لینوکس برای خودروها: Automotive Grade Linux وارد رقابت با CarPlay و Android Auto می‌شود

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تکنولوژی هوشمند سازی خودروها هم‌اکنون بسیار بازار داغی دارد و بزرگانی همچون اپل و گوگل تلاش دارند به این بازی که مایکروسافت برای مدتی تلاش داشت کنترل آن را در اختیار بگیرد وارد شده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد یک نقش‌آفرین دیگر را نیز باید به این لیست اضافه کنیم. این بار با نماینده‌ای از دنیای لینوکس مواجه هستیم که نام (Automotive Grade Linux (AGL را بر آن نهاده‌اند.
تبلیغات

 AGL مدتی پیش در همایش Automotive Linux Summit در توکیو معرفی شد که حاصل همکاری میان بنیاد لینوکس و سازندگان خودرو مطرحی همچون جگوار لندرور، نیسان و تویوتا است. همانگونه که انتظار می‌رود، این پلتفرم متن‌باز بوده و هر کسی قادر است ضمن دریافت کد منبع، به بهبود و نیز توسعه‌ی اپلیکیشن برای آن بپردازد. آزادی موجود در این پلتفرم همچنین بدان معنا خواهد بود که کمپانی‌های فعال در زمینه‌ی سرگرمی درون خودرو قادر هستند از این پلتفرم برای توسعه‌ی نسخه‌ی تحت برند خود استفاده نمایند.

Automotive Grade Linux برای دانلود آزاد و رایگان از طریق وب‌سایت بنیاد لینوکس در دسترس قرار گرفته است. جالب است بدانید این سیستم از تایزن بعنوان پایه استفاده می‌کند که پیش‌تر در برخی گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند توسط سامسونگ به کار گرفته شده بود. این پلتفرم همچنین در حال حاضر در برخی تلویزیون‌ها و حتی خودروها پیاده‌سازی شده است.

همانگونه که از تصاویر زیر در خواهید یافت، این پلتفرم همانند یک سیستم‌عامل موبایل به نظر می‌رسد که بوسیله‌ی اپلیکیشن‌های مخصوص خودرو گسترش یافته تا ضمن ارائه‌ی عملکردهای هوشمندسازی خودرو، کنترل سیستم‌هایی نظیر تنظیم تهویه و اسپیکرهای چندگانه را در اختیار کاربر قرار دهد.

Linux-for-cars-AGL-1

خصوصیات این پلتفرم شامل یک صفحه‌ی خانگی، یک داشتبرد کنترل و وضعیت، در کنار سیستم بلوتوث به منظور برقراری تماس‌های بدون نیاز به دخالت دست و استریم صوت می‌شود. همچنین با اندکی دقت به تصاویر پی بردن به این مساله ساده است که AGL با در نظر داشتن اهداف مورد نیاز برای وسایل نقلیه الکتریکی طراحی شده است. بر همین اساس این سیستم قادر است وضعیت شارژ فعلی باتری خودرو و حالت‌های مورد انتظار از سیکل کامل آن را به نمایش بگذارد.

Linux-for-cars-AGL-2

به یاد داشتن این مساله ضروریست که این نسخه، انتشار اولیه‌ی پلتفرم AGL بوده و رابط کاربری آن قابلیت شخصی‌سازی و تغییر توسط سازنده را نیز دارد. این مساله نیز کاملا مشهود است که AGL از نظر کاربرپسند بودن هنوز با سیستمی نظیر CarPlay فاصله دارد. اگرچه ممکن است به این زودی شاهد استفاده از این سیستم در خودروهای بین‌المللی نباشیم اما احتمالا بازارهای کشورهای در حال توسعه (که البته ادعای صنعت‌آوری در زمینه‌ی خودرو را ندارند!) در آینده نزدیک شاهد ورود این پلتفرم هوشمند مبتنی بر لینوکس به خودروهای مقرون به‌صرفه خواهند بود. همچنین ممکن است سیستمی ارائه شود که بتوان با استفاده از این پلتفرم راهی ارزان قیمت برای کسانی که توانایی تعویض خودروی خود را ندارند یافت تا بوسیله‌ی آن اشخاص بتوانند با همکاری شرکت‌های خودروساز نسبت به ارتقا خودروی خود اقدام کنند.

Linux-for-cars-AGL-3

ایده‌ی پشت چنین اقدامی از این قرار است که سیستم‌های هوشمند درون خودرو معمولا چندان قدرتمند نیستند و می‌توان از یک گوشی هوشمند یا سایر دستگاه‌های هوشمند به این منظور بهره برد که از قدرت پردازشی بیشتر و امکاناتی نظیر گیرنده‌ی GPS دقیق‌تر برخوردار هستند. چنین رویکردی همچنین از قدیمی شدن سیستم هوشمند خودرو نیز جلوگیری خواهد کرد چراکه مسلما تعویض یک تبلت یا گوشی هوشمند بسیار ساده‌تر و منطقی‌تر از جایگزین ساختن سیستم جاسازی شده درون داشبورد خودرو توسط سازنده  است. دن کاچی، مدیر ارشد بخش خودروی بنیاد لینوکس می‌گوید:

ماهیت باز بودن و همکاری و سازگاری کلید سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه‌ی یک پلترفم هوشمند استاندارد و همه‌گیر برای خودروها است تا بدین وسیله، صنعت مورد نظر بتواند با سرعت بیشتری بینش خود به خودروهای هوشمند را به بازار ارائه دهد. این نسخه‌ی AGL قدمی بزرگ رو به جلو محسوب شده و جامعه‌ی توسعه‌دهندگان از هم‌اکنون در حال کار بر روی آن به منظور ارائه‌ی مجموعه‌ای از قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید بر بستر آن برای ارائه در نسخه‌های بعدی است. با قرار دادن AGL در مرکزیت، کل صنعت خودروسازی قادر خواهد بود با سرعت بیشتری به نوآوری پرداخته و نیازهای مشتریان را پاسخگو باشد.

نظر شما در خصوص آینده‌ی این پلتفرم چیست و بازار خودروهای مجهز به سیستم‌های هوشمند داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات