ساخت فیلمی با قابلیت تغییر رنگ با استفاده از نانوذرات طلا

پنج‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران در دانشگاه کالیفرنیا موفق به یافتن راهی جدید برای به کارگیری نانوذرات طلا شدند. آن‌ها با قرار دادن محلولی از نانوذرات طلا در یک فیلم پلیمری رنگ آبی را تولید کردند که با قرار گرفتن این فیلم در زیر فشار به رنگ قرمز تغییر رنگ می‌داد.
تبلیغات

میزان تغییر رنگ این فیلم بستگی به میزان فشاری داشت که به فیلم اعمال می‌شد، برای مثال با استفاده از فشار اندکی رنگ آبی ابتدا به بنفش و سپس به قرمز تبدیل می‌شد. این رنگ‌های متفاوت حکایت از میزان فشار اعمالی متفاوت بر روی فیلم داشتند. از این قابلیت می‌توان در کاربردهای بسیاری بهره برد، کاربردهایی متفاوتی از ورزش تا مطالعات علمی.

ناوذرات طلا صدها سال پیش برای ساخت رنگ‌های زنده به کار می‌رفت، همچنین صنعت کاران پیشین برای ساخت شیشه‌ای با رنگ قرمز کمرنگ از این ذرات بهره می‌بردند. حتی در زمان رومی‌ها نیز از این ذرات بسیار ریز استفاده می‌شده است. ذرات فلزی با اندازه‌ای کوچکتر از 50 نانومتر بسته به نوع مایعی که بر روی آن‌ها ریخته می‌شود می‌توانند رنگ‌های متفاوتی را از خود به نمایش بگذارند. با استفاده از چنین خاصیتی حتی می‌شد وجود سم یا ماده‌ی خاصی در نوشیدنی را تشخیص داد. البته امروزه چنین روش‌هایی کاربرد ندارند.

در طول سال‌های اخیر ناوذرات طلا در زمینه‌های زیست پزشکی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و امید می‌رود که بتوان از آن‌ها به عنوان ابزاری مهم موثر علیه بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان یا آلزایمر بهره برد، که همه‌ی این‌ها مدیون خواص نوری و بصری خاص این ذرات است که می‌توان با کمک آن محل و غلظت پروتئین‌هایی را که به آن متصل می‌شوند با دقت بالایی تشخیص داد.

همچنین می‌توان با استفاده از این فیلم پوششی برای تلفن‌های هوشمند ساخت که می‌تواند میزان فشار وارد شده از طرف دست شما به بدنه‌ی تلفن هوشمندتان را نمایش دهد؛ کاربردی عجیب اما جالب!

به نظر شما چه کاربردهای دیگری را می‌توان برای این نانوذرات متصور شد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات