اندروید محبوب‌ترین پلتفرم توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها است

سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۶
مطالعه 3 دقیقه
براساس نتایج آخرین تحقیقات به‌عمل آمده از ۱۰٫۰۰۰ توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌های ابزار‌های موبایل در ۱۳۷ کشور، پلتفرم اندروید با توجه به دامنه‌ی گسترده‌ی استفاده از آن، رتبه‌ی نخست را از نظر علاقمندی توسعه‌دهندگان برای ارائه‌ی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها از آن خود کرده است.
تبلیغات

 یقیناً انتخاب اندروید به‌‌عنوان محبوب‌ترین پلتفرم از جانب توسعه‌دهندگان برای عرضه‌ی سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها چندان دور از انتظار نیست. پس از اندروید پلتفرم اپل قرار گرفته است، اندروید و iOS ‌به ترتیب با ۷۰ و ۵۱ درصد رتبه‌های اول و دوم را از آن خود کرده‌اند، در حالی که ویندوزفون با ۲۸ درصد جایگاه خوبی را برای خود دست و پا کرده است. ۱۵ درصد از توسعه‌دهندگان نیز علاقمند به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب برای موبایل و ۱۱ درصد نیز برای بلک‌بری ۱۰ هستند.

 با توجه به در اختیار داشتن بیش از ۱۶ درصد از بازار جهانی توسط iOS‌ اپل، کسب جایگاه دوم در نظر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های پلتفرم‌های موبایل برای این پلتفرم دور از انتظار نیست. اما نکته‌ی قابل ذکر در مورد این رتبه‌بندی، کسب جایگاه سوم توسط ویندوزفون با در اختیار داشتن نظر مثبت بیش از یک چهارم نظر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ابزار‌های قابل حمل است. لازم به‌ذکر است که سهم ویندوزفون در بازار جهانی، کمتر از ده درصد است.

در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده نیز، در حدود ۴۲ درصد از کاربران از HTML 5 استفاده می‌کنند که تنها یک سوم از این تعداد HTML5 را برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های تحت وب مورد استفاده قرار می‌دهند. جاوا که اصلی‌ترین زبان‌برنامه‌نویسی برای اندروید است، توسط ۳۸ درصد از کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان C و ++C که یک زبان کراس‌پلتفرم است، نظر ۲۶ درصد از توسعه‌دهندگان را جلب کرده و بخش قابل توجهی از برنامه‌نویسان از آن استفاده می‌کنند. رتبه‌های بعدی نیز اختصاص به زبان برنامه‌نویسی اختصاصی اپل، Objective-C با ۲۴ درصد و زبان #C با ۲۳ درصد قرار دارند.

در حدود یک چهارم از توسعه‌دهندگان از زبان‌برنامه‌نویسی #C استفاده می‌کنند که کاربرد این زبان در ویندوزفون را به ۶۳ درصد رسانده است. در ادامه لیستی از زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد در پلتفرم اندروید را مشاهده می‌کنید:

  • جاوا با در اختیار داشتن ۵۸ درصد
  • HTML/CSS/JavaScript با در اختیار داشتن ۱۳ درصد
  • Visual App Builder با در اختیار داشتن ۱۰ درصد
  • C و ++C با در اختیار داشتن۷ درصد
  • #C با در اختیار داشتن ۴ درصد

در مورد ابزار‌های مورد استفاده‌ی برنامه‌نویسان نیز استفاده از شبکه‌ی تبلیغات در پلتفرم‌های ابزار‌های قابل حمل با ۳۰ درصد در صدر قرار گرفته است. بهره‌گیری از سرویس‌های ابری با ۲۹ درصد در جایگاه دوم و سرویس‌های کراس‌پلتفرم و ارسال اعلانیه نیز مشترکاً با ۲۴ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. جایگاه‌های بعدی نیز در اختیار تحلیل‌داده‌های کاربران و نسخه‌های بتای اپلیکیشن‌ها با ۲۱ درصد از مجموع کل است. ۲۷ درصد از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در توسعه‌ی آن‌ها از ابزار‌های کراس‌پلتفرم استفاده شده، تنها برای یک پلتفرم در دسترس قرار گرفته‌اند.

 اما آمارها در مورد کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها برای توسعه‌دهندگان در پلتفرم‌های مختلف به چگونه است؟ بیش از نیمی از توسعه‌دهندگان در پلتفرم iOS و ۶۴ درصد از توسعه‌دهندگان در پلتفرم اندروید، به‌ازای هر اپلیکیشن درآمدی برابر ۵۰۰ دلار در ماه دارند، در حالی که یک‌چهارم از توسعه‌دهندگان این دو پلتفرم هیچ درآمدی را از راه توسعه‌ی سرویس و اپلیکیشن از آن خود نمی‌کنند. تنها ۱.۶ درصد از توسعه‌دهندگان درآمدی ماهیانه‌ای بیش از 500,000 دلار در ماه دارند که اغلب این افراد نیز بازی‌های شناخته‌ شده‌ای را با امکان خرید از داخل اپلیکیشن امکان‌پذیر ساخته‌اند.

تنها یک سوم از توسعه دهندگان iOS درآمدی ۱۰۰ دلاری را به ازای هر اپلیکیشن در ماه دارند که این میزان برای اندروید نیمی از برنامه‌نویسان را شامل می‌شود و در سایر پلتفرم‌ها مثل ویندوزفون و بلک‌بری نیز بخش عمده‌ای از توسعه‌دهندگان درآمد ۱۰۰ دلار ماهیانه دارند. مارکت‌های اپلیکیشن کوچکتر دارای پتانسیل بیشتری برای موفقیت هستند و برنامه‌نویسان در مقایسه با فروشگاه‌های بزرگ‌تر در معرض دریافت منعفت بیشتری قرار دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات