ممکن است «تنبل» آینده‌ی علم پزشکی را تغییر دهد؟

یک‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
از آنجایی که به نظر می‌رسد مقاومت باکتری‌ها نسبت به آنتی بیوتیک‌های موجود به شکلی روز افزون افزایش یافته است، پیدا کردن راهی متفاوت برای مقابله و برطرف کردن عوارض ناشی از ابتلا به آنها حائز اهمیت است. در این مطلب به سراغ منبع جدیدی برای مقابله با بیماری‌های باکتریایی می‌رویم که بسیار عجیب اما جالب توجه است. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

هنگامی که با عوارض بیماری عفونی روبرو هستیم، یک دوره‌ی درمانی کوتاه مدت با داروهای آنتی‌بیوتیکی کار ساز بوده و بیماری را ریشه کن می‌کند، اما بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها چطور؟ واقعیت این است که بدون بهره بردن از این گروه از داروها، حتی یک عفوت محدود هم به معنای دردسری بزرگ خواهد بود.

دانشمندان در جستجوی منبعی جدید برای نابود کردن این عوامل بیماریزا و کشنده‌ی کوچک، اما پر دردسر هستند و به نظر می‌رسد که راه حل خود را درمیان موهای یکی از موجودات بامزه‌ی جنگلی که به عادتی خاص شهرت یافته، پیدا کرده‌اند، بله منظور "تنبل یا Sloth" است.

محققان در راستای تحقیقات خود و یافتن داروها و درمان‌های جدید، سری به جنگل‌های گرمسیری پاناما زدند، جایی که حیات در همه‌ی اشکال خود قابل مشاهده است. از موجودات کوچک میکروسکوپی گرفته تا خرس‌های غول پیکر و هر چیزی که در این بین جای گرفته است. البته در این میان تنبل‌ها برای خود جایگاه ویژه‌ای دارند، به خصوص از آنجایی که خز آنها خود همانند یک اکوسیستم کامل به نقش آفرینی می‌پردازد. در همین جا بود که محققان به کشف مهم و جالب خود نائل شدند. آنها متوجه شدند در میان خز تنبل قارچ‌هایی زندگی می‌کنند که در مقابل برخی از انگل‌های مولد بیماری سرطان، مالاریا و شماری از باکتری‌های بیماریزای پاتوژنیک (Pathogenic) مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند.

PanamaJungle

با جداسازی این قارچ‌ها و قرار دادن آنها در محیط کشت و طی شدن مراحل رشد و تکثیر، در نهایت دانشمندان موفق شدند 84 نمونه‌ی مجزای قارچی را شناسایی کنند. با تحقیقات بیشتر مشخص شد بسیاری از آنها از قبل کشف شده بودند، اما دست کم از نقطه نظر علمی برخی از آنها برای نخستین بار مشاهده شدند. با قرار گیری این قارچ‌ها در محیط‌های کشت مشخص شد یک گونه از آنها از رشد و تکثیر انگلی که عامل بیماری مالاریا در انسان است، جلوگیری به عمل آورده است، همچنین 8 مورد دیگر مانع تکثیر تریپانوزوم (Trypanosoma) شدند که عامل بیماری *شاگاس(Chagas) است. به علاوه 15 مورد دیگر فعالیت بالایی بر علیه سلول‌های سرطانی سینه از خود نشان دادند که بسیار جالب توجه است.

1399664066817

در مجموع می‌توان گفت برای جانوری که با گناهی بزرگ همچون تنبلی دست و پنجه نرم می‌کند، این نتایج حقیقتاً شاهکار و معجزه‌ای بس بزرگ به حساب می‌آیند.

SlothDWA

*شاگاس: عامل اصلی انتقال این بیماری تریپانوزوم یک پروتوزوآ است. این انگل که از طریق نیش ساس منتقل می‌شود، موجب بیماری خفیف تا شدید خواهد شد. علائم اولیه تورم ناحیه گزش است ولی گاه بیماری در فرم مزمن خود باعث نارسایی قلب ، اختلالات گوارشی و مغزی شده و گاه کشنده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات