۲۹ تیر: ترور نافرجام آدولف هیتلر

پنج‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۷۳ سال پیش در چنین روزی، برنامه‌ی ترور آدولف هیتلر رهبر آلمان نازی اجرا شد. این اقدام که تحت پوشش عملیات والکیری انجام شد، موفق آمیز نبود.
تبلیغات

 ۷۳ سال پیش در چنین روزی (۲۰ جولای ۱۹۴۴)، با انفجار یک بمب کیفی در قرارگاه آشیانه گرگ، عملیات ترور آدولف هیتلر اجرا شد؛ ولی این سوء قصد به جان رهبر نازی‌ها موفقیت‌آمیز نبود.

این عملیات توسط افسران و ژنرال‌های عالی‌رتبه‌ی ارتش آلمان برنامه‌ریزی شده بود. طراح این سوء قصد آدمیرال ویلهلم کاناریس و گونتر فون کلوگه بودند و مجری عملیات بمب‌گذاری، کلاوس فن اشتوفن‌برگ بود. طبق برنامه‌ریزی قبلی، کلاوس فون‌اشتوفنبرگ این فرصت را پیدا می‌کند تا برای ارائه گزارش در مورد ارتش ذخیره‌ ۷ آلمان که برای عملیات والکیری تعیین شده بود، وارد جلسه‌ی سران ارتش آلمان با حضور آدولف هیتلر در آشیانه گرگ‌ شود. برنامه‌ریزان عملیات، از این فرصت برای انتقال بمب در کیف به محل جلسه استفاده می‌کنند. وقتی اشتوفنبرگ بعد از ورود به جلسه، مشغول آماده کردن گزارشات خود شد و کیف حاوی بمب را در نزدیکی میزی که فرماندهان همراه هیتلر نقشه‌های جنگی را برنامه‌ریزی می‌کردند، قرار داد. بعد از قرار دادن بمب، فون اشتوفنبرگ جلسه را به بهانه تماس تلفنی ترک گفت و بعد از آن به‌سرعت به سمت برلین حرکت کرد. در این بین یکی از افسران پایش به کیف برخورد می‌کند و آن را کمی دورتر و پشت قسمت چوبی میز قرار می‌دهد.

 40395987 hitler assassin2 416inf

آدولف هیتلر جان از سوءقصد  سالم به در برد و هیچ‌گونه صدمه‌ای ندید؛ درحالی‌که کسانی که ترور را برنامه‌ریزی کرده بودند، تصور می‌کردند که هیتلر کشته شده است. طبق نقشه‌ی کودتا، قرار بود ارتش ذخیره‌ی آلمان تحت پوشش عملیات والکیری ایستگاه‌های مخابراتی و رادیویی را تصرف کند. سپس افراد مهم دولت نازی نظیر گوبلز را  دستگیر و نیروهای اس‌اس را خلع سلاح کند. سران کودتا پیش از این با بهانه‌ی جلوگیری از کودتا و شورش در برلین، عملیات والکیری را به تصویب هیتلر رسانده بودند؛ ولی در واقع هدف اصلی آن‌ها چیز دیگری بود.

مقامات آلمان در برلین به‌سرعت توانستند از سلامت هیتلر اطمینان پیدا کنند و تعلل ارتش ذخیره در اجرای برنامه کودتا تا رسیدن اشتوفنبرگ به برلین، موجب شد نیروهای پلیس در آلمان بتوانند عملیات ضد کودتا را خیلی سریع اجرا و سران کودتا را دستگیر کنند. کسانی که در کودتا علیه هیتلر شرکت داشتند، در دادگاهی تحت عنوان دادگاه مردمی محاکمه و اعدام شدند. در میان این افراد، فیلد مارشال رومل نیز حضور داشت که از این عملیات به‌صورت لفظی حمایت کرده بود. به خاطر این‌که رومل از ژنرال‌های مورد علاقه‌ی هیتلر بود و همچنین اعتبار مناسبی در میان مردم آلمان داشت، هیتلر از اعدام عمومی او خودداری کرد و دو ژنرال عالی‌رتبه را با دستوری محرمانه به مقر رومل فرستاد. دو ژنرال آلمانی با رومل ملاقات کردند و به او اطلاع دادند که او متهم به خیانت است، اتهامی که او با گفتن یک «البته» آن را تأیید کرد. ژنرال بورگدورف به او اطلاع داد که دو گزینه دارد: یا محاکمه‌ی نظامی را بپذیرد یا در قبال تضمین امنیت خانواده‌ و حفظ افتخارات نظامی‌اش، تن به خودکشی بدهد. رومل خودکشی را برگزید. او بعد از خداحافظی با همسر و پسرش به همراه دو ژنرال و یک راننده، خانه‌ را ترک کرد و در جنگل مجاور منزلش یک کپسول سیانور بلعید و به زندگی‌اش خاتمه داد.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۲۹ تیر (۲۰ جولای)

۱۹۶۹ - فرود موفقیت‌آمیز تیم نیل آرمسترانگ و پروژه‌ی آپولو ۱۱ روی کره‌ی ماه

۱۹۷۶ - فرود موفقیت‌آمیز فضاپیمای آمریکایی وایکینگ ۱ روی کره‌ی مریخ

این مطلب در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات