5.0 Google Play Services ارائه شد: بروزرسانی اندروید بدون نیاز به نسخه‌ی جدید اندروید

پنج‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
تمامی دستگاه‌های اندرویدی که از نسخه‌ی 2.3 به بعد این سیستم‌عامل استفاده می‌کنند بزودی به لطف نسخه‌ی 5.0 برنامه‌ی Google Play Services، یک بروزرسانی نرم‌افزاری دریافت خواهند کرد. این بروزرسانی مجموعه‌ای از ویژگی‌های معرفی شده در Google I/O را به میلیون‌ها دستگاه اندرویدی وارد خواهد کرد.
تبلیغات

 اگر بروزرسانی خودکار برنامه‌های گوگل در گوشی شما فعال باشد احتمالا متوجه این بروزرسانی نخواهید شد اما در پشت صحنه بزودی یک بروزرسانی نرم‌افزاری به دستگاه شما راه خواهد یافت. البته در نظر داشته باشید که منظور ما از بروزرسانی، ارائه‌ی اندروید L که هفته‌ی پیش معرفی شد برای این دستگاه‌ها نیست. بر اساس گزارش وبلاگ توسعه‌دهندگان گوگل، Google Play Services 5.0 اکنون بصورت جهانی به دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید وارد خواهد شد.

روز چهارشنبه، گوگل ضمن انتشار یک پست، به توضیح این موضوع پرداخت که چه چیزی را به همراه Google Play Services 5.0 ارائه کرده است تا توسعه‌دهندگان بتوانند با استفاده از ویژگی‌های جدید، به بروزرسانی اپلیکیشن‌های خود بپردازند. چکیده‌ی مهم‌ترین تغییرات اعمال شده از این قرار است:

این بروزرسانی برای اولین بار APIهای سرویس‌های مربوط به ابزارهای پوشیدنی Android را ارائه می‌کند. علاوه بر این، Dynamic Security Provider و App Indexing نیز در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. در کنار این موارد شاهد بروزرسانی در سرویس‌های بازی Google Play، سرویس Cast، درایو، Wallet ،Analytics و Mobile Ads نیز خواهیم بود.

با بروزرسانی Google Play Services، گوگل بدون در نظر گرفتن نسخه‌ی اندروید، بصورت موثری ویژگی‌های جدید را به تمامی گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی اضافه خواهد کرد. این کمپانی برای نخستین بار در مراسم Google I/O سال پیش این رویکرد را اتخاذ کرد و مجموعه‌ی بزرگی از عملکردهای جدید اندروید را  بدون ارائه‌ی یک نسخه‌ی کامل اندروید برای دستگاه‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل ارائه کرد. این رویکرد منجر به این مساله می‌شود که محدوده‌ی وسیعی از دستگاه‌های اندروید که به نسخه‌ی 2.3 یا بالاتر این سیستم‌عامل مجهز هستند به سادگی مجموعه‌ای از قابلیت‌های جدید را دریافت کنند. ضمن اینکه چنین رویکردی موجب می‌شود عبارت «چه مقدار از دستگاه‌های اندرویدی از آخرین نسخه‌ی آن بهره می‌برند» اندکی اهمیت خود را از دست بدهد.

google-io-201

پر واضح است که API سرویس‌های ابزارهای پوشیدنی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است خصوصا با در نظر گرفتن این موضوع که پیش‌سفارش‌های دریافت شده برای اولین ساعت های هوشمند مبتنی بر Android Wear از هفته‌ی آینده ارسال خواهند شد. سرویس App indexing نیز در حقیقت بخشی از استراتژی ارتباط عمیق اپلیکیشن‌ها است و امکان جستجوی درون برنامه‌ای را فراهم می‌آورد. بر این اساس، جستجوها می‌تواند شامل نتایجی باشد که به درون اپلیکیشن‌های مرتبط در حال اجرا لینک می‌شوند. سرویس Google Play Games نیز به قابلیت پشتیبانی از ذخیره‌ی بازی و دستاوردها تجهیز شده که البته هفته‌ی پیش گوگل به تفصیل به بیان آن پرداخت. سرویس Google Wallet نیز می‌تواند ضمن ذخیره‌ی پیشنهادات و آفرها، از اعلان‌های درون-فروشگاه و در محوطه‌های محصور فروشگاهی پشتیبانی نماید. آنچه گفته شد تنها بخشی از قابلیت‌های زیرساختی ارائه شده بود. گوگل در ویدیوی زیر به تفصیل سایر ویژگی‌ها را بیان کرده است:

مشخص است که بهره‌گیری از ویژگی‌های ارائه شده در Google Play Services 5.0 بستگی به توسعه‌دهندگان خواهد داشت و چنین چیزی جایگزین هرآنچه در اندروید L معرفی شد نخواهد بود. اما چنین اقدامی قدم خوبی در راستای ارائه‌ی بروزرسانی‌های اساسی برای مجموعه‌ی عظیمی از دستگاه‌های اندرویدی خواهد بود که کاربران را در زمینه‌ی ویزگی‌های پایه‌ای از صبر کردن برای فرآیند کند ارائه‌ی بروزرسانی توسط تولیدکنندگان سخت‌افزار نجات خواهد داد. در کنار این رویکرد، گوگل تلاش دارد اجزای مختلف سیسنم‌عامل خود را بصورت اپلیکیشن‌های مجزا در درون گوگل پلی قرار دهد تا ارائه‌ی بروزرسانی‌ها مستقل‌تر از پیش باشد. اگر در این زمینه شاهد موفقیت گوگل برای توسعه‌ی بیشتر رویکرد جدید باشیم، یکی از بزرگ‌ترین ایرادات وارده به اندروید تا حدود زیادی مرتفع خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات