار در گلکسی اس ۵ معرفی شد، در دکمه فیزیکی خانه این تبلت‌ها هم قرار داده، تا بتوان با کشیدن انگشت روی این دکمه، قفل گوشی را باز کرده یا از آن به جای رمز عبور در بعضی از سرویس‌ها استفاده کرد.

Galaxy Tab S 10.5 Fingerprint

در آزمایش‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که این سنسور  نسبت به آنچه که در گلکسی اس ۵ تجربه کرده بودیم، بهتر و دقیق‌تر عمل می‌کند، اما هنوز به نظر می‌رسد که به خوبی سنسور آیفون ۵ اس نیست. برخلاف سنسور گلکسی اس ۵، با سرعت بیشتری می‌توان انگشت را بر روی این تبلت‌ها کشید  اما هنوز هم برخی اوقات تشخیص اثر انگشت با مشکل روبرو می‌شود.

با این حال حتی اگر انگشتتان را هم کاملاً عمود بر کلید خانه نکشید و زاویه نسبتاً زیادی به انگشت خود بدهید باز هم این سنسور در تشخیص خود به‌خوبی عمل می‌کند. هرچه تعداد محصولات سامسونگی مجهز به این سنسور بیشتر شود، تولیدکنندگان نرم‌افزار نیز میل بیشتری به استفاده از این قابلیت در محصولات خود خواهند داشت. سامسونگ از همان ابتدای کار، API این سنسور را در اختیار توسعه دهندگان قرار داد تا بتوانند از آن در اپلیکیشن‌های خود بهره برند.

کاورهای هوشمند

از آنجایی که سامسونگ بدنه‌ی پشت تبلت را از جنس پلاستیک سخت و محکم ساخته است، از روش جدیدی برای چفت شدن کاور به بدنه تبلت استفاده کرده است. کاورهای گلکسی‌تب‌اس‌ها به‌صورت نری و مادگی طراحی شده‌اند تا مثل دکمه در یکدیگر جای گیرند. این تغییر باعث می‌شود که کاور تا وقتی که شما نخواهید از بدنه دستگاه جدا نشود و قرص و محکم سر جای خودش باقی بماند. البته این موضوع موجب شده تا وقتی کاور روی تبلت قرار نگرفته باشد، جای مادگی‌ها روی بدنه مشخص باشد که چندان جالب نیست.

گلکسی تب اس سامسونگ

این کاورها جنس خوب و با کیفیتی دارند و از تبلت‌ها در برابر ضربه‌‌های احتمالی محافظت می‌کنند. در هر دو مدل می‌توان از کاورها به عنوان استند استفاده کرد. مدل ۸.۴ اینچی فقط در یک حالت و زاویه قرار می‌گیرد اما از کاورِ تبلت ۱۰.۵ اینچی می‌توان به عنوان استند استفاده کرد و تبلت را در سه زاویه مختلف قرار داد.

صفحه نمایش

مزیت اصلی تبلت‌های Tab S، استفاده از صفحه نمایش Super AMOLD است، صفحه نمایشی که پیش از این تنها در تلفن‌های پرچمدار سری گلکسی به کار می‌‌‌رفت. این صفحه نمایش جایگزین LCD ‌های سنتی شده تا لذت استفاده از تبلت را دو چندان کند. از آنجایی که بیشترین استفاده از تبلت‌ها در امور مرتبط با محتوا مثل وب گردی، تماشای ویدیو، اجرای بازی و مواردی از این دست است، نمایشگر تاثیری زیادی در تجربه کاربری دارد. 

Galaxy Tab S vs iPad Mini Retina

تراکم پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش‌ها آنقدر زیاد است که در آن، متون بصورت کاملا واضح و خوانا دیده می‌شوند تا کاربر بتواند از این تبلت‌ها برای مطالعه کتاب و وب‌گردی برای مدت طولانی استفاده کنند. اما نقطه قوت امولدها در نمایش مشکی عمیق و کنتراست تصویر بسیار بالاست.

این صفحه نمایش که تا قبل از این بیشتر در تلفن‌های هوشمند سری گلکسی‌اس سامسونگ استفاده می‌شد، تصاویر را به شکل خیره کننده‌ای نمایش می‌دهد تا نگاه هر کاربری را به سمت خود جلب کند. سامسونگ طی سال‌های اخیر به خوبی توانست مشکلات این نوع از نمایشگرها، مثل نمایش دقیق رنگ‌ها یا شدت روشنایی پایین را رفع کند تا لذت استفاده از آن‌ها دو چندان شود.

تماشای ویدیو و عکس یا اجرای بازی‌های گرافیکی در این صفحه نمایش فوق‌العاده است، تجربه‌ای که در کمتر تبلتی می‌توان، داشت. امولدها به زاویه دید وسیع معروف هستند و به راحتی می‌توان از تمام زوایا تصویر یکسان و باکیفیتی را در آن‌ها مشاهده کرد.

در کل یکی از مزیت‌های کلیدی تبلت‌های سری گلکسی تب اس سامسونگ همین صفحه نمایش AMOLED آن‌ها است. شدت روشنایی، کنتراست تصویر، عمق رنگ مشکی، زاویه دید وسیع و رنگ‌های زنده و جذاب، همگی موجب می‌شود تا کار کردن با این تبلت‌‌ها لذت‌بخش شود. تنها موردی که در این تبلت‌ها مشاهده کردیم، نسخه ۸.۴ اینچی بهتر از نسخه ۱۰.۵ اینچی رنگ سفید را نمایش می‌داد. در بررسی تخصصی وب‌سایت‌های معتبر اناند تک و دیسپلی‌میت مشخص گردید که این تبلت‌ها در دقت نمایش رنگ‌ها نیز جزء بهترین‌ها به‌شمار می ‌آیند و در کل شاید بتوان آن‌ها را بهترین در میان دیگر رقبا از نظر نمایشگر دانست.

سامسونگ در بخش تنظیمات صفحه نمایش، امکان انتخاب حالت‌های مختلف از پیش تعریف شده را فراهم کرده است تا براساس شرایط مختلف یا سلیقه خود بتوانید رنگ‌ها را تنظیم کنید. اگر حالت Adaptive Display را انتخاب کنید، خود صفحه نمایش براساس شرایط محیط و همین‌طور برنامه‌ای که در حال استفاده از آن هستید، بهترین تنظیمات مثل شارپ‌نس، شدت روشنایی و غلظت رنگ‌ها در نظر گرفته شوند.

اگر قصد دارید در باره صفحه نمایش‌های AMOLED بکار گرفته شده در تبلت‌های جدید سامسونگ بیشتر بدانید به مقاله‌ی تخصصی علی رضا شیری مراجعه کنید.

اسپیکر

معمولا تبلت‌ها، بیشتر برای کارهای چندرسانه‌ای استفاده می‌شوند، علاوه بر کیفیت صفحه نمایش، صدای خروجی هم در آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. خوشبختانه سامسونگ در هر دو تبلت گلکسی تب اس  از یک جفت اسپیکر استریو در دولبه دستگاه استفاده کرده است.

galaxy tab s

با وجود باریک بودن تبلت، اسپیکرها کیفیت خیلی خوب، و حجم صدای بالایی دارند. این صدا آنقدر قوی است که در موقع تماشای فیلم بتوان روی آن حساب باز کرد. صدای خروجی حتی وقتی روی حداکثر تنظیم می‌شود، باز هم کیفیتش را از دست نمی‌دهد.

نرم‌افزار

نرم‌افزار یکی از بخش‌هایی است که گجت‌های سامسونگی در آن حرف زیادی برای گفتن دارند. بسیاری بر این باورند که یکی از دلایل موفقیت سامسونگ در بازار ابزارهای موبایل، همین امکانات متنوع نرم‌افزاری است.

Galaxy Tab S - Software

تبلت‌های گلکسی تب اس این شرکت علاوه بر رابط کاربری تاچ‌ویز سنتی، رابط کاربری جدید Magazine UX را نیز دارند که در آن، ویجت‌ها در قالب کاشی‌ها و چیزی شبیه به آنچه در فلیپ‌برد شاهد آن بودیم، کنار هم قرار می‌گیرند. در واقع کاربر به سلیقه خود می‌تواند از ویجت‌های سنتی اندروید استفاده کند یا اینکه صفحه را به سمت راست لمس کرده و وارد محیط مگزین یوایکس شود.

scr galaxy tab 02

در مگزین یو ایکس، شما می‌توانید ویجت‌های مختلفی که برای این محیط ساخته شده‌اند را در قالب کاشی‌ها، کنار یکدیگر قرار دهید. (برای مشاهده نحوه کار این بخش، بررسی ویدیویی زومیت از گلکسی تب اس‌ها را تماشا کنید.) امکان تغییر سایز و چیدمان صفحه در این رابط کاربری وجود دارد. مثلا می‌توانید کاشی که اهمیت بیشتری دارد را بزرگ‌تر کنید یا آن را در قسمت بالای صفحه قرار دهید. سامسونگ چند ویجت مخصوص این رابط کاربری را که اکثر آن‌ها مرتبط با محتوا و اخبار و مقالات هستند را ساخته تا بتوانید از طریق آن‌ها به محتوای مورد علاقه خود در قالب گرافیکی مدرن و جذاب دسترسی داشته باشید. با کلیک کردن روی این ویجت‌ها وارد فلیپ برد شده و قادر خواهید بود متن کامل خبر را مطالعه کنید.

اما علاوه بر این‌ها چند ویجت کاربردی برای نمایش تقویم و قرار ملاقات‌ها، نمایش فایل‌های آفیس، گالری عکس‌ یا نمایش پیغام‌ها نیز در نظر گرفته شده است. با این حال بیشترین کاری که در این محیط می‌توان انجام داد، خبر خواندن و دیدن محتوا است.

scr galaxy tab s 03

سامسونگ در تبلت‌های جدید خود تمرکز خاصی روی بخش محتوا داشته و با مجله‌ها و روزنامه‌های مختلف قرار داد بسته تا محتوای اختصاصی و سازگار با تبلت‌هایش را ایجاد کنند. به این منظور چند نرم‌افزار هم  در تبلت‌ها اضافه شده که مهم‌ترین آن‌ها EyesOn Magazine است که از طریق آن می‌توان به تعداد زیادی مجله‌ و روزنامه دسترسی داشت. البته این نرم افزار در ایران درست کار نمی‌کند. با خرید تبلت‌های گلکسی تب اس، اشتراک یک ساله بیزنس‌ویک، نیویورک تایمز و چند مجله دیگر را نیز خواهید داشت.  

بیشتر امکانات نرم‌افزاری تبلت‌های تب اس شبیه به گلکسی اس ۵ است، مثلا نوار نوتیفیکیشن‌ها یا لیست نمایش شورت‌کات‌های سیستمی در تلفن و تبلت‌های گلکسی تب اس یکسان هستند.

در تبلت‌های اس، مثل سری پرو این شرکت، نرم‌افزار Hancom Office برای دیدن اسناد آفیس، ریموت دسکتاپ برای اتصال به کامپیوتر مک یا ویندوزی و کنترل آن از طریق تبلت یا نرم‌افزار Smart Remote برای کنترل لوازم خانگی از طریق فرستنده اینفرارد، وجود دارند.

گلکسی تب اس - sidesync

SideSync نرم‌افزار جالب دیگری است که از طریق آن می‌توانید صفحه تلفن یا تبلت را در کامپیوتر مشاهده و کنترل کرد یا اینکه صفحه تلفن را در  تبلت دید و هر کاری که در تلفن قصد انجام آن را داریم در تبلت انجام دهیم. فرض کنید که در حال کار با تبلت هستید و تلفن‌ شما در یک اتاق دیگر از خانه، زنگ می‌خورد، از طریق این قابلیت می‌توانید تماس تلفنی را از طریق تبلت جواب داد. از این قابلیت می‌توان برای انتقال فایل‌ها بین ابزارهای مختلف نیز بهره برد. البته سرعت انتقال تصویر از تلفن به تبلت با تاخیر روبر است که شاید با بروز رسانی نرم‌افزاری رفع شود. این قابلیت در بسیاری از ابزارهای سری گلکسی وجود دارد. ما این قابلیت را در گلکسی اس ۴ و گلکسی تب اس‌ها آزمایش کردیم.

Multi Window

سامسونگ قابلیت Mutli Window که برای مالتی تسکینگ استفاده می‌شود را در تبلت‌های تب اس نیز قرار داده است. به کمک این قابلیت نه تنها می‌‌توان بعضی از برنامه‌ها را کنار یکدیگر و در یک صفحه اجرا کرد و به هر دو آن‌ها، همزمان دسترسی داشت، بلکه می‌‌توان برای مثال یک عکس را از یک پنچره کشید و به برنامه دیگر منتقل کرد. البته این قابلیت در چند نرم‌افزار محدود مثل اپلیکیشن پیامک یا ایمیل قابل انجام است. یعنی نمی‌توان هر شی‌‌ء را از یک پنجره به برنامه دیگری کشیده و رها کرد.

این تبلت‌ها نیز همانند گلکسی اس ۵ از ویژگی مهم و کارآمد Ultra power saving‌بهره می‌برند که باعث می شود با شارژ اندک باتری روزها این تبلت‌ها قادر به اجرای فرامین اندکی از طرف کاربر باشند. نمایشگر AMOLED‌ این تبلت‌ها یکی از مهترین ویژگی‌های سخت‌افزاری آن‌هاست که باعث شده  تا در حالت مصرفِ بهینه‌ی انرژی، همان حالتی که صفحه بصورت تک رنگِ سیاه و سفید در می‌آید، مصرف انرژی به حداقل برسد.

نرم‌افزار سامسونگ همیشه مملو از امکانات متنوع بوده که برخی از آن‌ها واقعا کارامد و برخی نیز صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و در دنیای واقعی خیلی کاربردی نیستند. رابط کاربری تاچ‌ویز سامسونگ هنوز پر از رنگ‌های متنوع است که برای خیلی‌ها جذاب و دوست داشتنی است. اضافه شدن مگزین یوایکس، ساده شدن انیمیشن‌های حرکت بین صفحات و مرتب شدن منوها و بخش‌های مختلف سیستم‌عامل باعث شده‌اند تا نرم‌افزار سامسونگ از نظر جلوه ظاهری هم جذاب شود.

دوربین

تبلت‌ها به دلیل ابعاد بزرگ آن‌ها، وسیله مناسبی برای عکاسی نیستند، اما باز هم هستند کسایی که دوست دارند با تبلت عکاسی کنند. بعضی از شرکت‌ها مثل سونی یا سامسونگ هم به این موضوع توجه کرده‌اند و دوربین نسبتا خوبی را در تبلت‌هایشان بکار گرفته‌اند.

Tab Sها یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با فلاش LED در پشت و یک دوربین ۲.۱ مگاپیکسلی در جلو دارند. کیفیت دوربین پشتی برای یک تبلت قابل قبول است اما اگر آن را بخواهیم بادوربین ۸ مگاپیکسلی اکسپریا Z2 مقایسه کنیم کمی کیفیت Z2 بهتر از Tab Sها است. البته در محیط‌های کم نور، فلاش LED باعث می‌شود تا Tab S ها عکس‌های بهتری بگیرند. 

نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین Tab Sها:

بعضی از امکاناتِ نرم‌افزاری که در اپلیکیشن دوربین گلکسی اس ۵ تجربه کرده بودیم در تبلت‌های گلکسی تب اس هم وجود دارند. به عنوان مثال می‌توان با این تبلت‌ها عکس HDR یا پانوراما گرفت یا حالت‌های دیگر عکاسی مانند Shot & More و Dual Camera را تجربه کرد.

باتری

گلکسی تب اس باتری

گلکسی تب اس ۸.۴ اینچی به باتری ۴۹۰۰ میلی آمپر ساعتی و تب اس ۱۰.۵ اینچی به باتری ۷۹۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده‌اند. در آزمایش پخش ویدیو این تبلت‌ها ۱۰ ساعت و یکی دو دقیقه دوام آوردند که برای یک تبلت زمان خوبی محسوب می‌شود. این زمان نزدیک به دو ساعت بیشتر از طول عمر باتری اکسپریا زد ۲ تبلت سونی است. آیپد مینی و آیپد ایر هم در پخش ویدیو تقریبا ۱۰ ساعت دوام می‌آورند. البته در وب گردی این زمان به زیر ۹ ساعت کاهش پیدا می‌کند. با این حال طول عمر باتری با وجود باریک بودن تبلت بسیار خوب است و می‌توان با یک بار شارژ، یک روز را بدون دردسر از آن‌‌ها استفاده کرد.

بازده

تبلت‌های جدید سامسونگ در دو نسخه متفاوت و با دو پردازنده Exynos 5 5420 و Snapdragon 800 وارد بازارهای مختلف خواهند شد. تبلت ۸.۴ اینچی که در اختیار زومیت قرار گرفت به پردازنده Exynos و تبلت ۱۰.۵ اینچی نیز به پردازنده Snapdragon 800 مجهز بود. این دو پردازنده از نظر قدرت و بازده تقریبا در یک سطح قرار دارند و از نظر مصرف انرژی نیز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. رابط کاربری سامسونگ روی هر دو تبلت به روانی اجرا می‌شد و به‌ ندرت تاخیر در جابجایی بین صفحات و اجرای اپلیکیشن‌ها دیده می‌شد. پردازنده Exynos با تفاوت بسیار اندکی برنامه‌ها را سریع‌تر از نسخه اسنپ دراگون اجرا می‌کند اما گاهی در جابجایی بین صفحات با تاخیر مواجه می‌گردد.

این تبلت‌ها همچنین از سه گیگابایت حافظه رم و گرافیک Mali T628 برای مدل مجهز به پردازنده Exynos و گرافیک Adreno 330 برای مدل Snapdragon مجهز شده‌اند. خوشبختانه این بار سامسونگ هر دو مدل را Snapdragon و Exynos را وارد بازار کشور خواهد کرد تا کاربر به میل خود مدل مورد نظر خود را تهیه کند. هر دو پردازنده S800 و Octa 5420  در مقایسه با Snapdragon 801 اکسپریا Z2 یا A7 آیپدها  از نظر قدرت گرافیکی ضعیف‌تر هستند ( هر چند در زمینه CPU‌در یک سطح قرار می‌گیرند) اما با این حال در اجرای برنامه و بازی‌های اندرویدی با این تبلت‌ها ( با این رزولوشن بالا و نیاز به پردازش سنگین) به مشکل بر نخواهید خورد.

طبق روال همیشه بنچمارک‌های مختلف را بر روی این تبلت‌ها اجرا کردیم و این‌بار علاوه بر جدول کلی، نمودار مربوط به تک تک بنچمارک‌ها را نیز تهیه نمودیم تا بتوانید ساده‌تر مقایسه کنید:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE

29,370

35,075

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi

28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,61

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

-

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

-

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 94.9/142.3

4254

-

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

-

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

-

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

-

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

-

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

-

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

-

2,062

18,730

 

جمع بندی

گلکسی تب‌اس‌های سامسونگ از جمله بهترین ساخته‌های این شرکت هم در بخش نرم‌افزار و هم در بخش سخت‌افزار به‌شمار می‌آیند که حاصل توسعه بخش‌های بومی این شرکت همانند بخش توسعه نمایشگر و بخش نیمه‌رساناها هستند. این سری از تبلت‌های سامسونگ از بدنه پلاستیکی اما مستحکم بهره‌می‌برند که با طراحی نسبتا خوب و رنگ و لعاب مناسب قادرند رضایت کاربران سختگیر را نیز به‌سوی خود جلب کنند.

 سایز و ابعاد این تبلت‌ها آن‌ها را مستقیما به رقابت با آیپد ایر و مینی اپل وامی‌دارد، اما در این بین این سوال مهم مطرح می‌گردد که آیا گلکسی تب‌اس‌ها قادر به رقابت جدی با آیپد‌های فوق‌العاده اپل هستند؟ هرگونه جواب قاطع در این زمینه به بی‌انصافی و یک‌جانبه نگری منتهی می‌شود چرا که با آنکه تب‌اس‌ها خوش‌ساخت به‌نظر می‌رسند، اما هنوز با شاسی فلزی و تراش خورده محصولات اپل فاصله دارند. در عوض تب‌اس‌ها باریک‌تر و سبک‌تر هستند و در دست‌گرفتن آن‌ها برای دراز مدت دلنشین‌تر از آیپدهای اپل است. نمایشگر‌ AMOLED این تبلت‌ها که کاملا به شیشه نزدیک و کم فاصله است، با نمایش زنده‌تر رنگ‌ها و کنتراست خیره‌کننده خود جلوه بهتری نسبت به LCD های به‌کار رفته شده در آیپد‌ها دارند.

اکوسیستم غنی اپل برای فرم‌فکتور تبلت فاصله نسبتا زیادی با اندروید کم فروغ در این زمینه دارد که باعث می‌شود دسترسی به اپلیکیشن‌های بهینه و متنوع در آیپدها به‌مراتب ساده‌تر از تبلت‌های اندرویدی و از جمله تب‌اس‌ها باشد. سامسونگ برای جبران این نقیصه علاوه بر به‌کارگیری رابط کاربری  همیشگی خود در کنار Magazine UX، امکانات جذابی همچون اشتراک رایگان مجله‌های معتبر دنیا، مولتی تسکینگ کارآمد، ریموت کنترل لوازم خانگی، قابلیت مکالمه و تماس و ویژگی جالب SideSync را به تبلت‌های خود اضافه کرده است.

سنسور اثر انگشتِ نسبتا دقیق در کنار امکان افزایش حافظه از طریق پورت microSD از دیگر قابلیت‌هایی است که آیپد‌ها همچنان از آن بی‌بهره هستند. در عوض آیپد‌های اپل قریب به‌یک سال است که از پردازنده‌ی کم مصرف ۶۴ بیتی بهره می‌برند که قدرت و سرعت بیشتری را نسبت به پردازنده به کارگرفته شده در تب‌اس‌ها در اختیار سیستم‌عامل و کاربر قرار می‌دهد. طول عمر باتری هر دوی این رقبا به هم نزدیک است هر چند که تبلت‌‌های سامسونگ در پخش ویدیو انرژی کمتری مصرف می‌کنند اما از آن طرف در وب‌گردی ورق به سمت آیپدها برمی‌گردد.

از نظر قیمتی نیز تفاوت محسوسی میان تب‌اس‌ها و آیپدهای اپل وجود ندارد تا از هر نظر بازار رقابت پست‌پی‌سی‌های غول‌های تکنولوژی به‌هم نزدیک و داغ شود. محصولات سامسونگ در ایران با گارانتی معتبر و رسمی عرضه می‌شوند در حالی که محصولات اپل همچنان در این زمینه در ایران محجور مانده‌اند.

حالا نوبت شما است تا نظرات خود در باره این تبلت‌ها در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نقاط قوت

  • صفحه نمایش امولد با تراکم بالا و کنتراست خارق‌العاده و زاویه دید وسیع
  • طول عمر باتری بالا
  • بسیار باریک و سبک
  • امکانات متنوع نرم‌افزاری
  • اسپیکر فوق‌العاده قوی

نقاط ضعف

  • پردازنده نسبتا قدیمی
  • بدنه پلاستیکی 

در تهیه این مقاله محمدشهاب شهوازیان، سیامک احدی و مهدی یوسف‌نژاد مشارکت داشتند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات