۱۳ تیر: آغاز بزرگترین نبرد زرهی تاریخ

جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۷۱ سال پیش در چنین روزی نبرد کورسک میان نیروهای نظامی آلمان نازی و نیروهای شوروی در منطقه کورسک در نزدیکی شهر مسکو آغاز شد. نبرد کورسک یکی از نبردهای اصلی در طول جنگ جهانی دوم بود و آدولف هیتلر را برای نخستین بار مجبور به صدور فرمان عقب نشینی کرد. بدلیل حضور گسترده یگان های زرهی و شرکت بیش از شش هزار تانک جنگی در این نبرد ، نبرد کورسک را به بزرگترین نبرد زرهی تاریخ تا کنون تبدیل شده است.
تبلیغات

۷۱ سال پیش در چنین روزی یعنی 4 جولای 1943 بزرگترین نبرد زرهی تاریخ که تا حدود حتی نتیجه جنگ را در جبه شرق مشخص کرد، آغاز شد. در این روز ۶ هزار و ۳۰۰ تانک زرهی آلمان و شوروی ، ۲ میلیون ۲۴۰ هزار سرباز پیاده نظام و ۴ هزار و ۴۰۰ هواپیمای جنگی با یکدیگر به نبرد پرداختند. نبرد کورسک به دو بخش اصلی تقسیم بندی می‌شود: بخش نخست فاصله زمانی 5 جولای تا 12 جولای 1943 که ماشین زرهی آلمان یکی از سنگین‌ترین یورش‌های زرهی را به خطوط دفاعی شوروی وارد کردند ولی نتوانستند در مقابل استراتژی‌های تدافعی ژنرال خارکوف کاری از پیش ببرند و بخش دوم که از 12 جولای تا 23 آگست 1943 یعنی حدود یک ماه و یک هفته بطول اتفاق افتاد و در آن نیروهای زرهی شوروی به خطوط دفاعی آلمان‌ها حمله کردند. در این نبرد بزرگ نیروهای آلمانی متحمل شکست سنگین شدند و آدولف هیتلر مجبور به صدور فرمان عقب نشینی شد.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

در نبرد کورسک از سمت نیروهای آلمان نازی 912460 سرباز ، 2928 تانک زرهی ، 9966 مسلسل و خمپاره انداز و 2110 هواپیمای جنگی در مقابل نیروهای شوروی شامل 1910361 سرباز ، 5128 تانک زرهی ، 25013 مسلسل و خمپاره و 2792 تا 3549 هواپیمای جنگی شرکت داشت.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

آدولف هیتلر این نبرد را با کمی تاخیر آغاز کرد و شاید همین موضوع باعث شد تا ژنرال خارکوف فرصت کافی برای مستحکم کردن خطوط دفاعی خود پیدا کند. ولی این تاخیر آلمان‌ها نیز دلیل موجهی داشت و آن آماده شدن تانک‌های پلنگ (پنتر) بود تا بتوانند در مقابل تانک‌های تی-32 روسی مقابله کنند. البته در این نبرد آلمان‌ها از غول ترسناک دیگری نیز به‌نام ببر (تایگر1) استفاده کردند ولی حتی این تانک فوق سنگین و غول 54 تنی آلمان‌ها نیز نتوانست در مقابل یورش نیورهای شوروی مقاومت کند.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی
بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

شکست آلمان‌ها در این نبرد آغازی بود بر عقب نشینی‌های آن‌ها از خاک شوروی تا شکست کامل در برلین.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات