چرا Android Wear در حال حاضر بهترین پلتفرم ساعت‌های‌هوشمند است؟

شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
مطالعه 4 دقیقه
گوگل در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان خود، پرده از سیستم‌عامل مخصوص ابزار‌های پوشیدنی یا Android Wear برداشت که جی‌واچ و گیرلایو نیز با استفاده از این سیستم عامل معرفی شدند. هرچند گیر لایو و جی‌واچ ال‌جی از منظر ظاهری تفاوت چشم‌گیری با نسخه‌های پیشین ساعت‌های‌هوشمند ندارند، اما وجود Android Wear جلوه‌ی دیگری به این محصولات داده است.
تبلیغات

 با بستن یکی از ساعت‌های‌هوشمند مبتنی بر Android Wear، نحوه‌ی استفاده‌ی کاربر از تلفن‌هوشمند اندرویدی دچار تحول گسترده‌ای می‌شود. شاید بتوان Android Wear را یکی از فناوری‌هایی نامید که نحوه‌ی ارتباط با گجت‌ها را تغییر خواهد داد.

Android Wear منجر به ذخیره‌ی باتری تلفن‌هوشمند اندرویدی می‌شود

اندروید‌ ویِر، یک پلتفرم همچون سیستم‌عامل‌های مورد استفاده در تلفن‌های‌هوشمند نیست، هرچند شماری از توسعه‌دهندگان رفتاری مشابه یک پلتفرم تلفن‌هوشمند با این سیستم‌عامل داشته و اپلیکیشن‌هایی چون مدیریت فایل، کیبورد، مرورگر وب و سایر اپلیکیشن‌های غیرکاربردی را برای آن توسعه داده‌اند. اندروید ویِر یک سیستم‌عامل برای استفاده در ساعت‌های‌هوشمند است، نکته‌ اینجا است که این پلتفرم جایگزینی برای تلفن‌های‌هوشمند نبوده و باید از آن برای انجام وظایف پیش پا افتاده‌ی تلفن‌های‌هوشمند استفاده کرد، نه اینکه آن را جانشین ساعت‌های‌هوشمند کرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که با جمع‌آوری تمام وظایف کوچک یک تلفن‌هوشمند، به مجموعه‌ی عظیمی از کارها می‌رسیم که در این حالت ارزش ساعت‌های‌هوشمند بیش از پیش مشخص می‌شود.

برای مثال در ادامه به نمونه‌هایی از این کاربردهای کوچک اشاره خواهیم کرد. شاید شما نیز در طول روز تلفن‌هوشمند خود را بارها برای چک کردن ساعت یا آگاهی از وجود پیام‌های جدید فعال کرده و سپس غیرفعال کرده‌اید. به‌بیان ساده‌تر به‌احتمال زیاد تلفن‌هوشمند شما در طول روز چرخه‌ی Sleep/Wake زیادی را از سر می‌گذراند. با استفاده از ساعت‌هوشمند مبتنی بر اندروید ویِر دیگر نیاز به این کار نیست و می‌توان با استفاده از ساعت‌هوشمند در درجه‌ی اول ساعت را چک کرد و سپس اعلانیه‌های ساعت‌هوشمند را مشاهده کرد و در صورت لزوم، اندروید این امکان را در اختیار کاربران گذارده است تا با استفاده از ساعت‌هوشمند، به پیام‌ها پاسخ داده و برخی از اپلیکشن‌ها را نیز بصورت محدود اجرا کرد.

AndroidWearInt1

 استفاده از اپلیکیشن‌های ساعت‌هوشمند برای دریافت اطلاعات اولیه و جزئی، به معنای عدم استفاده از تلفن‌هوشمند و در نتیجه ذخیره‌ی انرژی صرف شده در این موارد در تلفن‌هوشمند است که از این‌رو عمر باتری را در هر بار شارژ بالاتر می‌برد. براساس تحقیقاتی روی مصرف باتری در اندروید انجام شده، هر بار روشن کردن صفحه‌ی نمایش زمانی برابر با ۲ دقیقه از حالت استند‌بای را اشغال می‌کند. تست‌های انجام شده نشان از این دارد که استفاده از ساعت‌هوشمند منجر به دوام 15 تا 20 درصدی بیشتر باتری تلفن‌هوشمند می‌شود.

اندروید ویِر دارای چه امکاناتی است؟

گوگل برای پشتیبانی از امکان ارتباط با اپلیکیشن‌های ساعت‌هوشمند شرایط خوبی را فراهم کرده، بطوریکه تلفن‌های‌هوشمند مجهز به اندروید 4.3 آبنیات پاستیلی قادر خواهند بود تا اعلانیه‌های خود را به ساعت‌هوشمند ارسال نمایند. برای مثال کلید‌های مربوط به پخش یا قطع موسیقی مربوط به اپلیکیشن در حال اجرا روی تلفن‌هوشمند، بدون نیاز به تنظیمات خاصی روی ساعت‌هوشمند نمایش داده خواهد شد. در حقیقت اندروید ویِر اعلانیه‌های شما را به سمت ساعت هدایت کرده و تلفن‌هوشمند شما را از مصرف باتری در جهت کنترل مستمر نجات می‌دهد، اما قابلیت کنترل اعلانیه‌ها با استفاده از ساعت‌هوشمند تنها امکانی نیست که می‌تواند طریقه‌ی استفاده از ساعت‌های‌هوشمند را تغییر دهد.

 ساعت‌های‌هوشمند مبتنی بر اندروید ویِر، کاربران را قادر به استفاده از گوگل ناو و مشاهده‌ی انواع کارت‌های آن با توجه به مکان و ساعتی از روز می‌کنند. استفاده از گوگل ناو در ساعت‌هوشمند تجربه‌‌ی کاری مشابهی را همچون استفاده از این سرویس در تلفن‌هوشمند ایجاد می‌کند.

با استفاده از گوگل‌ناو در ساعت‌هوشمند خود قدرت این سرویس را درک می‌کنید. گوگل‌ناو در ساعت‌هوشمند مهم‌ترین کارت‌ها را جلوتر و در دسترس‌تر از سایر کارت‌ها قرار خواهد داد. بهینه‌سازی سرویس گوگل‌ناو برای استفاده در ساعت‌هوشمند یکی از بهترین قابلیت‌های Android Wear است.

AndroidWearInt2

طبیعتاً ماهیت ساعت‌های‌هوشمند اجازه‌ی استفاده از صفحات نمایشی بزرگ‌تر از 1.6 اینچی را در اختیار تولیدکنندگان قرار نمی‌دهد، از این‌رو تایپ کردن در ساعت‌های‌هوشمند با وجود صفحات نمایش کوچک بسیار طاقت‌فرسا خواهد بود هرچند برخی از توسعه دهندگان کیبوردهایی را برای ساعت‌های‌هوشمند توسعه داده‌اند، اما به‌واقع استفاده از آن‌ها در سایز‌ کوچک بسیار سخت است. گوگل برای حل این مشکل و تسهیل استفاده از ساعت‌های‌هوشمند، از دستورات صوتی، لمس صفحه و ژست‌های حرکتی استفاده کرده است.

Android Wear همیشه در انتظار شنیدن دستور OK Google از جانب کاربر است که از این طریق امکان اجرای اپلیکیشن‌ها، ارسال پیام‌های متنی و انجام جستجو را مهیا کرده است. جستجو در گوگل با استفاده از قابلیت‌های Google Knowledge Graph بسیار ساده است، چراکه نتایج از طریق کارت‌هایی برای کاربر به نمایش گذارده می‌شود که مطمئنا در ساعت هوشمند بسیار کاربردی‌تر از لینک های آبی رنگ و اسکرول در صفحه است. به‌نظر می‌رسد گوگل در زمان توسعه‌ی جستجوی معنایی خود، استفاده از ساعت‌های‌هوشمند را در نظر داشته است.

اندروید ویِر به‌همراه مجموعه‌ی گسترده‌ای از امکانات عرضه نشده است. ساعت‌های‌هوشمند مبتنی بر اندروید ویِر نمی‌توانند جایگزین تلفن‌های‌هوشمندی شوند که کاربران در اختیار دارند. این دقیقا وظیفه‌ای است که اندروید ویِر در پی انجام آن است. نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات