۲۶ تیر: اولین پرواز شبح نامرئی در آسمان

پنج‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۲۵ سال پش در چنین روزی هواپیمای شبح نامرئی B-2 Spirit در آسمان به پرواز درآمد. این هواپیما در زمان معرفی یکی از پیشرفته‌ترین هواپیمای جنگی جهان بوده است و کماکان در خدمت نیروی هوایی ایالت متحده آمریکا قرار دارد.
تبلیغات

 ۲۵ سال پیش در چنین روزی یعنی ۱۷ جولای ۱۹۸۹ نیروی هوایی آمریکا، شبح نامرئی را برای نخستین بار به پرواز درآورد تا در دوران پایانی رقابت با اتحاد جماهیر شوروی که دیگر به دوران پایان خود رسیده بود، یکبار دیگر قدرت نمایی کند. این بمب افکن رادارگریز حاصل همکاری شرکت نورسروپ گرومن و بوئینگ است. این هواپیما قابلیت حمل ۸۰ بمب هوشمند ۲۳۰ کیلویی JDAM با سیستم جی‌پی‌اس  هدایت شونده و یا ۱۶ بمب هسته ای ۱٫۱۰۰ کیلویی کلاس D83 را داراست. این هواپیما تنها هواپیمایی است که قادر است موشک‌های Standoff را در حالت شناساگریزی (نامرئی) پرتاب کند. قابلیت رادارگریزی این بمب افکن و امکان پرواز در ارتفاع بالا به همراه توانایی حمل این میزان بمب این هواپیما را تبدیل به یکی از مخوف‌ترین بمب افکن‌های ساخته شده توسط بشر کرده است.

US Air Force B-2 Spirit

این هواپیما با سوختگیری اولیه قادر است، یازده هزار کیلومتر را طی کند و اگر سوختگیری هوایی انجام دهد می‌تواند به هر نقطه از کره زمین سر بزند و قادر است بمب‌های خود را از ارتفاع ۵۰٫۰۰۰ پایی به سمت هدف رها کند. درکنار تمام این شرایط این هواپیما کماکان عنوان گران‌قیمت‌ترین هواپیمای جهان را به خود اختصاص داده است. هزینه کل پروژه این بمب افکن بر اساس دلار سال ۱٫۹۹۷ معادل ۴۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار بوده است که به عبارتی هزینه ساخت هر یک از این هواپیما در این پروژه ۲.۱ میلیارد دلار بوده است. هزینه خالص ساخت این هواپیما براساس دلار سال ۹۷ حدود ۷۳۷ میلیون دلار بوده است. در آغاز ۱۳۲ فروند از این هواپیما در برنامه تولید قرار داشت، ولی بدلیل فروپاشی شوروی در اوایل دهه ۹۰ میلادی قرن بیستم نیاز به این هواپیما که برای نفوذ به خاک شوروی و انهدام مراکز حیاتی آن طراحی شده بود، کاهش یافت و آمریکا تنها ۲۱ فروند از این بمب افکن فوق مدرن را ساخت. این هواپیما نخستین بار در سال ۱۹۹۹ در جنگ کوزوو مورد استفاده قرار گرفت و بعد از آن در جنگ عراق ، افقانستان و جنگ لیبی در سال ۲۰۱۱ عملیات نظامی انجام داد.

b2 stealth bomber aerial refueling

در ساخت بدنه این بمب افکن مخوف از مواد خاصی استفاده شده که امواج رادار را جذب می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا رادارها این هواپیما را شناسایی کنند. همچنین دودهای حاصل از موتور قبل از اینکه خارج شوند، کاملاً سرد می‌شوند تا رادارهای حرارتی نتوانند مسیر هواپیما را شناسایی کنند. این هواپیمای فوق مدرن برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می‌دهد که این ویژگی‌ سبب شده است این هواپیما تبدیل به یک روح در آسمان شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات