تماشا کنید: نمایشگر پلاسمای سه بعدی واقعی Burton

دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
مطالعه 2 دقیقه
این محصول که کار بر روی آن از 5 سال پیش در دانشگاه Keio آغاز شده بودبر خلاف نمایشگر‌های سه بعدی کنونی حاضر در بازار که بر مبنای خطای تشخیص دیداری مغز انسان کار می‌کنند به صورت کاملا واقعی قادر است تصاویر سه بعدی را در هوا یا آب بی نیاز از وجود هیچ صفحه‌ای نمایش دهد.
تبلیغات

مهندسان شرکت Burton در ژاپن صفحه‌ی نمایش سه بعدی را به نام True 3D را عرضه کرده اند که تصاویر را به صورت واقعا سه بعدی نمایش می‌دهد. بیشتر نمایشگرهای سه بعدی کنونی در حقیقت نمایگرهای دو بعدی هستند که به روش‌های مختلف، همچون استفاده از عینک‌های سه بعدی، دو تصویر متفاوت را برای دو چشم انسان نمایش می‌دهند که این با ایجاد خطای دید تصور دید سه بعدی را در انسان پدید می‌آورد اما نمایشگر جدید قادر است به طور کامل تصاویر را در فضا بسازد.

burton3d-0

سامانه‌ی Burton در حقیقت از روشی بسیار پیشرفته تر استفاده می‌کند، در این سامانه با تمرکز باریکه‌ی لیزر بر روی نقطه‌ای از فضا مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن در هوا به سطح بر انگیخته خود وارد می‌شوند که این موجب رویت آن نقطه خواهد شد. کنترل رایانه‌ای این نور لیزر می‌تواند تصاویر را به صورتی کاملا سه بعدی برای ما بازسازی کند.

این سامانه قادر است حدود 50000 نقطه در ثانیه پدید آورد که البته نرخ فریم آن اکنون حدود 10 الی 15 فریم بر ثانیه است اما مهندسان امیدوارند با بهبودهای آتی این نرخ تا 24 الی 30 افزایش یابد. در ویدیویی که در ادامه می‌توانید مشاهده کنید یک لیزر سبز در یک مخزن آب تصویر را می‌سازد، برای ساخت این تصاویر در هوا به لیزر‌های قدرتمندتری نیاز است. با ادغام لیزرهای قرمز، سبز و آبی نیز می‌توان تصاویر رنگی پدید آورد که بدون شک کاربردهای بسیاری را همراه خواهد داشت. به عنوان یکی از نخستین کاربردهای این فناوری می‌توان از تجهیزات مراقبت‌ در حوزه سلامت یا تحلیل تصاویر، نمودارها و سازه‌ها در علوم مهندسی نام برد که البته تمامی این کاربردها مستلزم بهبود دقت عملکرد این سامانه است.

burton3d-1

بنابراین می‌توان انتظار داشت که در سال‌های آتی این فناوری هم راه بازار را پیش گیرد و چه بسا تلویزیون‌های سه بعدی واقعی جایگزینی دیگر بر تلویزیون‌های سه‌بعدی مجازی فعلی باشند، شاید «آواتار»ی دیگر برای این فناوری راهگشا باشد!

دانلود ویدئو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات