اعداد و ارقام جذاب هفته: یک دست لباس فضایی آخرش چند؟!

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶
مطالعه 4 دقیقه
هر هفته در دنیای خبرها اعداد و ارقام جالبی منتشر می‌شود که گاه در بین این همه اطلاعات و اخبار هفتگی آن‌ها را از یاد می‌بریم. در این سری مقالات می‌خواهیم توجه بیشتری بر روی این اعداد و ارقام داشته باشیم. این هفته از هزینه ساخت یک لباس فضایی گرفته تا تعداد کالری‌های بدن انسان و کلی عدد و رقم جالب دیگر در خدمت شما زومیتی‌ها هستیم.
تبلیغات

۱۱۳

تعداد سلاح‌های دست‌سازی که در خلال جنگ جهانی اول برای کشت و کشتار انسان‌ها به کار گرفته شد. سلاح‌های مورد استفاده در این جنگ عالم‌گیر در قالب پروژه‌ی ویژه‌ای دسته‌بندی شده است؛ که برخی از آن‌ها را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید. از آنجایی که این پروژه هنوز به اتمام نرسیده، می‌توانید در صورتی که به این موضوعات علاقه دارید، در آن مشارکت کنید. در وسط تصویر می‌توان سلاح خودکار کلت/برونینگ مدل ۱۸۹۵ را مشاهده کرد که در این جنگ در ارتش کانادا و بلژیک مورد استفاده قرار می‌گرفت.

۶۰ درصد

مقدار کاهش دی‌اکسید نیتروژن در هوای آلوده‌ی شهرهای ایالات متحده از ۱۹۸۰ میلادی. آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده این کاهش را به دلیل بهینه‌سازی سوخت خودروها و به کارگیری فناوری‌های کاهش آلودگی در نیروگاه‌ها می‌داند.

۶۵ تا ۶۸ هزار دلار

قیمت تقریبی اسکلت‌های خارجی ReWalk در ایالات متحده. این اسکلت‌های خارجی به افرادی که از جراحت‌های ستون فقرات رنج می‌برند کمک می‌کند به طور مستقل و بدون نیاز دیگران بنشینند، بلند شوند و راه بروند. شرکت فناوری‌های پزشکی آرگو که سازنده اسکلت خارجی ReWalk است به تازگی موفق به دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (یا FDA) شده است؛ بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند با این تأییدیه بازاریابی و فروش محصولات خود را در خاک امریکا آغاز کنند.

statnums-51-1

دو هزار دلار

قیمت ناقابل مواد اولیه به کار رفته در لباس فضانوردان! فکرش را هم نمی‌کردید بشود با قیمت یک گجت آنچنانی مایحتاج مورد نیاز برای ساخت لباس فضانوردان را تهیه کرد! البته داستان به اینجا ختم نمی‌شود و مدل‌های مختلف لباس فضانوردان تا ۳۰ هزار دلار هم قیمت دارد. حالا به نظر شما چی بپوشیم؟!

statnums-51-2

۱۴۲ دلار

هزینه تزریق یک دوز ماده پیشگیری از بارداری در فیل‌های ماده وحشی. هرچند هنوز جمعیت فیل‌ها در سطح جهان بسیار کم و در معرض خطر است، اما در برخی از مناطق جمعیتشان به شدت در حال ازدیاد است که مطلوب نیست. مسئولان برخی از پارک‌های حیاط وحش ناچار به کنترل زاد و ولد فیل‌ها شده‌اند.

۲۲ هزار

تعداد تقریبی فیل‌های افریقایی که به طور غیرقانونی در سال ۲۰۱۳ کشته شدند.

statnums-51-3

۲۰ ثانیه

مدت زمانی که حالت بی‌وزنی در پروازهای جاذبه صفر ناسا طول می‌کشد. در تصویر یکی از این پروازها را می‌بینید که با حرکات سینوسی سعی می‌شود جاذبه صفر در داخل فضای جو تجربه شود. این هواپیما که مخصوص این کار است، مجهز به تجهیزات گوناگون است که نه تنها مخاطرات سفر به خارج جو را ندارد، بلکه هزینه آن به مراتب کمتر بوده و تعداد دانشمندان بیشتری می‌توانند در هر بار حضور داشته باشند.

۳۲

تعداد دفعاتی که رزا پاستور، خبرنگار مجله پاپیولار ساینس، حالت بی‌وزنی را در پروازهای جاذبه صفر ناسا تجربه کرد تا این گزارش خواندنی به اینجا برسد! در این پرواز، گروهی از دانشجویان دانشگاه استنفورد مشغول آزمایش بر روی سامانه تصویربرداری قلب بودند که قرار است در شرایط بی‌وزنی هم به خوبی کار کند. و خوشبختانه آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بود. این خبرنگار همچنین اذعان می‌کند در تهیه این گزارش به جایی پرتاب نشده، خیالتان راحت!

statnums-51-4

۸۱ هزار و پانصد

خب به بهترین بخش این مقاله رسیدیم، بله در بدن یک انسان ذکور بالغ چیزی در حدود ۸۱٫۵۰۰ کالری وجود دارد. این عدد زمانی بیشتر برای ما ملموس می‌شود که یکی از همین رژیم‌های لاغری را جلوی رویمان داشته باشیم و تقریباً همیشه خدا دلمان بخواهد ناخنکی به خوراکی‌های دور و برمان بزنیم!

۲۰۰ هزار

خب اگر کالری برای شما خیلی جدی شده، باید بدانید یک اسب حدود ۲۰۰ هزار کالری دارد. اما شما را به خدا فکر مقایسه به سرتان نزند، لطفاً!

۶۰۰ هزار

حالا که خیلی جدی پیگیری می‌کنید، خدمتتان عارضیم که یک خرس حدود ۶۰۰ هزار کالری دارد. پس این بار که حرص پدرتان را درآوردید و جسارتاً او شما را با یک خرس گنده بی‌چاره مقایسه کرد (!) بهتر است توضیح دهید که شما فقط ۸۱ هزار کالری دارید نه ۶۰۰ هزار!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات