نگاه نزدیک به تلفن هوشمند LG G3

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
مطالعه 7 دقیقه
ال جی ۳ پرچمدار امسال کره‌ای با سخت افزار قدرتمند و نرم‌افزار خاص ال‌جی از راه رسیده است و ما در زومیت تجربه‌ی کار با آن را با شما در میان می‌گذاریم.
تبلیغات

امروز صبح به دفتر ال‌جی در ایران رفتیم تا با پرچم‌دار جدید این کمپانی کره‌ای، یعنی G3 کار کرده و ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم. جی 3 مجهز به یک نمایشگر 5.5 اینچی QHD، پردازنده اسنپ‌دراگون 801، دوربین 13 مگاپیکسل و رابط کاربری تخت و ساده جدید ال‌جی است. در ادامه با نگاه نزدیک زومیت به جی 3 ال‌جی همراه ما باشید.

ال‌جی تلفن هوشمند ۵.۵ اینچی جی 3 را چندی پیش معرفی کرد. این تلفن تا پایان تیرماه به‌طور رسمی و با قیمت حدودا یک میلیون و هشتصد هزار تومان وارد بازار کشور خواهد شد. امروز شانس کار کردن با LG G3 را پیدا کردیم تا با قابلیت‌ها و طراحی آن بیشتر آشنا شویم. ابتدا نگاه نزدیک ویدیویی این تلفن را تماشا کنید:

طراحی

جی ۳ یک تلفن خوش‌دست و زیبا است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. وقتی برای اولین‌بار این تلفن را در دست می‌گیرید، با وجود پلاستیکی بودن بدنه حس خوبی به شما منتقل می‌شود. بدنه پلاستیکی این تلفن طراحی شبیه به فلز دارد و نسبت به جی ۲، پرچم‌دار پیشین ال‌جی کیفیت بهتری را نیز به کاربر ارائه می‌کند. دکمه‌های پاور/قفل صفحه و تغییر حجم صدا در پشت دستگاه طراحی ظریف‌تر و شکیل‌تری پیدا کرده‌اند و حاشیه دور نمایشگر، حتی نسبت به جی‌۲ هم باریک‌تر شده‌ است.

وقتی تلفن را در دست می‌گیرید به لطف این حاشیه‌های باریک به‌راحتی می‌توانید با نمایشگر ۵.۵ اینچی دستگاه کار کنید. بسیاری پرچمداران رقبا تلفنی در همین ابعاد، اما با نمایشگر ۵ یا ۵.۲ اینچ تولید کرده‌اند. بی‌شک حاشیه بسیار باریک و عدم وجود هیچ دکمه فیزیکی در جلو و لبه‌های این تلفن به زیبایی ظاهری آن کمک بزرگی کرده است. ضخامت این دستگاه ۸.۹ میلی‌متر و وزن آن تنها ۱۴۹ گرم است که جی 3 را به تلفنی سبک‌وزن تبدیل می‌کند.

مقایسه مشخصات فنی LG G3 با LG G2:

 

LG G2

LG G3

ابعاد

5.45 x 2.79 x 0.35 inches (138.5 x 70.9 x 8.9mm)

5.76 x 2.94 x 0.35 inches (146.3 x 74.6 x 8.9mm)

وزن

140g

149 g

سایز صفحه‌نمایش

5.2 inches

5.5 inches

رزولوشن

1,920 x 1,080 pixels (423ppi)

1,440 x 2,560 pixels (534ppi)

نوع صفحه‌نمایش

IPS LCD

IPS LCD

باتری

3,000mAh

3,000mAh

حافظه ذخیره‌سازی

16 / 32GB

16 / 32GB

کارت حافظه

ندارد

دارد تا ۱۲۸ گیگابایت

دوربین پشت

13MP, LED flash, optical IS

13MP Dual LED, Optical IS

دوربین جلو

2.1MP

2.1MP;

ضبط ویدئو

1080p

4K

NFC

دارد

دارد

شارژر بی‌سیم

No

شارژ بی‌سیم با کاور QuickCircle

اتصالات رادیویی

CDMA, EV-DO, GSM, DC-HSPA+, LTE, LTE-A (access varies by carrier)

HSDPA+ (4G) 21.1 Mbit/s, HSUPA, EDGE, GPRS

بلوتوث

v4.0

v4.0

پردازنده

2.3GHz Qualcomm Snapdragon 800

2.5GHz Qualcomme Snapdragon 801

GPU

Adreno 330

Adreno 330

رم

2GB

2GB for 16GB Model/ 3GB for 32GB Model

MHL/Slimport

Slimport

 Slimport

WiFi

802.11 a/ac/b/g/n, dual-band

802.11 a/ac/b/g/n, dual-band

سیستم‌عامل

Android 4.2.2

Android 4.4.2

نمایشگر

در بین پرچمداران اندرویدی امسال، جی ۳ بزرگ‌ترین نمایشگر را دارد. Z2 سونی نمایشگر ۵.۲ اینچ و S5 سامسونگ نمایشگر ۵.۱ اینچ دارند و وان ام ۸ اچ‌تی‌سی به یک نمایشگر ۵ اینچی مجهز است. این در حالی است که ابعاد کلی جی ۳ فرقی با محصولات رقبا نداشته و تقریبا در همان ابعاد، نمایشگر بزرگ‌تری را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

رزولوشن نمایشگر 2560 در 1400 پیکسل است که تراکم پیکسلی بی‌رقیبی را برای این تلفن رقم می‌زند. شارپ‌نس تصاویر به لطف رزولوشن بالای نمایشگر و البته به این دلیل که رنگ‌ها کمی از حالت عادی پررنگ‌تر و اشباع‌شده‌تر نمایش داده می‌شوند، بسیار بالا است و جزئیات تصویر به شکل خارق‌العاده‌ای نمایش داده می‌شود. همین موضوع باعث می‌شه تا جی ۳ به یکی از بهترین تلفن‌های هوشمند برای تماشای ویدئو، اجرای بازی، مطالعه متون و وب‌گردی تبدیل شود.

ازآنجاکه ال‌جی همواره در تلفن‌های هوشمند خود از پنل‌های IPS ساخت خودش بهره می‌گیرد، شاهد زاویه دید مناسب و شفافیت بالای تصاویر در نمایشگر جی ۳ هستیم.

تنها ایرادی که می‌توان به صفحه‌نمایش این تلفن وارد کرد، شدت روشنایی آن است. البته این موضوع در محیط‌های بسته اصلا به چشم نمی‌آید، ولی شاید در محیط‌های پرنور مثل زیر نور آفتاب داغ تابستانی آزاردهنده باشد. به‌نظر می‌رسد دلیل این موضوع کاهش مصرف نمایشگر است. نمایشگری با این رزولوشن مصرف بالایی دارد (هر چند که ال‌جی با تکنیک‌هایی مثل GRAM تا جای ممکن مصرف آن را بهینه کرده است) و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد ال‌جی با کاهش روشنایی تصویر خواسته تا توان مصرفی نمایشگر را متعادل سازد. البته برای آزمایش کامل صفحه‌نمایش نیز باید تلفن را به‌صورت عمیق در شرایط مختلف بررسی کنیم.

دوربین

جی ۳ به یک دوربین ۱۳ مگاپیکسل مجهز است که براساس آزمایش‌های مختلفی که کارشناسان روی آن انجام داده‌اند، کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری بسیار خوبی دارد. البته ما فرصت کافی برای تست دوربین را نداشتیم و برای بررسی دقیق‌تر دوربین این تلفن باید تا بررسی جامع G3 ال‌جی در آزمایشگاه زومیت صبر کنید. بااین‌حال چند عکس با این تلفن در محیط‌ داخلی گرفتیم که می‌توانید در ادامه شاهد آن‌ها باشید:

نمونه عکس‌های گرفته شده با LG G3:

رابط کاربری دوربین نسبت به جی ۲ بهبود یافته است. نرم‌افزار دوربین کاربرپسندتر شده، دسترسی به بخش‌های مختلف در آن به شکل ساده‌تری صورت می‌پذیرد و همه تنظیمات آن ازطریق منوی سمت راست دردسترس هستند.

یکی از امکانات جالب و کاربردی در جی ۳، فوکوس لیزری است. ال‌جی یک فرستنده لیزری درکنار دوربین این تلفن قرار داده تا ازطریق آن دوربین با سرعت بسیار بیشتری روی سوژه، فوکوس کند. لیزر به جی ۳ این امکان را می‌دهد تا حتی در محیط‌های تاریک هم بتواند فوکوس مناسب و سریعی داشته باشد. جی ۳ مثل جی ۲، لرزش‌گیر اپیتکال هم دارد که احتمالا بازده دوربین در عکاسی و فیلم‌برداری در نور کم را بهبود می‌بخشد.

نرم‌افزار

ال‌جی طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه رابط کاربری خود داشته است. نکته قابل ستایش در این مورد این است که این کمپانی تقریبا با ارائه هر پرچم‌دار، تغییرات ظاهری و غیرظاهری مشهود و قابل لمسی را در رابط کاربری اختصاصی خود برای اندروید اعمال کرده است. کافی است رابط کاربری اپتیموس جی، جی 2 و جی 3 را با هم مقایسه کنید و سیر تکامل نرم‌افزار ال‌جی را ببینید.

scr g3 lg

در G3، همه چیز تخت‌تر و ساده‌تر شده است. طراحی تخت چیزی است که حتی خود گوگل در اندروید L نیز با طراحی متریال به سمت آن گام برداشته است. در صورتی که با گوشی هوشمند جی ۲ یا تلفن های میان‌رده جدید ال‌جی کار کرده باشید با اکثر قابلیت‌های نرم‌افزاری جی ۳ آشنا خواهید بود، اما طراحی‌های ساده‌تر، ترکیب رنگ جدید رابط کاربری که به عقیده ما زیباتر شده است و برخی قابلیت‌های جدید مثل Dual Window و... رابط کاربری رو به تکامل ال‌جی را جذاب‌تر کرده است.

کلیپ‌بورد پیشرفته رابط کاربری ال‌جی که می‌تواند متون و تصاویر و لینک‌های متعددی را در خود ذخیره کند برای افرادی که با اپلیکیشن‌های شاخه Productivity بیشتر کار می‌کنند بسیار مفید است و Clip Tray در جی ۳ بهبودهایی نیز داشته است.

در صورتی که دکمه لمسی Recent Apps را لمس کنید، لیست اپلیکیشن‌های اخیرا باز شده نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند با زوم انگشتی، این لیست را کوچک‌تر کند تا تعداد بیشتری اپلیکیشن را در صفحه ببیند. قابلیت امنیتی Knock Code برای بازکردن قفل صفحه نیز بسیار دقیق عمل می‌کند و بدون نیاز به روشن کردن صفحه می‌توان کد ضربه مدنظر را وارد کرد و از تلفن استفاده کرد.

کیبورد ال‌جی به یک قابلیت جدید و جذاب مجهز شده است. کاربر می‌تواند به‌راحتی ازطریق منوی تنظیمات کیبورد تلفن را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از حالت عادی کند تا بتواند بنا به موقعیت، راحت‌تر تایپ کند، یا با کاهش ارتفاع کیبورد بخش وسیع‌تری از نمایشگر را مشاهده کند.

پیش‌تر ال‌جی دو راهکار جالب برای مالتی تسکینگ را در رابط کاربری خود در نظر گرفته بود. یکی Q Slide بود که به وسیله آن کاربر می‌توانست برخی اپلیکیشن‌ها را در پنجره‌هایی باز کرده، اندازه پنجره آن‌ها را تغییر داده و حتی آن‌ها را شفاف‌تر کند تا پشت‌شان دیده شود. قابلیت دیگری که در جی ۲ معرفی شد قابلیت Slide Aside بود که کاربر می‌توانست با استفاده از لمس سه انگشتی تا سه اپلیکیشن را به سمت چپ کشیده و اصطلاحا آن‌ها را مینیمایز کند و دوباره با با یک ژست لمسی سه انگشتی آن‌ها را مشاهده کرده و هر کدام که مدنظرش بود را نمایش دهد.

حال در جی ۳ قابلیت جدیدی به‌نام Dual Window نیز اضافه شده که مشابه Multi Window سامسونگ عمل می‌کند. وقتی دکمه لمسی Recent Apps را بفشارید درکنار دکمه بستن همه اپلیکیشن‌ها، گزینه جدیدی به‌نام Dual Window را مشاهده می‌کنید که به کمک آن می‌توانید دو اپلیکیشن، از بین اپ‌های پشتیبانی شده توسط این قابلیت را در بالا و پایین صفحه (در حالت لنداسکیپ درکنار هم) مشاهده کنید که با یک خط از هم جدا شده‌اند. می‌توانید این خط را حرکت داده و فضای اختصاص یافته از صفحه به هر اپلیکیشن را تعیین کنید.

جمع‌بندی

جی ۳ ال‌جی یک تلفن هوشمند قدرتمند و زیبا است. دوربین این تلفن رضایت شما را جلب خواهد کرد و نمایشگرش هر شخصی را مبهوت خود خواهد کرد. البته روشنایی تصویر کمی پایین‌تر از رقبا است، اما چندان آزاردهنده نیست.

شرکت ال‌جی قول داده که به‌زودی پرچم‌دار جدید خود را دراختیار تیم زومیت قرار دهد تا بتوانیم عملکرد، عمر باتری و سایر زوایای طراحی و قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را به شکلی دقیق‌تر مورد موشکافی قرار دهیم. پس به‌زودی با بررسی جی ۳ ال‌جی در خدمت زومیتی‌های عزیز خواهیم بود.

فراموش نکنید که نگاه نزدیک ویدیویی ال‌جی جی ۳ در ابتدای همین مقاله قابل مشاهده است.

نظر شما در باره جی ۳ چیست؟ آیا مایل به تهیه آن هستید؟ آن را با دیگر رقبای اندرویدیش چطور مقایسه می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات