۵ مرداد: سالگرد درگذشت امیل تئودور کوچر، جراح بزرگ سوئیسی

پنج‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
۱۰۰ سال پیش در چنین روزی، امیل تئودور کوچر، فیزیولوژیست و جراح برجسته سوئیسی و برنده جایزه نوبل چشم از جهان فروبست.
تبلیغات

۱۰۰ سال پیش در چنین روزی (۲۷ جولای ۱۹۱۷)، امیل تئودور کوچر، فیزیولوژیست برجسته‌ی سوئیسی در ۷۵ سالگی چشم از جهان فروبست. این دانشمند بزرگ مبتکر روش جراحی غدد تیروئید بود و با تحقیقات و روش جراحی خود، توانست زندگی را به بسیاری از کسانی که از مشکل تیروئید رنج می‌بردند بازگرداند. روشی که این جراح و دانشمند بزرگ با پیاده‌سازی اصول ایمنی و ضد عفونی در کنار مراقبت‌های بعد از عمل برای بیماران خود اجرا کرد، باعث شد آمار مرگ و میر در جراحی‌هایش به زیر یک درصد برسد.

تئودور کوچر در ۲۵ آگوست ۱۸۴۱ در شهر برن چشم به جهان گشود. او در سال ۱۸۴۵ به همراه خانواده‌ی خود به شهر برگدورف رفت و در همان‌جا تحصیل را در مقطع ابتدایی آغاز کرد؛ سپس به همراه خانواده‌ی خود مجددا به شهر برن بازگشت و دوره‌ی راهنمایی و دبیرستان را در این شهر سپری کرد. تئودور کوچر در طول تحصیل همیشه جزو شاگردان ممتاز بود. او در دوران تحصیل در مقطع دبیرستان به حوزه‌های گوناگون همچون هنر و ادبیات کلاسیک علاقه نشان داد؛ ولی سرانجام تصمیم گرفت پزشک شود. تئودور کوچر تحصیلات تکمیلی را در دانشگاه برن آغاز کرد و در سال ۱۸۶۵ توانست مدرک دکترای خود را از این دانشگاه دریافت کند. در بهار همان سال، کوچر به همراه استاد خود به زوریخ سفر کرد و از بیمارستان زوریخ بازدید کرد که همین بازدید، تأثیر زیادی در جهت‌گیری‌های تحقیقاتی بعدی وی برجای گذاشت.

بعد از آن، کوچر سفری را آغاز کرد و به دیدن اکثر جراحان نامدار آن زمان اروپا در شهرهای مختلف رفت. کوچر در سال ۱۸۷۱ و درحالی‌که ۳۰ سال سن داشت، به مقام استادی دانشگاه برن برگزیده شد و به مدت ۴۵ سال در کنار کارهای تحقیقاتی خود، به‌عنوان استاد به تعلیم و تربیت دانشجویان این دانشگاه پرداخت. تئودور کوچر زمانی که به‌عنوان استاد دانشگاه برن برگزیده شد، تلاش‌های خستگی‌ناپذیری برای تأمین مالی ساخت بیمارستان جدید دانشگاه انجام داد و سرانجام موفق شد بیمارستان جدید را در سال ۱۸۸۴ در شهر پراگ راه‌اندازی و مقدمات انتقال از بیمارستان قدیمی به جدید را فراهم کند.

در طول تحقیقات گسترده در جراحی، کوچر متوجه اهمیت بسیار زیاد استفاده از تکنیک‌های ضد عفونی در عمل‌های جراحی شد. وی در بیمارستانش اصول و قوانین خاصی برای عمل‌های جراحی اعمال می‌کرد تا احتمال عفونت‌های ناشی از عمل را به حداقل برساند. همکاران کوچر همیشه در تعجب بودند که او با چه دقتی به دنبال پیدا کردن و از بین بردن کوچک‌ترین احتمال‌های بروز عفونت است و سعی می‌کند تمامی ریسک‌هایی را که می‌توانند موجب بروز عفونت شوند، از بین ببرد. همین موضوع باعث شد در بیمارستان تئودور کوچر میزان مرگ و میر به حداقل برسد. وی مقاله‌های بی‌شماری در خصوص به‌کارگیری روش‌های ضدعفونی و عمل جراحی منتشر کرد که به‌نوعی باعث تحول در عمل‌های جراحی و به حداقل رساندن تلفات در عمل‌های جراحی شد. بسیاری از انسان‌ها زندگی خود را مدیون روش‌ها و قوانینی هستند که این فیزیولوژیست برجسته از خود به‌ جای گذاشته است.

این دانشمند و جراح بزرگ در کنار ابداع روش جراحی غدد تیروئید که به خاطر آن مفتخر به دریافت جایزه‌ی نوبل شد، تحقیقات و خدمات بسیاری در حوزه‌ی جراحی مغز و اعصاب انجام داد. بسیاری از پیشرفت‌ها در این نوع جراحی بر پایه‌ی تحقیقات و نتایج اولیه این دانشمند بزرگ گسترش یافته‌اند. در سال ۱۸۷۲ جراحی غدد تیروئید خطر ۷۲ درصد داشت و حتی در فرانسه غیر قانونی به‌حساب می‌آمد و جان بیماران با خطر جدی روبرو می‌کرد. ولی روش جراحی این دانشمند بزرگ و اصول جراحی وی، باعث شد در سال ۱۹۱۲ میزان خطر این جراحی به ۰.۵ درصد کاهش یابد.

دکتر تئودور کوچر در کنار تمام موفقیت‌های علمی و خدمات بی‌شمارش، به‌عنوان یک معلم دلسوز و مهربان نیز شهرت داشت. او در طول حدود ۱۰۰ ترمی که تدریس می‌کرد، بیش از ۱۰ هزار دانشجو را در دانشگاه برن پرورش داد. در میان دانشجویان این دانشمند و معلم بزرگ می‌توان به افرادی چون کارل آرند، اسکار برنهارد، آندرا کروتی، گوستاو داردل، کارل گره، فریتز دی کواروین، سزار روکس و هایازو ایتو اشاره کرد که پزشکان و جراحان بزرگ زمان خود بودند و توانستند با دانشی که از استاد خود فراگرفته بودند، جان بیماران بسیاری را نجات دهند. دکتر کوچر در کنار تربیت شاگردان ممتاز، در طول حیات خود ۲۴۹ مقاله‌ی علمی و کتاب را به‌ رشته‌ی تحریر درآورد و استاد راهنمای رساله‌ی دکترای بیش از ۱۳۰ دانشجوی دکترا بود.

دکتر تئودور کوچر، روز ۲۷ جولای ۱۹۱۷ و در ۷۵ سالگی چشم از جهان فروبست؛ ولی یاد و خاطره‌اش همیشه جاودان خواهد ماند.

دیگر رویدادهای مهم ۵ مرداد (۲۷ جولای)

۱۸۸۴ - عرضه‌ی اولین خودروهای برقی در ایالات متحده‌ی آمریکا که با اتصال به سیم‌کشی مخصوص خود در خیابان، حرکت می‌کردند.

۱۸۸۸ - معرفی اولین خودروی الکتریکی در آمریکا. این خودرو دارای ۳ چرخ بود و به کمک سه باتری بزرگ انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌کرد.

۱۹۲۱ - کشف انسولین و ذخیره‌سازی ایزوله‌ی آن برای درمان دیابت

۱۹۴۹ - پرواز اولین هواپیمای مسافربری جت جهان در انگلستان

۱۹۸۱ - خرید امتیاز سیستم عامل QDOS به قیمت ۲۵ هزار دلار توسط مایکروسافت

۱۹۹۳ - عرضه‌ی Windows NT 3.1 توسط مایکروسافت

۲۰۱۳ - تولد اولین اسب جهان به کمک لقاح مصنوعی

این مطلب در تاریخ ۵ مرداد ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات