۹ مرداد: تولد فردریش وهلر شیمیدان آلمانی

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۲۱۷ سال پیش در چنین روزی، فردریش وهلر، شیمیدان بزرگ آلمانی در نزدیکی شهر فرانکفورت چشم به جهان گشود. شهرت این شیمیدان به خاطر ساختن اوره از مواد معدنی است.
تبلیغات

۲۱۷ سال پیش در چنین روزی (۳۱ جولای سال ۱۸۰۰ میلادی)، فردریش وهلر در دهکده‌ی اشرسهایم در نزدیکی شهر فرانکفورت به دنیا آمد. فردریش در خانواده‌ی ثروتمند و تحصیل‌کرده متولد شد و پدرش اهمیت زیادی برای علم و تحصیل قائل بود و در کنار این موضوع، فردریش خود نیز علاقه‌ی خاصی به معدن شناسی و رشته‌ی شیمی داشت. فردریش با حمایت پدر و  آزادی کاملی که به او در انتخاب رشته تحصیلی داده شده بود، در کنار تحصیل، یک آزمایشگاه خصوصی برای خود آماده کرد و در آن آزمایش‌های بسیاری انجام داد.

فردریش وهلر در رشته‌ی پزشکی در دانشگاه هایدلبرگ شروع به تحصیل کرد؛ ولی پروفسور گملین به او پیشنهاد کرد که به‌جای حرفه‌ی پزشکی علم شیمی را دنبال کند. وهلر توصیه‌ی استاد خود را پذیرفت و تصمیم گرفت برای ادامه‌ی تحصیل در رشته شیمی به شهر استکهلم برود و زیر نظر شیمی‌دان بزرگ سوئدی، برزلیوس به تحصیل در رشته‌ی شیمی بپردازد.

فردریش وهلر به‌عنوان پیشگام علم شیمی آلی شناخته می‌شود و در واقع این علم به‌واسطه‌ی تحقیقات این دانشمند و دستاوردهای وی به‌عنوان یک شاخه از علم شیمی به وجود آمده است. زمانی که وی به همراه دوست و استاد خود برزلیوس، ویژگی شیمیایی ایزومر را کشف کرد، موجب شد تحولی در علم شیمی به وجود بیاید و بسیاری از نظریه‌های سابق، همچون نظریه‌ی حیات گرایی را نقض کند که همین موضوع موجب شهرت این شیمی‌دان شد.

کشف‌هایی که این دانشمند بزرگ در علم شیمی از خود بجای گذاشت، تأثیر عمیقی بر تئوری این علم گذاشت. در ژورنال‌های علم شیمی از سال ۱۸۲۰ تا سال ۱۸۸۱، هرساله می‌توان مقالات علمی و دستاوردهای این دانشمند بزرگ را مشاهده کرد. اگر این دانشمند وجود نداشت، علم شیمی با آنچه امروز هست متفاوت بود.

فردریش وهلر در کنار یک عمر تحقیق و بررسی در علم شیمی، توانست شاگردان بزرگی چون گئورگ کاریوس، هاینریش لیمپریخت، ویلهلم رودولف فیتیگ، هرمان کولبه، آلبرت نیمن و ووژک سافاریک را تربیت کند که از جمله برجسته‌ترین شیمی‌د‌انان و دانشمندان عصر خود بوده‌اند و خدمات بسیاری را در علم شیمی از خود بجای گذاشته‌اند. در سال ۱۸۸۲ در مجله‌ علمی Scientific American که یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مجلات علمی به‌حساب می‌آید در کنار تمجید از تلاش‌های این دانشمند بزرگ، اشاره شد که فردریش برای ۲ یا ۳ دستاورد بزرگش لایق دریافت عالی‌ترین جایزه‌ی علمی است که بشر می‌تواند آن را تصاحب کند.

فردریش وهلر در ۲۳ سپتامبر ۱۸۸۲ و در ۸۲ سالگی، درحالی‌که سیر تحول علمی دنیای خود را تغییر داده بود، در شهر گوتینگن چشم از جهان فروبست.

دیگر رویدادهای مهم ۹ مرداد (۳۱ جولای)

۱۷۹۰ - ثبت اولین پتنت در ایالات متحده‌ی آمریکا. این پتنت به خاطر اختراع روشی جدید برای ساخت پتاس به نام ساموئل هاپکینز ثبت شد.

۱۸۴۹ - ثبت پتنت توپ جنگی با قابلیت بارگیری سریع

۱۹۶۴ - مخابره‌ی اولین تصاویر باکیفیت از سطح ماه توسط کاوشگر آمریکایی Ranger 7

۱۹۹۰ - شروع اولین آزمایشات تأییدشده‌ی درمان توسط اصلاح ژنتیک

این مطلب در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات