یک قدم تا نابودی کامل ایدز: محققین موفق به پاک‌سازی کامل ویروس HIV از سلول‌ها شدند

سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران دانشگاه تمپل موفق شده‌اند با استفاده از روش‌ نوینی یک سلول آلوده به HIV را بطور کامل از این ویروس تخلیه کنند. در صورتی که چالش‌های پیش روی این متد برطرف شود، بدان معنا است که بشر یک گام بزرگ به سوی درمان قطعی ایدز برداشته است.
تبلیغات

تا کنون هیچ درمانی قطعی برای HIV یافت نشده بود، چرا که این بیماری ژن خودش را در DNA انسان قرار می‌دهد و در نتیجه سیستم ایمنی بدن امکان پاکسازی آن را ندارد. با وجود آن که مراقبت‌های کنونی که بر روی مبتلایان به ایدز صورت می‌گیرد بسیار مفید هستند، اما برای این که فرد بتواند چندین سال با این بیماری زندگی کند باید به صورت مداوم داروهای گران‌قیمت و پر از عوارض جانبی را مصرف کند.

پژوهشگران دانشگاه Temple احتمالا یک روش قطعی برای از بین بردن ویروس HIV در سلول‌های انسان یافته‌اند. این تیم بخشی از سیستم ایمنی انسان را که در مقابل سرایت ویروس مقاومت می‌کند و یک رشته RNA راهنما شامل ۲۰ نوکلئوتید می‌سازد، آنالیز کرد. سپس این رشته‌ها به سلول‌هایی که به ویروس HIV آلوده شده بودند (مثل T-Cellها) تزریق شدند. این رشته‌ها بخش انتهایی ژن ویروس را هدف قرار دادند و هر ۹٫۷۰۹ نوکلئوتید سازنده ژن آن را از سلول خارج نمودند. از آنجا که رشته RNAراهنما هیچ ترتیب DNA انسانی را شامل نمی‌شود، در حالتی که به HIV آلوده نیست از سلول میزبان خارج می‌شود.

با وجود این که دانشمندان توانسته‌اند عملا این کار را انجام دهند، هنوز راه زیادی باقیمانده تا موانع برطرف شده و بتوانند این متد را به طور جدی روی یک انسان آزمایش کنند. رفتار غیرقابل پیش‌بینی ویروس HIV کار را برای پژوهشگران سخت کرده و این بدان معنا است که باید درمان‌های مختلف تحت شرایط متنوعی آزمایش شوند. چالش دیگر در این راه آن است که باید این متد را بر روی تمام سلول‌های آلوده پیاده‌سازی کرد تا ویروس به طور کامل پاک شده و بتوان ادعا کرد که ایدز درمان قطعی شده است. با وجود این چالش‌ها «کامل خلیلی»، یکی از پژوهشگران دانشگاه تمپل می‌گوید:

ما در حال کار بر روی چند استراتژی مختلف هستیم تا بتوانیم این متد را وارد مرحله پیش‌بالینی کنیم... ما قصد داریم تک تک ویروس‌های HIV-1 را از تمام سلول‌های آلوده پاک‌سازی کنیم. در صورتی که موفقیت این بدان معنا است که توانسته‌ایم ایدز را درمان کنیم.

به این ترتیب می‌توان امیدوار بودی که روزی دانشمندان موفق به ریشه کنی بیماری ایدز شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات