۶ مرداد: تولد چارلز هارد تاونز

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۰۲ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۸ جولای ۱۹۱۵، چارلز هارد تاونز فیزیکدان بزرگ آمریکایی و برنده جایزه نوبل سال ۱۹۶۴ فیزیک چشم به جهان گشود.
تبلیغات

۱۰۲ سال پیش در چنین روزی چارلز هارد تاونز فیزیکدان برجسته‌ی آمریکایی در شهر گرینویل کارولینای جنوبی چشم به جهان گشود. تحصیلات خود را در زادگاهش آغاز کرد و توانست مدرک کارشناسی را  از دانشگاه فورمن دریافت کند. وی علاقه‌ی زیادی به علم فیزیک نشان می‌داد و همیشه به‌دنبال پاسخ پدیده‌های آن بود.

چارلز تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه دوک و در رشته‌ی فیزیک ادامه داد و از موسسه‌ی فناوری کالیفرنیا دکترا گرفت. زمانی که چارلز تاونز تحقیقاتش را بر روی ساخت دستگاهی که امواج الکترو مغناطیسی منسجم را از طریق تقویت ناشی از انتشار تحریک شده تولید کند آغاز کرد، فیزیکدانان و نظریه پردازان بزرگی چون نیلز بور و جان ون نیومن اعتقاد داشتند اصولا ساخت این دستگاه امکان‌پذیر نیست؛ ولی چارلز تاونز به جدیت بر ایده‌ی خود پافشاری می‌کرد و بدون توجه به صحبت‌های سایرین به تحقیقات و آزمایشات خود ادامه می‌داد.

با این حال فشار به چارلز تاونز بدلیل هزینه‌های آزمایش‌هایش افزایش یافت تا جایی که ۳ ماه قبل از اولین آزمایش موفق دستگاه میزر کسانی که بودجه تحقیقات وی را تامین کرده بودند سعی کردند تحقیقات وی را متوقف کنند. در آن زمان به وی گفتند:

نگاه کن! تو باید دست از تحقیق و کار بر روی این موضوع برداری. این دستگاه کار نخواهد کرد و نتیجه نمی دهد! تو خود می‌دانی که کار نخواهد کرد و تو تنها داری پول‌ را هدر می‌دهی! فقط رهایش کن!

ولی چارلز تاونز به آنچه دنبالش بود اعتقاد داشت و حتی تحت این فشارها نیز به تحقیقات خود ادامه داد تا این که سرانجام در سال ۱۹۵۳ اولین آزمایش دستگاه میزر را با موفقیت به انجام رساند. البته دانشمندان دیگری نیز بودند که بطور موازی و مستقل در این خصوص تحقیق می‌کردند ولی نامگذاری این دستگاه به میزر توسط چارلز تاونز صورت پذیرفت. این دانشمند بزرگ در سال ۱۹۶۴ به همراه الکساندر پروخورف فیزیکدان برجسته روسی مفتخر به دریافت جایزه نوبل فیزیک شد.

مقاله‌های مرتبط:

    در سال ۱۹۷۱ اولین سمپوزیسیون فیزیک لیزر در ایران و در شهر اصفهان برگزار شد. در این مراسم بزرگترین دانشمندان فیزیک لیزر جهان حضور داشتند و دکتر چارلز تاونز یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم بود. در این مراسم  الکساندر پروخورف که به همراه چارلز تاونز موفق به دریافت جایزه نوبل سال ۱۹۶۴ شده بود و دکتر علی جوان شاگرد ممتاز دکتر چارلز تاونز و مخترع لیزرهای گازی درجهان حضور داشتند تا یکی از بزرگترین رویدادهای فیزیک لیزری در جهان را رقم بزنند.

    چارلز تاونز علاوه بر جایزه نوبل و سایر جوایز علمی معتبر در جهان، بیست و هفت مدال افتخار از دانشگاه‌های مختلف و جوایز بسیاری از دولت‌ها و موسسات علمی کسب نموده است. او در بسیاری از پروژه‌ها ازجمله در فرود اولین انسان به کره ماه شرکت فعال داشته و در مورد سیاه‌چاله‌ها و ستاره‌شناسی نیز تحقیقات بسیاری انجام داده است. زمانی که از وی بخاطر استفاده از تحقیقاتش در صنعت نظامی بخصوص در جنگ ویتنام انتقاد شد وی این چنین پاسخ دا:

    علم به انسان قدرت می‌دهد، او باید این قدرت را در راه نیک به کار ببرد. از لیزر البته می‌توان سلاح کشتار جمعی ساخت، کما اینکه از انرژی هسته‌ای بمب ویرانگر نیز ساخته می‌شود. اما دانش و علم زیبا است و می‌تواند به انسان خدمات بزرگی بکند. آنچه زشت است سوءاستفاده‌ی قدرت‌ها از دستاورد دانشمندان است.

    این مطلب در تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات