۳ مرداد: تولد اولین انسان از روش لقاح مصنوعی

جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۶ سال پیش در چنین روزی لویس براون به روش لقاح مصنوعی و به عنوان اولین انسانی که از این روش متولد می‌شد، چشم به جهان گشود. این تولد موفقیت آمیز تحولی بود در علم پزشکی در درمان بیماری ناباروری. دکتر سر رابرت ادواردز زیست شناس برجسته انگلیسی بدلیل ارائه این روش و تحقیقات گسترده در این حوزه مفتخر به دریافت جایزه نوبل در سال ۲۰۱۰ گردید.
تبلیغات

 ۳۶ سال پیش در چنین روزی یعنی ۲۵ جولای ۱۹۷۸ اولین انسان با روش لقاح مصنوعی چشم به جهان گشود تا یکی از بزرگترین دستارودهای علم زیست شناسی در اواخر دهه ۷۰ میلادی شکل بگیرد. این روش درمانی کمک زیادی به بسیاری از خانواده‌هایی کرد که دچار مشکل ناباروری شده بودند و تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۵ میلیون نوزاد از این روش متولد شدند.

رابرت ادواردز در ۲۷ سپتامبر ۱۹۲۵ چشم به جهان گشود. تحصیلاتش را در زیست شناسی آغاز کرد و تا مقطع دکترا در دانشگاه ادینبورگ پیش رفت و موفق به دریافت مدرک دکترا شد. این زیست شناس برجسته تحقیقات گسترده‌ای را برای درمان بیماری ناباروری صورت داد و سرانجام موفق به ابداع روشی شد که توانست امید را به زوج‌های که تا قبل از آن هیچ شانسی برای بچه‌دار شدن نداشتند، برگرداند. لسلی بران که اولین انسانی است که از این روش درمانی متولد شد، خود در سال ۲۰۰۴ ازدواج کرد و توانست فرزند خود را در دسامبر سال ۲۰۰۶ بصورت طبیعی بدنیا بیاورد. رابرت ادواردز در سال ۲۰۱۰ بخاطر خدماتی که برای درمان بیماری ناباروری انجام داده بود و روش ابداعی که امید را به زوج‌های بسیاری بازگردانده بود مفتخر به دریافت جایزه نوبل شد. این زیست شناس برجسته در ۱۰ آوریل ۲۰۱۳ و در ۸۷ سالگی در حالی که امید را برای بسیاری از زوج‌های جوان زنده کرده بود، چشم از جهان فروبست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات