ماحصل همکاری اپل با IBM؛ بالا رفتن فروش آیپد در کوتاه‌مدت در کنار سامان یافتن سرویس‌های ابری اپل در بلند مدت

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
هرچند همکاری اپل و بیگ‌بلو در کوتاه مدت نوید بخش گسترش استفاده از محصولات این کمپانی در بین کسب‌وکارها و مشتریان تجاری خواهد بود، اما این همکاری منافعی را نیز در بلند مدت برای کوپرتینویی‌ها دارد که می‌توان از جمله‌ی آن به سر و سامان یافتن تلاش‌های اپل در مورد ارائه‌ی سرویس‌هایی ذخیره‌ی ابری اشاره کرد.
تبلیغات

پیش از این نیز اپل و IBM در اولین سال‌های دهه‌ی ۹۰ میلادی تلاش‌های مشترکی را به‌منظور تولید پردازنده‌هایی برای رقابت با محصولات اینتل انجام داده بودند که فرجام مناسبی نداشت، اما پس از یک دهه، این دو کمپانی شناخته شده که روزگاری اپل از IBM به‌عنوان سلطه‌گری در دنیای رایانه‌ها اسم می‌برد، در کنار هم قرار گرفته‌اند تا با تقویت مواضع یکدیگر، نقاط ضعف همدیگر را پوشش دهند.

با این توافق، اپل که در میان مشتریان تجاری خواهان زیادی ندارد، با استفاده از محصولات و سرویس‌های نرم‌افزاری IBM راه به‌سوی مشتریان تجاری خواهد گشود. IBM‌ نیز در سوی دیگر با دست یافتن به یک محصول پرطرفدار و پرفروش، امکان رقابت با سرویس‌های تجاری رقبای شناخته شده و قدرتمندی چون اچ‌پی و دل را کسب خواهد کرد.

تیم‌کوک، مدیرعامل کمپانی اپل در هفته‌ای که گذشت، گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی را ارائه کرد که طی آن شاهد کاهش دوباره‌ی فروش آیپد‌ها بودیم. کارشناسان اظهار امیدواری می‌کنند همکاری با IBM منجر به بالا رفتن فروش تبلت‌های اپل به‌دلیل حضور در بازار بکری شود که اپل تاکنون موفقیت چشم‌گیری در آن نداشته است. برای موفقیت در این حوزه، دو طرف توافقی را مبنی بر توسعه‌ی بیش از ۱۰۰ اپلیکیشن و سرویس به امضا رسانده‌اند که شامل حوزه‌هایی چون خرده‌فروشی، سلامت، بانکداری، حمل و نقل و بیمه می‌شود.

اپل در پی کسب سهم بیشتری از بازار مشتریان تجاری است و سیاست‌های این شرکت نشان از این دارد که آمارهای منتشر شده در لیست‌های ۵۰۰ تایی فورچون نتوانسته خواسته‌های این کمپانی را برآورده کند. iOS 8 پلتفرمی است که اپل و IBM مشترکاً سرویس‌های خود را روی آن توسعه خواهند داد که امکان استفاده از سرویس‌های تجاری مبتنی بر خدمات ذخیره‌ی ابری و همچنین کاربردهایی غیر از مصارف اداری و تجاری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

آغاز این همکاری زنگ خطری برای ردموندی‌ها است که بخش بزرگی از بازار سرویس‌های تجاری مبتنی بر پی‌سی -را در اختیار دارند. اما اپل در پی کسب سهمی از بازار کنونی نیست و این کمپانی در نظر دارد تا سوار بر موج آتی حاکم بر بازار محصولات تجاری شود که مبتنی بر ابزار‌های قابل حمل خواهد بود. یقیناً ساتیا نادلا نیز با علم بر این موضوع سیاست آتی کمپانی را متمرکز بر Mobile-First, Cloud First قرار داده است. هرچند اپل در زمینه‌ی عرضه‌ی ابزار‌های قابل حمل یکی از موفق‌ترین کمپانی‌های حال حاضر جهان و در واقع یکی از بنیان‌گذاران انقلاب دیجیتال با تغییر استانداردهای تولید تلفن‌هوشمند است، اما تلاش‌های این کمپانی در مورد سرویس‌های ابری چندان دلچسب نبوده و در صورت طبقه‌بندی در پس کمپانی‌هایی چون مایکروسافت و گوگل قرار خواهد گرفت.

علاوه بر موفقیت در حوزه‌ی عرضه‌ی محصولات برای مشتریان تجاری و همچنین سامان دادن به سرویس‌‌های ابری، می‌توان مجموعه‌ی این موفقیت‌ها را به ابزاری برای فشار آوردن به بزرگ‌ترین رقیب اپل در زمینه‌ی ابزار‌های قابل حمل و پلتفرم‌های موبایل، یعنی گوگل عنوان کرد.

اپل ابزار‌هایی را تولید می‌کند که با استفاده از اپلیکیشن‌هایی چون HealthKit یا HomeKit به جمع‌آوری اطلاعات کاربران خواهد پرداخت، IBM‌ نیز با قدرت تحلیل و پردازش اطلاعات حجیم، حاصل این داده‌ها را برای اپل معنادار کرده و به مشتریان اپل این امکان را خواهد داد تا با استفاده از این داد‌ها تصمیمات صحیحی اتخاذ کنند. همچنین واتسون، که یکی از پروژه‌های جالب‌توجه IBM‌ است، می‌تواند در کنار سیری، پاسخ سوالات کاربران را ارائه دهد.

در کوتاه‌مدت، همکاری اپل و IBM نمی‌تواند مشتریانی که در حال حاضر از سرویس‌های ابری شرکت‌هایی همچون  اچ‌پی و مایکروسافت استفاده می‌کنند را جذب کند. در صورتی که این همکاری شکوفا شود، اطلاعات جمع‌آوری شده از میلیون‌ها ابزار اپلی، میلیاردها خط داده‌ی کاربردی در اختیار تحلیل‌گران IBM قرار خواهد گرفت و از سوی دیگر متخصصان سرویس‌های ابری IBM‌ نیز منجر به ارائه‌ی سرویس‌های پرقدرتی برای مشتریان اپل خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات