اسنپ‌دراگون 810 با قابلیت انتقال داده‌ها با نرخ 7 گیگابیت بر ثانیه همراه خواهد شد

جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
کوالکام را می‌توان به‌عنوان طلایه‌دار تولید تراشه‌های پرچمداران اندرویدی و همچنین موفق‌ترین کمپانی در زمینه‌ی تولید تراشه‌های ارتباطی برای تلفن‌های‌هوشمند خواند. کوالکام اخیراً Wilocity، کمپانی تولیدکننده‌ی انواع تراشه‌های بی‌سیم با قابلیت برقراری ارتباط در کانال 60GHz براساس استاندارد IEEE 802.11ab را که قادر است داده‌ها را با سرعت بالا انتقال دهد، آن خود کرده است. آیا اسنپ‌دراگون 810 با بهره‌گیری از فناوری Wilocity عرضه خواهد شد؟
تبلیغات

اما چه چیز تراشه‌های بی‌سیم این کمپانی را خاص کرده است؟ فناوری مورد استفاده در تولید تراشه‌های Wilocity با عنوان WiGig شناخته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان به نرخ انتقال داده تا 7 گیگابیت بر ثانیه در فاصله‌های نزدیک دست یافت. دامنه‌ی ارسال اطلاعات با استفاده از این فناوری 10 متر است و با توجه به سرعت بسیار بالای انتقال داده، این فناوری بسیار سریع‌تر از نرخ انتقال داده‌ی چند مگابایتی موجود در شبکه‌های بی‌سیم معمولی است. علی‌رغم قابلیت انتقال داده‌ها با نرخ انتقال 7 گیگابیت بر ثانیه، این فناوری در زمینه‌ی مصرف انرژی و همچنین ظرفیت، بهبود‌هایی را در برابر بی‌سیم معمولی به خود دیده است.

این فناوری را در چه مواردی می‌توان مورد استفاده قرار داد؟ همچون بسیاری از فناوری‌ها، WiGig‌ نیز محدودیت‌هایی را به‌همراه دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به دامنه‌ی کم و عدم انتقال داده‌ها از میان دیوار و موانع این چنین اشاره کرد؛ از این‌رو نمی‌توان از این فناوری در شبکه‌های سلولی تلفن‌های‌همراه و همچنین شبکه‌های بی‌سیم معمولی استفاده کرد، اما در مقابل این فناوری جایگزین بسیار مناسبی برای کابل‌های فیزیکی است و می‌توان از آن در راه‌اندازی شبکه‌های کامپیوتری و انتقال فایل‌های حجیم در زمان کوتاه‌تری بهره برد. برای مثال این فناوری در ارسال فیلم‌هایی با رزولوشن 4K از تلفن‌هوشمند به تلویزیون بسیار کابردی خواهد بود.

WiGiGInt

شاید اهمیت این فناوری زمانی بیشتر به‌نظر برسد که بدانیم گوگل نیز با خرید کمپانی Alpental Technologies که روی فناوری انتقال اطلاعات از طریق بی‌سیم 60GHz در پی چنین امکانی است. اگرچه این فناوری برای توسعه‌ی شبکه‌هایی با دامنه‌ی بالا مناسب نیست، اما می‌توان از آن برای تشکیل شبکه‌های کوچک و ارتباط هات‌اسپات به‌منظرو انتقال داده‌هایی با حجم بالا استفاده کرد.

به‌نظر می‌رسد کوالکام در نظر دارد تا این فناوری را در نسل آتی تراشه‌ی ARMv8n اسنپ‌دراگون 810 یا همان تراشه‌ی مبتنی بر پردازش‌های 64 بیتی خود تعبیه کند. فناوری جدید به‌کار برده شده قابلیت ارتباط سه‌کاناله‌ی وای-فای را در اختیار اسنپ‌دراگون 810 قرار خواهد داد که شامل کانال‌های 2.4GHz، 50GHz و کانال جدید 60GHz جدید است. با استفاده از این فناوری قابلیت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم با توجه ابزاری که به آن متصل می‌شود، در نظر گرفته شده و کانال مورد نظر بصورت خودکار انتخاب می‌شود.

انتظار می‌رود در میانه‌های سال 2015 میلادی شاهد عرضه‌ی اولین ابزار‌های مبتنی بر تراشه‌ی اسنپ‌دراگون 810 کوالکام باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات