ابررایانه‌ی هوشمند واتسون به اعضای ارتش در بازگشتن به زندگی شهروندی کمک می‌کند

دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۶
مطالعه 3 دقیقه
کامپیوتر واتسون IBM به دلیل توانایی پاسخگویی به پرسش‌های تصادفی که از خود در برنامه تلویزیونی Jeopardy نمایش داد شناخته شده است. اکنون این سیستم هوشمند با استفاده از همان توانایی‌ها، به پرسش‌های پرسنل نظامی در خصوص چگونگی بازگشتن از خدمت فعال به زندگی شهروندی پاسخ می‌دهد.
تبلیغات

 IBM روز چهارشنبه اعلام کرد که این شرکت با USAA همکاری کرده تا بوسیله‌ی ارائه‌ی یک اپلیکیشن به اعضای نظامی و ارتشی، در مسیر بازگشت به زندگی عادی شهروندی و خروج از وظیفه یاری رساند. این نخستین باری است که واتسون در یک محصول مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

سیستم واتسون، دقیقا شبیه به مغز انسان ساخته شده و از تعداد زیادی هسته‌های نوروسیناپتیکس برای برقراری ارتباط و انجام محاسبات، تشکیل شده است. این مدل از طراحی باعث می‌شود که این کامپیوتر توانایی پردازش دستورات و اطلاعات را درست شبیه به مغز انسان داشته باشد.

مایک رودین، معاون ارشد گروه واتسون در آی‌بی‌ام طی بیانیه‌ای که بصورت ایمیل ارسال شد به سی‌نت گفته است که "قرار دادن واتسون در دست مصرف‌کنندگان شخصی قدم بزرگ و مهمی است که باید برای بهبود شیوه‌ی زندگی و کارمان برداریم. ما باور داریم که این سرویس جدید می‌تواند به مردان و زنانی که به کشورشان خدمت کرده‌اند، در کسب بینش به‌هنگام و مرتبط از قدم هایی که لازم است برای انتقال موفق به زندگی شهروندی بردارند کمک کند. "

این اپلیکیشن به پرسنل نظامی که در حال انتقال به زندگی عادی هستند اجازه می‌دهد از واتسون سوال‌هایی در خصوص زندگی شهروندی بپرسند؛ سوال‌هایی نظیر اینکه چه منافع و مزایایی به آن‌ها ارائه می‌شود، بیمه با چه خدماتی آن ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، یا حتی چگونه شغل جدید پیدا کرده یا نسبت به خرید خانه اقدام نمایند. این اپلیکیشن برای پاسخگویی به پرسش‌های مذکور، به قوه‌ی شناختی واتسون مراجعه می‌کند که اکنون بیش از ۳۰۰۰ واحد از اسناد و مدارک انتقال‌های ارتش را جمع آوری کرده است.

بازگشت به زندگی شهروندی می‌تواند برای پرسنل نظامی با چالش‌هایی همراه باشد. این افراد عموما تمام محوریت زندگی خود را بر روی انجام وظیفه متمرکز کرده‌اند. بر اساس آمارهای تخمینی ارائه شده، هر ساله تقریبا ۱۵۵ هزار نفر از ارتش به زندگی شهروندی منتقل می‌شوند.

واتسون از زمان رونمایی در برنامه‌ی تلویزیونی مذکور، قدرت پردازش ابررایانه‌ای خود را به چندین صنعت گوناگون وارد کرده که شامل بخش سرویس‌های مالی، شرکت‌های خرده فروشی و توزیع، سازمان‌های حوزه‌ی سلامت، و حتی پخت و پز نیز می‌شود. این ماشین هوشمند قادر است در میان مقادیر عظیمی از اطلاعات و داده‌ها به کاوش پرداخته تا اینکه به پاسخ‌ها و آگاهی‌های مورد نیاز دست یابد.همچنین پیش‌تر گفته شد که ابررایانه‌ی واتسون در حال برنامه‌ریزی مجدد است تا در مطالعات بالینی مربوط به نوعی سرطان مغز به نام گلیوبلاستوما، به کمک پژوهشگران بیاید. این پروژه که در همکاری بین IBM و NYGC در حال پیگیری است، قرار است هوش واتسون را برای تحلیل مقادیر زیادی از داده‌ها که در خصوص نحوه‌ی درمان و پیشگیری از این بیماری هستند به کار بگیرد. بنابراین جای تردیدی نیست که چنین سرویسی می‌تواند کمک قابل توجهی برای تطبیق با زندگی طبیعی باشد.

آی‌بی‌ام سرمایه‌گذاری‌های عظیمی برای توسعه‌ی سیستم هوشمند واتسون به انجام رسانده و تلاش دارد خدمات حاصل از آن را به مرور وارد حوزه‌های مختلف زندگی اشخاص عمومی نموده و سرویس‌هایی را بر مبنای آن به مصرف‌کنندگان شخصی و تجاری ارائه نماید. واتسون از نظر فنی زیرساخت هایی نیاز دارد که بستری چون گوشی‌های هوشمند برایش کفایت نمی‌کند، به همین خاطر است که تاکنون آن را در این دستگاه‌ها ندیده‌ایم. در واقع پاسخگویی به پرسش‌های انسانی نیازمند اتاقی پر از رایانه‌های قدرتمند و مقادیر بسیار زیادی محاسبه است. اما این وضع به همین منوال باقی نخواهد ماند و آبی بزرگ راهکارهای خاص خود را برای حل آن پیش خواهد برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات