آیا iWatch محصول انقلابی بعدی اپل است؟ پیش‌بینی قیمت 300 دلاری و فروش 60 میلیون دستگاه در سال نخست

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۹
مطالعه 5 دقیقه
به واقع اپل یکی از خلاق‌ترین کمپانی‌ها در دنیای فناوری است که با تولید محصولات خود استاندارهای نانوشته‌ای را برای سایر کمپانی‌ها خلق می‌کند. پیش‌بینی‌های کارشناسان و تحلیل‌گران در مورد آی‌واچ نیز از این قانون تبعیت می‌کند. در ادامه به بررسی گمانه‌های موسسه‌ی تحلیلی موردگان استنلی در مورد ساعت‌هوشمند اپل خواهیم پرداخت.
تبلیغات

 کتی‌هوبرتی، یکی از تحلیل‌گران موسسه‌ی تحقیقاتی مورگان‌استنلی است که نظرات جالب توجهی را در مورد آی‌واچ، ساعت‌هوشمند اپل بیان کرده است. براساس گفته‌های این محقق، ساعت‌هوشمند اپل با قیمتی برابر 300 دلار روانه‌ی بازار خواهد شد و انتظار می‌رود فروشی برابر 30 تا 60 میلیون دستگاه برای اولین سال داشته باشد.

هوبرتی بخت و اقبال استقبال از آی‌واچ را در 12 ماهه‌ی ابتدای عرضه بسیار بیشتر پیش‌بینی کرده و امکان بالا بودن فروش آن را آیپد در زمان عرضه‌ در سال 2010 و آیفون امکان‌پذیر خوانده است. وی با اشاره به تاثیرگذاری این محصول در درآمد‌های اپل، سه سناریوی اساسی را برای این محصول پیش‌بینی کرده است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • در ساده‌ترین حالت، آی‌واچ با طی مسیر فروش آیفون‌های این کمپانی، فروشی  میلیون دستگاهی را در  ماه اولیه عرضه‌ تجربه خواهد کرد که با احتساب قیمت 300 دلاری برای هر دستگاه، درآمدی 9 میلیارد دلاری را برای کوپرتینویی‌ها به ارمغان خواهد آورد. 
  • سناریوی دوم حکایت از برابر فروش اولیه ی آن با آیپد داشته و پیش‌بینی کرده است که احتمالاًآی‌واچ قادر به دست‌یافتن به فروشی 60 میلیون دستگاهی خواهد شد که در این صورت ارزش هر سهم اپل به 132 دلار افزایش خواهد یافت.
  • اما سناریوی سوم حکایت از روزهای تاریک برای اپل دارد. براساس این سناریو، اپل با عدم افزایش فروش آیفون روبرو شده و همچنین خریداران نیز علاقه‌ای به ساعت‌هوشمند اپل نشان نخواهند داد، در این صورت ارزش هر سهم اپل به 74 دلار سقوط خواهد کرد.

اخبار منتشر شده در هفته‌های اخیر نشان از این دارد که اپل، تولید انبوه ساعت‌هوشمند خود را تا نوامبر آغاز نخواهد کرد. به‌نظر می‌رسد این کمپانی به‌دلیل بالا بردن هماهنگی بین نرم‌افزار و سخت‌افزار مورد استفاده چنین اقدامی را انجام داده است، هرچند گمانه‌ها حکایت از احتمال معرفی این ابزار در مراسم ماه اکتبر دارند.

براساس گزارشی که در AppleInsider و به نقل از Ming-Chu Kuo، تحلیل‌گر موسسه‌ی KGI منتشر شده، تولید آی‌واچ توفیقی برای اپل در مورد فائق آمدن بر چالش‌های متعدد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که اپل در تولید این محصول با آن روبرو شده است. براساس گفته‌های کو، اپل تولید انبوه این ساعت‌هوشمند را تا اواسط یا اواخر ماه نوامبر به تاخیر خواهد انداخت که برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر تولید انبوه آی‌واچ در ماه سپتامبر است.

کو علت عقب ماندگی را چنین تشریح کرده است:

علت تاخیر در تولید انبوه ساعت‌هوشمند اپل، آمادگی شمار محدودی از تولیدکنندگان برای عرضه‌ی سخت‌افزار مورد نیاز است که از این‌رو در صورت عرضه، اپل قادر به تامین 10 میلیون دستگاه پیش‌بینی شده تا پایان سال 2014 نبوده و از این‌رو با کمبود مواجه می‌شد.

کو پیش‌بینی عرضه‌ی ۳ میلیون دستگاه آی‌واچ را تا پایان سال 2014 انجام داده است.

اپل برای تسریع امر عرضه‌ی ساعت‌هوشمند خود در پاییز سال جاری، یکی از متخصصان کمپانی Tag Heuer را که از برند‌های معتبر ساعت‌سازی سوئیس است، به‌خدمت گرفته است. کمپانی Tag Heuer که یکی از برند‌های معتبر ساعت‌سازی سوئیس و یکی از چندین برند معتبر متعلق به LVMH‌ است، اعلام کرد که پاتریک پرونیاکس، قائم‌مقام این کمپانی که سابقه‌ای ۷ ساله در این کمپانی دارد، سوئیس را برای همکاری با اپل ترک کرده است.

ژان‌کلاد بایور نیز که یکی از مقامات ارشد برند‌های ساعت‌سازی در LVMH‌ است، رشد ساعت‌های‌هوشمند و عرضه‌ی محصولات متنوع دراین حوزه را خطری برای ساعت‌های کلاسیک خوانده و هشدار داده که کمپانی‌های ساعت‌سازی باید ساعت‌های هوشمند را به‌عنوان یک خطر جدی در نظر بگیرند.

من به شخصه اعتقاد دارم که ساعت‌های‌هوشمند پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک خطر جدی را برای ساعت‌های کلاسیک دارند.

اپل اقداماتی را نیز برای ثبت نام تجاری آی‌واچ به انجام رسانده و گزارش‌ها حکایت از ثبت این نام تجاری در کشور ژاپن دارد که نشان از نزدیک شدن به عرضه‌ی این محصول به بازار دارد.

گمانه‌زنی‌های انجام شده حکایت از این دارد که اپل درصدد تعبیه قابلیت‌هایی به‌منظور سنجش فاکتورهای سلامتی و همچنین مانیتورینگ وضعیت ورزشی در ساعت‌هوشمند خود دارد که در کنار قابلیت ارتباط با آیفون و آیپد امکان مرور و مشاهده‌ی پیام‌ها و اعلانیه‌های این گجت‌ها را نیز از طریق ساعت‌هوشمند امکان‌پذیر خواهد کرد. شنیده‌ها حمایت از بهره‌گیری از ۱۰ سنسور مختلف در این ساعت‌هوشمند دارند.

Cuby

اپل برای موفقیت ساعت‌هوشمند خود و آزمایش قابلیت‌های این محصول در زمینه‌ی سنجش فاکتورهای سلامتی همکاری با برخی از ستاره‌های ورزشی در لیگ‌های بیس‌بال، بسکتبال و هاکی را نیز آغاز کرده که می‌توان از جمله‌ی شناخته‌ترین این ورزشکاران به کوبی‌برایانت، ستاره‌ی بسکتبال NBA اشاره کرد که اخیراً بارها در کوپرتینو دیده شده است.

براساس اخبار منتشر در 9to5Mac، برایانت در هفته‌های اخیر دیدارهایی را با سرجانی‌آیوی، طراح ارشد محصولات اپل داشته است که به‌احتمال فراوان، موضوع این گفتگوها در مورد محصول آتی این کمپانی بوده است.

شایعات دیگری نیز در مورد وجود قابلیت‌های پزشکی در این ساعت‌هوشمند منتشر شده است که باید از طرف سازمان غذا و داروی ایالات متحده مورد تایید قرار گیرد.

 اپل اخیراً اعلام کرده است که در حال همکاری با کلینیک‌های‌ Mayo ،Cleveland و انستیتو ملی سلامت است تا اپلیکیشن HealthKit را توسعه دهد. بنابر پیش‌بینی‌ها این اپلیکیشن در آی‌واچ نیز مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهایی در این ساعت‌هوشمند خواهد داشت.

گزارش منتشر شده در مورد وال‌استریت‌ژورنال نیز حکایت از آزمایش چندین نسخه از ساعت‌هوشمند اپل در سایز‌های مختلف داشته و پیش‌بینی کرده که این ساعت‌هوشمند شاید در نسخه‌هایی برای مردان و زنان به بازار عرضه گردد.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا آی‌واچ اپل همچون آیفون و آیپد این کمپانی به‌عنوان یک محصول خلاقانه و نوآور مطرح خواهد شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات