خنک‌سازی خودکار و تولید انرژی بیشتر با استفاده از سلول‌های خورشیدی جدید

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
سلول‌های خورشیدی لازم است برای طول عمر بیشتر و عملکرد جذب انرژی بهتر تا حدودی خنک بمانند. اما خنک‌سازی فعال نظیر ایجاد سیستم تهویه چندان کاربردی نخواهد بود چرا که علاوه بر گران قیمت بودن، مقدار زیادی از اشعه‌ای که قرار است سلول‌ها جذب کنند را بلوکه می‌کند.
تبلیغات

محققان دانشگاه استنفورد نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی را تولید کرده‌اند که به خنک‌سازی خودکار خود می‌پردازد. تکنیک استفاده شده توسط این محققان، ایجاد زائده‌های هندسی بسیار کوچکی به شکل هرم و مخروط بر روی سطح سیلیسی سلول‌ها است که به دور کردن طول موج‌های فروسرخ و گرم تابیده شده پرداخته و در عین حال اخلالی در جذب نور مرئی که بیشتر انرژی دریافتی را ارائه می‌کند ایجاد نخواهد نمود.

نتیجه‌ی نهایی، پنل‌های خورشیدی بسیار بهینه شده‌ای است که نه تنها مقادیر بالاتری از انرژی را تولید می‌کنند، بلکه از کاهش عمر سلول‌ها بدلیل گرما و حرارت نیز پیشگیری می‌کند. بنا بر گفته‌ی خود محققان، نتیجه‌ی امر ایجاد پنل‌هایی در سطح بسیار ایده‌آل بوده است. تیم محققان استنفورد همچنان راه درازی برای پیمودن در پیش داشته و لازم است در وحله‌ی اول به آزمایش این تکنولوژی خنک‌شونده در فضای باز و شرایط غیر آزمایشگاهی بپردازد؛ اما پیش‌بینی محصولات تجاری تولید شده بر مبنای این شیوه دور از دسترس نیست.

stanford-self-cooling-solar-cell

می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ی نزدیک پنل‌های خورشیدی با استفاده از این تکنولوژی به بازار مصرف ارائه شده و بتوان ردیفی از آن‌ها را بر روی سقف خانه تعبیه کرد که علاوه بر نیرو بخشیدن به اغلب گجت‌های شما، پس از تحمل چندین تابستان سوزان نیز با مشکل مواجه نشوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات