سامسونگ تلاش دارد با تصاحب استارت‌آپ SmartThings وارد فضای اتوماسیون خانگی شود

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵
مطالعه 3 دقیقه
به نظر می‌رسد امسال تب خانه‌ی هوشمند کاملا همه‌گیر شده باشد. گوگل کمپانی Nest را با صرف 3.2 میلیارد دلار تصاحب کرد و اپل نیز در کنفرانس اخیر خود از HomeKit پرده برداشت و اکنون نیز بنا بر گزارشات، سامسونگ SmartThings را در اختیار گرفته است.
تبلیغات

 گفته می‌شود که غول کره‌ی جنوبی، حدود 200 میلیون دلار صرف خرید کمپانی SmartThings کرده است که البته گزارش یک منبع دیگر از رقم پایین‌تری حکایت دارد. همچنین یکی دیگر از منابع نیز اعلام کرده که این قرارداد هنوز نهایی نشده است.

SmartThings یک کمپانی فعال در زمینه‌ی اتوماسیون خانگی است که پلتفرمی را برای اتصال دستگاه‌هایی نظیر چراغ‌ها و قفل‌های در به یک سیستم که بصورت مرکزی توسط دستگاه موبایل کنترل می‌شود توسعه داده است. این شرکت موفق شده بیش از 15 میلیون دلار سرمایه جذب نماید که نام‌های بزرگی نیز در میان سرمایه‌گذاران آن دیده می‌شود.

فرض بر این است که هدف سامسونگ از تصاحب این استارت‌آپ، مقابله با تلاش‌های گوگل در راستای توسعه‌ی Nest بوده است. با این خرید، سامسونگ کنترل یک سیستم اتوماسیون خانگی که دارای بلوغ نسبی است را در دستان خود می‌بیند که تنها نیاز به اندکی کمک در زمینه‌ی تبلیغات و بازاریابی دارد؛ جای تردید نیست که بودجه‌ی تبلیغاتی سامسونگ نیز سرسام آور است.

حیطه‌ی گسترده‌ی فعالیت این سیستم‌ها، مجموعه‌ای از میلیون‌ها دستگاه متصل به یکدیگر است که ضمن تعامل با یکدیگر، آنچه که بعنوان اینترنت اشیا می‌شناسیم را پدید می‌آورند. زمانی که در آینده‌ی اجتناب ناپذیر، هر چیزی در خانه‌ی ما از ارتباطی با اینترنت برخوردار باشد و بتواند توسط گجت‌های ما تحت کنترل درآید، تولیدکنندگان مطرح با پیش‌بینی شرایط خود را برای ارائه‌ی راه‌حل‌های جامع به مصرف‌کنندگان آماده کرده‌اند. حداقل این چیزیست که تجربه‌ی خط بازاریابی به ما ثابت نموده است.

جالب است که چگونه همه‌ی کمپانی‌های مطرح برای بدست آوردن اطلاعات و کنترل خانه‌ی شما به رقابت شدید با یکدیگر می‌پردازند و در نهایت آنچه که با این اطلاعات انجام خواهند داد کاملا بستگی به نقش آفرین اصلی بازار در آینده خواهد داشت. گوگل ممکن است با استفاده از این داده‌ها به بهبود سرویس‌های خود پرداخته و حتی سیستم تبلیغات خود را بهبود بخشد، آمازون تلاش می‌کند محصولات بیشتری را بصورت دقیق‌تر به شما بفروشد، اپل احتمالا از حریم خصوصی بعنوان نکته‌ای برای متمایز کردن خود بهره خواهد برد و این مساله را روشن خواهد کرد که تا زمانی که شما سخت‌افزارهای این شرکت را بخرید هیچ علاقه‌ای به اطلاعات شما نخواهد داشت.

آنچه که سامسونگ می‌تواند از این بازار بدست آورد اما، اندکی مبهم است؛ اگرچه فروش سخت‌افزارهای مبتنی بر اندروید مسلما بخش مهمی از تجارت این شرکت به شمار می‌رود. بازار گوشی‌های هوشمند در حال رسیدن به مرحله‌ی بلوغ است و فروش گوشی‌های هوشمند سامسونگ نیز با کاهش روبرو بوده که نتیجه‌ی آن 22 تا 26 درصد کاهش سالانه در سوددهی گوشی‌های هوشمند بوده است. اکنون ممکن است کره‌ای ها به فکر حیطه‌ی جدیدی باشند که بتوانند ضمن گسترش کسب و کار خود، آینده‌ی گجت‌های خود را نیز تضمین نمایند؛ و در این میان چه زمینه‌ای بهتر و خوش آتیه‌تر از اتوماسیون خانگی؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات