انویدیا و سامسونگ در ورود به بازار تراشه‌های مبتنی بر ARM برای سرورها محتاط‌‌‌‌‌تر عمل می‌کنند

سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
ARM توانسته در دنیای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نفوذی انحصاری پیدا کرده و تسلط کامل خود بر این بازار را به رقبا دیکته کند. این امید وجود داشت که این معماری در سایر حوزه‌ها چون سرورها و HPC نیز بتواند تراشه‌های x86 را شکست دهد، اما به نظر می‌رسد شرکای تجاری آرم قصد دارند برای ورود به این بازار کمی محتاط‌تر عمل کنند.
تبلیغات

 طراحی کم‌مصرف پردازنده‌ها توسط کمپانی انگلیسی ARM سبب شده تا بازار تلفن‌ها به طور کامل تحت انحصار این کمپانی و شرکای تجاری‌اش در بیایند، اما در سایر حوزه‌ها هنوز آرم نتوانسته فروغی که در دنیای تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها داشته را کسب کند. با این حال طراحی جدید ۶۴ بیتی این کمپانی، که منجر به کارایی بیشتر و پشتیبانی از حافظه‌هایی با ظرفیت بیشتر می‌گردد، می‌تواند عرصه را برای ورود آرم به سایر حوزه‌ها نیز آماده کند. هم‌اکنون غول‌های بزرگی چون آمازون، فیسبوک و گوگل در حال تحقیق جهت استفاده از سرورهای مبتنی بر معماری ARM در دیتاسنترهای خود هستند. طراحی تراشه‌های آرم مبتنی بر تکنیک‌ها و اصول پردازش موازی است و به همین دلیل عملکرد بهینه‌تری نسبت به معماری‌های قدیمی‌تر دارد. معماری ۶۴ بیتی پردازنده‌های مبتنی بر آرم منجر به آن شده که این محصولات در بازار رایانش‌های سنگین ( HPC)، که هم‌اکنون در انحصار تراشه‌های قدرتمند x86 قرار دارد نیز مورد توجه قرار گیرد.

nvidia-project-denver

اوایل هفته جاری انویدیا اعلام کرد که در پی آن است تا بوردهای مبتنی بر پردازنده گرافیکی Tesla خود را برای کاربردهای HPC ارائه کند. اما نکته تعجب برانگیز آن است که انویدیا قصد دارد این شتاب‌دهنده‌ها را در کنار نودهایی با پردازنده‌‌های تولید شده توسط Applied Micro ارائه کند و خبری از تراشه‌های Tegra که خود انویدیا آنها را تولید می‌کند نخواهد بود!

انویدیا پیش‌تر در سال ۲۰۱۱ از برنامه‌های خود برای معرفی مدل‌های متنوع SoCهای مبتنی بر معماری ARM تگرا به منظور استفاده در دسکتاپ‌ها، سرورها و ابرکامپیوترها تحت عنوان «پروژه دنور» خبر داده بود. اما از آن زمان تا کنون تنها محصول نزدیک به این وعده‌ها بورد توسعه‌دهندگان جتسون مبتنی بر تراشه Tegra K1 بوده است. به نظر می‌رسد این کمپانی سعی می‌کند کمی دست به عصاتر جلو برود. وال استریت ژورنال ادعا کرده که انویدیا در حال تغییر اهداف خود است و پروژه دنور را طوری تغییر داده که هدفش وارد کردن محصولات کنونی تگرا برای تلفن‌ها به حوزه پردازش سنگین (HPC) است. یکی از سخنگویان این کمپانی نیز ضمن تایید این موضوع اعلام کرد که انویدیا قصد دارد تا همه گزینه‌ها را حفظ کند و کمی با احتیاط بیشتری به سمت توسعه پردازنده‌های دسکتاپ‌ و سرور حرکت کند.

در مقاله وال‌استریت ژورنال ادعای دیگری نیز مطرح شده است. بنا به این ادعا، سامسونگ هم که یکی از تولیدکنندگان تراشه‌های موبایل مبتنی بر آرم است و تراشه‌های خود را با برند Exynos روانه بازار می‌کند، برنامه‌های خود برای تولید پردازنده مخصوص سرورها را متوقف کرده است. این موضوع توسط خود سامسونگ تایید نشده، ولی یکی از نمایندگان سامسونگ در این باره این گونه پاسخ داد: «کمپانی Samsung Semiconductor در زمینه برخی از تلاش‌ها در بخش تحقیق و توسعه این کمپانی تجدید نظر کرده است».

samsung-exynos

شاید انویدیا و سامسونگ با محتاط عمل کردن روش هوشمندانه‌ای را پیش گرفته باشند، اما اشتیاق به سمت سرورهای مبتنی بر آرم و نودهای HPC هیچگاه تا این حد زیاد نبوده است. این بازارها هنوز تحت تسلط تراشه‌هایی با معماری x86 هستند. حتی خود آرم هم به خاطر مسائل مالی تراشه‌های ۶۴ بیتی خود را کمی با تاخیر ارائه داد و به نظر می‌رسد در حوزه سرورهای و پردازش‌های HPC رقابت سختی پیش روی کمپانی‌های تولیدکننده تراشه وجود دارد و قضیه سادگی دنیای موبایل و تبلت نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات