گوگل با تایید خرید Songza وارد رقابت با اپل در زمینه‌ی سرویس استریم موسیقی شد

چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
مطالعه 3 دقیقه
پس از خرید Beats توسط اپل و انتشار شایعاتی در مورد احتمال خرید Songza توسط گوگل، غول جستجو امروز رسماً اعلام کرد که سرویس موسیقی Songza را مال خود کرده است. هنوز جزئیات این خرید که شامل قیمت نیز می‌شود، منتشر نشده است.
تبلیغات

با به حقیقت پیوستن شایعات موجود در مورد این خرید، باید منتظر ترکیب امکانات سرویس موسیقی Songza با سرویس موسیقی پلی‌موزیک و همچنین یوتیوب گوگل باشیم. از جمله‌ی یکی از بهترین ویژگی‌هایی که باید شاهد حضور آن در سرویس‌های گوگل نیز باشیم، ایجاد لیست موسیقی بصورت هوشمند است که یکی از عوامل موفقیت Songza به شمار می‌رود. براساس توافق صورت گرفته، Songza همچنان به‌عنوان یک اپلیکیشن مستقل به فعالیت خود ادامه خواهد داد. این خرید نشان از رقابت شدید بین کمپانی‌های بزرگ حاضر در عرصه‌ی فناوری در زمینه‌ی موسیقی دارد. اپل، آمازون و گوگل سعی دارند تا بهترین سرویس‌های استریم موسیقی را برای کاربران ابزارهای قابل حمل ارائه دهند.

زمانی که بیتس سرویس موسیقی خود را در دی‌ماه سال گذشته معرفی کرد، امکان ایجاد لیست موسیقی‌ها براساس فاکتورهایی چون مکان، فعالیت در حال انجام و حال و هوای فعلی شخص را در اختیار کاربران قرار داد، اما شاید جالب باشد تا بدانید که Songza چنین امکانی را در سال 2011 و زمانی که سرویس خود را فقط از طریق وب در اختیار کاربران قرار داده بود، ارائه کرده است. سانگزا در سال 2011 اپلیکیشن موبایل خود را روانه‌ی بازار کرد که تا‌کنون موفق به جذب ۵.۵ میلیون کاربر فعال شده است. براساس اطلاعاتی که توسط منابع نزدیک منتشر شده، رقم پرداخت شده برای سانگزا بسیار پایین‌تر از مبلغی است که اپل برای خرید بیتس خرج کرده است. شنیده‌ها حکایت از این دارند که ارزش کمپانی سانگزا پیش از خرید توسط گوگل به رقم 6.7 میلیون دلار رسیده بوده است. گزارش‌ منتشر شده توسط نیویورک‌‌پست حکایت از پرداخت مبلغی 15 میلیون دلاری دارد، در حالی که نیویورک‌تایمز این مبلغ را 39 میلیون‌ دلار برآورد کرده است.

سرویس موسیقی گوگل نیز دارای قابلیتی است که براساس آن می‌تواند لیست موسیقی را مبتنی بر ذائقه‌ی شنیداری کاربر و همچنین اولین انتخاب وی در زمان گوش فرادادن به موسیقی ایجاد کند. این سرویس تمامی پروسه‌ی فوق را با استفاده از یک سیستم بسیار پیچیده متشکل از فناوری دو طرفه‌ی یادگیری ماشین به‌انجام می‌رساند. این سیستم قادر است تا با شناسایی قاکتورهای آهنگ‌هایی که کاربران به آن‌ها گوش می‌دهند، گزینه‌های مشابهی را یافته و در اختیار آن‌ها قرار دهد. در مقابل سانگزا قرار دارد که در مقایسه با گوگل از یک روش غیرخودکار بهره می‌گیرد. سانگزا لیست‌های موسیقی از پیش انتخاب شده توسط کارشناسان و خبرگان امر موسیقی را با توجه به حالات کنونی کاربران در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

Songza is good at curation but the most interesting bit about it to me is that millions of people *tell them what they are doing* every day.— J Herskowitz (@jherskowitz) June 6, 2014

سانگزا ساختاری مشابه سرویس موسیقی Pandora دارد که در این سرویس نیز کارشناسان ترکیب موسیقی‌های پخش شده را انتخاب می‌کنند. بیتس نیز چنین ساختاری دارد، حال آنکه در سرویس موسیقی مبتنی بر یادگیری ماشین گوگل، تنها شماری از دوستداران موسیقی در کمپانی، نقش کمرنگی در انتخاب آهنگ‌ها در این سرویس بر عهده دارند. گوگل با این خرید به کارایی بهتر انسان‌ها در زمینه‌ی انتخاب آهنگ‌ها در مقایسه با سیستم‌های خودکار صحه گذاشته است. با توجه به برنامه‌‌ی گوگل به‌منظور توسعه‌ی Google Now، یقیناً سرویس سانگزا می‌تواند نقشی تاثیرگذار در پیشرفت Google Now‌ و در اختیار گذاردن اطلاعات کاربردی داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات