بررسی Xperia M2 Dual سونی

سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۶
مطالعه 22 دقیقه
بررسی اکسپریا ام گوشی میان‌رده و خوش ساخت سونی که از طراحی مشابه گوشی‌های پرچم‌دار سری زد بهره می‌برد.
تبلیغات

آبان ماه سال گذشته، سونی با Xperia M قدم به میدان نبرد با میان‌رده‌ها گذاشت. تلفن هوشمندی که در زمان خود یک میان‌رده مناسب و قابل قبول به شمار می‌رفت، اکنون با صفحه نمایشی بزرگ‌تر، تراشه‌ای قدرتمندتر و دوربینی باکیفیت‌تر به میدان باز گشته است. با زومیت در بررسی Xperia M2 همراه شوید تا ببینم که تلاش‌های سونی در جهت بهبود اکسپریاهای میان‌رده، تا چه میزان مثمر ثمر بوده است.

هر چند این روزها رقابت تنگاتنک بین پرچمدارهای سونی و اچ‌تی‌سی و به‌تازگی ال‌جی ذهن هر کاربر علاقمندی را به خود مشغول داشته، ولی قیمت‌های بالای این پرچمدارها شاید سبب می‌شود که بسیار از کاربران روی خود را به سمت بازار میان‌رده‌ها برگردانند. بازاری که پر شده از برندهای بزرگ با محصولات متنوع که هم رنگ و بوی پرچمدارها را دارند و هم قیمت‌های قابل هضم‌تری!

سونی نیز پس از عرضه موفقیت آمیز نسخه اول اکسپریا ام و فروش قابل قبول این محصول در بازارهای جهانی،‌ حال با یک به‌روزرسانی کلی در بخش سخت‌افزاری، محصول تازه‌ای را برای بازار میان‌رده‌ها آماده کرده است. محصولی که هر چند قابلیت‌های متمایز کننده‌ای نسبت به دیگر محصولات این بازار ندارد، ولی به پشتوانه امکانات مناسب و برند نام‌داری همچون سونی، امیدهای بسیاری به موفقیت آن می‌رود.

گوشی سونی اکسپریا M2 Dual توسط دفتر سونی در ایران دراختیار زومیت قرار داده شد تا مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

مشخصات سخت‌افزاری Xperia M2

با یک نگاه ساده به مشخصات سخت‌افزاری،‌ می‌توانیم رویارویی با یک محصول کاملا استاندارد و مناسب در بازار میان‌رده‌ها را متوجه شویم. محصولی که تراشه Snapdragon 400 به‌همراه یک پردازنده چهارهسته‌ای با فرکانس 1.2 گیگاهرتز، رم با گنجایش 1 گیگابایت و پردازنده گرافیکی کوالکوم، Adreno 305 را در قلب خود جای داده است. (البته این محصول در مدل‌های مختلف و با نسخه‌های متفاوت از Snapdragon 400 روانه بازار خواهد شد) به‌طور کلی، نسخه دوم اکسپریا M روی کاغذ توانایی رویارویی با میان‌رده‌های هواوی و ال‌جی که از مشخصات مشابهی برخوردار هستند، دارا خواهد بود و با پشتوانه برند و طراحی قابل قبول که شباهت بسیاری به پرچمدارهای سونی دارد، می‌تواند جایگاه خود را در قلب هواداران سونی باز کند.

مقایسه Xperia M با Xperia M2؛ چه چیز تغییر کرده است؟

در جدول زیر، مشخصات فنی نسخه قبلی اسکپریا M را درکنار نسل جدید این محصول قرار داده‌ایم تا بتوانید بهتر تفاوت بین این دو محصول را مشاهده کنید:

مشخصات

Xperia M

Xperia M2

ابعاد

124 x 62 x 9.3 mm

139.7 x 71.1 x 8.6 mm

وزن

115 g

148 g

پردازنده

Snapdragon S4 Plus

Dual-core 1 GHz Krait

Snapdragon 400

Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7

پردازنده گرافیکی

 Adreno 305

 Adreno 305

اندازه صفحه ‌نمایش

 4.0 inch(~245 ppi )

 4.8 inch (~229 ppi )

رزولوشن

480 x 854 pixel

540 x 960 pixels  -

 

نوع صفحه‌نمایش

TFT LCD

 

TFT LCD

حافظه

1 GB

1 GB

ذخیره‌سازی

4GB

4GB

باتری

1750 mAh

2300 mAh

دوربین

5 MP

 8 MP

دوربین جلو

VGA

VGA

سیستم‌عامل

اندروید ۴.۱ قابل به‌روزرسانی به اندروید ۴.۳

اندروید ۴.۳ آبنبات پاستیلی

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، هر چند انتظار تغییرات خیره کننده‌ در این محصول وجود ندارد، ولی سونی صفحه‌نمایش را اندکی بزرگتر کرده و جنس بدنه را به ماده مرغوب‌تری مجهز کرده تا به مذاق کاربران امروزی بیشتر خوش بیاید. همچنین یک پردازنده چهارهسته‌ای و تراشه Snapdragon 400 نیز جایگزین پردازنده دو هسته‌ای در نسخه قبلی شده است. درکنار این موارد، تعداد مگاپیکسل‌های دوربین نیز از 5 به 8 رسیده که هر چند تأثیر مستقیم روی کیفیت عکسبرداری محصول ندارد ولی باتوجه‌به استفاده از سخت‌افزار بهتر در دوربین این سری، شاهد تصاویر ثبت شده با کیفیت‌تری هستیم.

در طرف دیگر، ظرفیت باتری جهت افزایش زمان استفاده از دستگاه، به‌طور محسوسی ظرفیت بیشتری پیدا کرده است. خصوصا حالا که تراشه‌ دستگاه مصرف بیشتری دارد و همچنین ابعاد صفحه‌نمایش افزایش یافته‌اند، این موضوع طبیعی به‌نظر می‌رسد. با این وجود نکته منفی در این رابطه به عدم امکان تعویض باتری توسط کاربر باز می‌گردد که چندان به مذاق کاربرانی که باتری اضافه در کیف خود حمل می‌کنند، خوش نخواهد آمد.

طراحی

سونی با گذشت چندین سال از معرفی زبان طراحی فعلی‌اش که با اکسپریا Z شروع شد، هنوز هیچ تغییر به خصوصی به جز تغییر محل چینش دکمه‌ها یا تغییرات جزئی دیگر در این زبان طراحی ایجاد نکرده است. هر چند این طراحی اشکالات مخصوص به خود را از جمله تناسب نه چندان کامل دستگاه با ابعاد دست و درنتیجه آن خوش دست نبودن غالب محصولات سونی را سبب می‌گردد، ولی هنوز هم طراحی دلپذیر و زیبایی محسوب می‌شود که می‌تواند بسیاری از خریدارای را به خود جذب کند.

استفاده از مواد با کیفیت که به یکی از مشخصه‌های محصولات میان‌رده و بالارده سونی تبدیل شده است، در این محصول نیز دیده می‌شود. برخلاف اکسپریا Z2، جنس بدنه پشتی تلفن M2 Dual از پلاستیک فشرده است، چیزی شبیه به همان تلق پلاستیکی ضدخش و مقاوم  که در پشت اکسپریا زد وان کامپکت دیده می‌شود. در کل سونی ازلحاظ طراحی بهبودهای بسیاری را در نسخه جدید Xperia M لحاظ کرده است که مهم‌ترین آن را می‌توان جایگزینی محل بلندگو و تغییر جنس بدنه دانست.

بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی
بررسی Xperia M2 Dual سونی

به لحاظ زیبایی، اگر به پرچمداران قبلی سونی علاقمند باشید بدون شک این مدل نیز جذبتان خواهد کرد. ابعاد کلی دستگاه باتوجه‌به صفحه‌نمایش بزرگ 4.8 اینچی کاملا مناسب است و امکان استفاده از M2 با یک دست وجود دارد. جهت جلوگیری از سقوط دستگاه و بخشیدن ارگونومی بهتر به آن، انحنای اندکی با رنگ طوسی دیده می‌شود که سبب شده در دست گرفتن M2 آسان‌تر شود. این انحنای طوسی رنگ همچنین اتصال پنل روبرویی و پنل عقبی را به کناره‌های فلزی دستگاه میسر کرده است.

در قسمت رو‌به‌رو، صفحه‌نمایش 4.8 اینچی با تراکم پیکسلی 229 پیکسل بر اینچ دیده می‌شود که به لطف کاهش حاشیه‌های اطراف آن در این مدل نسبت به مدل‌های مشابه نسل قبلی همچون اکسپریا C یا Xperia M قبلی، زیبایی بیشتری را از روبرویی برای این مدل به ارمغان آورده است. همچنین افزوده شدن حاشیه‌های طوسی رنگی که کناره‌های فلزی را به قاب سفید میسر کرده‌اند زیبایی قسمت روبرویی و عقبی را دو چندان کرده است. در این قسمت به رسم مدل‌های قبلی، شاهد هیچ‌گونه دکمه فیزیکی در حاشیه پایین نیستیم و در عوض آن یک خط نورانی باریک نقش اعلام نوتیفیکیشن‌ها و بخشیدن جان به این حاشیه را بر عهده دارد. در قسمت بالا نیز لوگوی سونی در پایین بلندگوی EarPhone برای شنیدن صدا در حین صحبت با تلفن، دوربین دوم و حسگر تشخیص میزان نور خودنمایی می‌کند.

در نمای براق و دلربای اکسپریا ام 2 از پشت، لوگوی سونی در مرکز مستطیل به چشم می‌خورد. اندکی بالاتر در همان وسط،‌ لوگوی NFC و در نهایت دوربین 8 مگاپیکسلی درکنار فلاش LED که توانایی ثبت تصاویر با رزولوشن 3264 در 2448 را دارد دیده می‌شود. در قسمت پایین از وجه پشتی نیز لوگوی اکسپریا روی بدنه مهر شده است. تغییر مکان دوربین از لبه به میانه قسمت پشتی دستگاه باعث شده تا این بخش از تلفن از نظر ظاهری حتی جذاب‌تر از اکسپریا Z2 جلوه کند.

در سمت راست، درگاه‌های ورود سیم‌کارت به‌صورت دقیق و مرتب جایگذاری شده‌اند تا دسترسی به آن‌ها ازطریق یک شکاف کوچک میسر شود. در مرکز سمت راست به پیروی از زبان طراحی OmniBalance سونی، دکمه فلزی و دایروی پاور قرار گرفته است و اندکی پایین‌تر از آن، دکمه‌های کاهش و افزایش حجم صدا به چشم می‌خورند. در پایین‌ترین قسمت از نمای سمت راستی نیز، دکمه شاتر محبوب خانواده اکسپریا دیده می‌شود.

در سمت چپ نیز، درگاه ورودی USB در بالا و اندکی پایین‌تر، درگاه حافظه میکرو‌اس‌دی به چشم می‌خورد. در بخش بالا، جک هدفون استاندارد 3.5 میلی‌متری قرار دارد و در قسمت پایین یک بلندگوی بزرگ که کل مساحت سطح پایینی را به خود اختصاص داده است خودنمایی می‌کند. این بلندگوی بزرگ را می‌توان یکی از تفاوت‌های مهم در طراحی این دستگاه نسبت به مدل قبلی دانست.

چرا که بلندگوی کوچکی که در مدل قبلی در پشت دستگاه جاسازی شده بود جای خود را به یک بلندگوی بسیار بزرگ در پایین دستگاه داده است. اما آیا این بلندگو با این حجم می‌تواند کاربرد مناسبی داشته باشد؟‌ ازآنجاکه روزبه‌روز از تعداد کسانی که از بلندگوی اصلی برای پخش موزیک استفاده می‌کنند کاسته می‌شود این موضوع شاید چندان اهمیت نداشته باشد. از سوی دیگر،‌ سونی با قرار دادن بلندگو در پایین خیال کاربران را از قرار گرفتن دست در محل بلندگو و جلوگیری از خروج صدا تا حد زیادی راحت‌تر کرده است چرا که هرگونه که دستگاه را در دست بگیرید،‌ باز هم صدای خروجی به‌راحتی شنیده می‌شود و مزاحمتی از سوی انگشتان شما متوجه بلندگو نخواهد بود.

در کل طراحی Xperia M2 از نقاط قوت آن محسوب می‌شود و تفاوت‌های چشمگیری در آن‌ نسبت به نسل پیشین دیده نمی‌شود. از جمله تفاوت‌های M2 نسبت به M می‌توان به کیفیت ساخت بهتر بدنه، انحنای مناسب و البته ابعاد بزرگ‌تر اشاره کرد که ناشی از بکارگیری صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر است. البته در این بین نقاط ضعفی همچون عدم امکان جداسازی بدنه پشتی و دسترسی به باتری یا تعویض آن وجود دارد که البته موضوع چندان مهمی نیست و می‌توان از آن به‌راحتی چشم پوشی کرد. از نظر ارگونومی M2 به مراتب بهتر از Z2 سونی است چرا که وزن کمتر، ابعاد کوچک‌تر و ضخمات باریک‌تری داشته و علاوه بر آن لبه‌های آن منحنی‌تر از Xperia Z2 هستند.

نرم‌افزار

هر چند سونی بار دیگر از صفحه‌نمایش TFT LCD در تلفن میان‌رده خود استفاده کرده است، ولی کیفیت قابل قبول صفحه‌نمایش، چه در زمینه نمایش رنگ‌ها و چه در روشنایی کافی در حین استفاده در محیط‌های روشن، سبب شده تا بتوانیم صفحه‌نمایش Xperia M2 را برای یک میان‌رده مناسب و قابل قبول بدانیم.

این صفحه‌نمایش 4.8 اینچی، 228 پیکسل را در هر اینچ از مساحت خود جای داده است که شاید در نگاه اول رقم چندان رویایی و اغواکننده‌ای نباشد! ولی اگر بازی با اعداد و ارقام را کنار بگذاریم، تراکم پیکسلی با این مقدار برای یک صفحه در این ابعاد بد نیست و می‌تواند نیازهای شما در خواندن متون یا وبگردی را پوشش دهد. از سوی دیگر میزان روشنایی صفحه در محیط‌های بیرونی مشکلی را از بابت استفاده در زیر نور مستقیم آفتاب به وجود نخواهد آورد و به‌راحتی می‌توانید محتویات صفحه را در زیر نور آفتاب داغ تابستانی رویت کنید. کنتراست تصویر در حد قابل قبول است و با وجود آن که رنگ مشکی در آن چندان عمق ندارد ولی رنگ سفید به خوبی نمایش داده می‌شود.

هر چند صفحه‌نمایش به کار رفته در M2 از خانواده TFT LCD‌ است، اما خوشبختانه سونی در تولید صفحه‌نمایش M2 همچون سری قبلی وسواس قابل تحسینی به خرج داده و از این بابت، چه به لحاظ زاویه دید و چه از منظر نمایش تصویر، با صفحه‌نمایش قابل قبولی در یک میان‌رده رو‌به‌رو هستیم. زاویه دید دستگاه هر چند به پای صفحات IPS یا AMOLDها نمی‌رسد ولی باز هم از زوایه‌های بسیار کم نیز محتویات صفحه قابل خواندن هستند و تغییر رنگ در زوایه‌های اندک، چندان محسوس نیست. در ضمن یک لایه محافظ ضد خش نیز جهت جلوگیری از آسیب به صفحه روی آن کشیده شده است که نقطه قوتی در این زمینه برای یک محصول میان‌رده محسوب می‌شود. 

نکته قابل ذکر دیگر در رابطه با صفحه‌نمایش این محصول آن است که در آن خبری از لایه ضد اثر انگشت نیست و باید حسابی مراقب تمیز نگاه داشتن صفحه‌نمایش خود باشید. 

رابط کاربری

در بخش سیستم‌عامل، تغییر بخصوصی که بتوانیم بدان اشاره کنیم وجود ندارد. رابط کاربری سونی هر چند دیگر کمی کهولت سن پیدا کرده، اما باز هم به‌راحتی نیازهای کاربر را پوشش می‌دهد و در آن تأخیر بخصوصی نیز دیده نمی‌شود! همه چیز سریع و ساده است و مشکلی در پیدا کردن جایگاه فایل‌ها و مرتب سازی آن‌ها نخواهید داشت. درکنار این مورد، اپلیکیشن‌های اضافه شده سونی به این رابط کاربری درکنار سرویس‌های گوگل می‌تواند تأثیر بسزایی در ایجاد یک رابط مناسب کاربری داشته باشد.

در زمینه اپلیکیشن‌های همراه سیستم‌عامل آبنبات پاستیلی و اپلیکیشن‌های اختصاصی سونی روی آن نیز می‌توانیم به اپلیکیشن‌هایی همچون SmartConnect برای اتصال گجت‌های جانبی سونی همچون هندزفری، هدست وایرلس، اسمارت‌واچ، اسمارت‌بند یا نمایش محتوای  دستگاه روی یک صفحه‌نمایش دیگر اشاره کنیم. درکنار آن‌ها Socialife News برای دنبال کردن شبکه‌های اجتماعی و خبری درکنار هم وجود دارند که در بررسی‌های قبلی به آن‌ها پرداخته‌ایم.

همچنین اپلیکیشن معروف و کاربردی Pixlr Express جهت ویرایش تصاویر درکنار اپلیکیشن‌های اصلی پخش موزیک همچون Walkman وجود دارد که بررسی آن‌ها را نیز انجام داده‌ایم. در زیر بار دیگر بعضی از اپلیکیشن‌های مهمی که سونی همچنان در رابط کاربری خود از آن‌ها بهره برده است را برایتان بازگو می‌کنیم.

Sociallife News

بررسی Xperia M2 Dual سونی

 اپلیکیشن SocialLife نیز برای آن‌هایی که به خاطرات خود ارزش و اهمیت زیادی قائلند و دائما دوست دارند فعالیت‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی را رصد کنند، توسط سونی نصب شده است. این اپلیکیشن با کمک شبکه‌های اجتماعی و منابع اینترنتی مهم، فعالیت‌های شما را رصد می‌کند تا بدین ترتیب وقایع و اتفاقات زندگی مجازی خود را ضبط کنید. همچنین به کمک این اپلیکیشن می‌توانید آخرین اخبار تمامی سایت‌ها و خبرگزاری‌های مورد علاقه‌تان را نیز به‌صورت هم‌زمان مشاهده کنید.

Pixlr Express

بررسی Xperia M2 Dual سونی

یکی از بهترین گزینه‌های موجود جهت ویرایش حرفه‌ای و کامل تصاویر که نسخه‌ای از آن به‌صورت رایگان دراختیار دارندگان محصولات سونی قرار داده شده است. به کمک این اپلیکیشن شما می‌توانید افکت‌های گوناگون را روی تصاویر خود اعمال کنید یا آن‌ها را به دلخواه خود ویرایش کنید. در این اپلیکیشن علاوه بر تنظیمات آماده و خودکار، امکانات متعددی از جمله امکان تغییر رنگ‌ها، نور، کنتراست و ... نیز گنجانده شده تا شما را در ویرایش تصاویرتان یاری کند. 

Small Apps

بررسی Xperia M2 Dual سونی

مانند قبل Small Appها در M2 نیز وجود دارند تا ازطریق آن‌ها بتوانید چند کار را هم‌زمان و روی یک صفحه انجام دهید. وقتی کلید چندوظیفگی Recent را از نوار مشکی پایین صفحه لمس می‌کنید، در قسمت پایین، فهرستی به نمایش در می‌آید که درواقع اپلیکیشن‌های معلق رابط کاربری سونی هستند. با وجود آن که تعداد این اپلیکیشن‌ها محدود است ، اماکاربردهای فروانی دارند و مثلا کاربر می‌تواند درحالی‌که یک اپلیکیشن ویرایش عکس را باز کرده، با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، یک وب‌سایت و یک ماشین حساب را هم‌زمان، به‌صورت معلق باز کرده و با هر سه کار کند. همچنین امکان نصب چند نرم‌افزار دیگر ازطریق گوگل پلی نیز وجود دارد.

Path

بررسی Xperia M2 Dual سونی

یکی از نرم‌افزارهای جدید سونی در ام 2، اپلیکیشن PATH است که با کمک آن می‌توانید علاوه بر اینکه یک گفتگوی گروهی با دوستان و آشنایانتان داشته باشید، بلکه از مزایای یک شبکه اجتماعی شبیه فیس بوک نیز بهره‌مند شوید و آخرین لحظه‌ها و اتفاقات مهم خود را به اشتراک بگذارید. این اپلیکیشن‌، آن هم در دوره‌ای که اپلیکیشن‌های ارتباط گروهی از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند می‌تواند یکی از ابزارهای پرکاربرد اضافه شده توسط سونی باشد. در این اپلیکیشن همچنین می‌توانید آخرین مخاطبان خود را از سرویس‌های مختلف از جمله توییتر یا ایمیل خود وارد کنید و با آن‌ها ازطریق PATH ارتباط برقرار کنید. درکنار آن‌ها می‌توانید لحظه‌ها و اتفاقات مهم را از توییتر و فیس بوک منتقل کرده و به Path بیاوید. در کل اگر اهل شبکه‌های اجتماعی باشید، PATH گزینه مناسبی برای گذراندن اوقات بیکاری‌تان خواهد بود. 

دوربین

دوربین و کیفیت عکسبرداری در اکسپریا M2 هر چند عالی نیست و انتظار بسیار بالایی نیز باتوجه‌به میان‌رده بودنش از آن نباید داشت، ولی کیفیت قابل قبولی در  عکاسی مخصوصا در محیط‌های پرنور دارد. بازسازی رنگ‌ها هر چند به واقعیت فاصله دارند، ولی قابل قبول است. از سوی دیگر، با وجود رزولوشن بالا، باز هم در هنگام نزدیک شدن به تصاویری که در نور مناسب ثبت شده‌اند، اندکی نویز و کیفیت پایین دیده می‌شود ولی در کل این موضوع اگر قصد عکسبرداری از سوژه‌های خاص را نداشته باشید، قابل چشم پوشی است.

اما اگر نور محیط کافی نباشد، عکس پر از نویز و با کیفیت بسیار پایینی ذخیره می‌شوند. از کیفیت عکسبرداری که بگذریم، با وجود اینکه پردازنده تلفن چندان قوی نیست ام نرم‌افزار دوربین و امکانات آن به سرعت و نرمی دراختیار کاربر قرار می‌گیرند. درواقع یکی از مشخصه‌های مطرح محصولات سونی را می‌توان در همین اپلیکیشن قدرتمند دوربین جست‌وجو کرد.

در این اپلیکیشن امکان تصویر برداری به‌صورت دستی درکنار حالت خودکار گنجانده شده است که به شما امکان ثبت تصاویر با شرایط دلخواه را می‌دهد. از جمله‌ی این تنظیمات، امکان تنظیم دیافراگم برای دریافت نور، تنظیم حالت عکسبرداری از سوژه و تنظیم فوکوس در نقطه دلخواه هستند. همچنین همانند پرچمدارهای مطرح سونی، امکان قرار دادن افکت‌ روی تصاویر و ثبت تصاویر پانوراما نیز گنجانده شده است.

در زیر تعدادی از تصاویر ثبت شده با دوربین Xperia M2 را مشاهده می‌کنید:

اسپیکر

اسپیکر تلفن Xperia M2 Dual در لبه پایینی دستگاه جای گرفته است. این اسپیکر صدای واضح و شفاقی را پخش می‌کند اما حجم صدا خیلی زیاد نیست. درواقع می‌توانید روی کیفیت صدای خروجی این تلفن حساب باز کنید اما صدای آن حتی وقتی روی حداکثر هم تنظیم می‌شود خیلی زیاد نیست و نمی‌توان از آن در مکان‌های شلوغ استفاده کرد.

طول عمر باتری

از جمله مهترین مواردی که یک محصول را می‌تواند از عرش به فرش بکشاند، باتری قدرتمند است. باتری که بتواند به شما امکان استفاده طولانی مدت از دستگاه را بدهد، همان چیزی است که سازندگان و دانشمندان بسیاری در تلاش برای بهبود آن هستند.

سونی در این محصول، از یک باتری لیتیوم یونی 2300 میلی‌آمپرساعتی بهره‌ برده است که در آزمایش‌های ما درحالی‌که تمامی شبکه‌های وای‌فای خاموش شده بود و نور صفحه نیز روی 50 تنظیم شده بود، موفق شد به مدت 9 ساعت به‌صورت مداوم فیلم HD همیشگی ما را پخش کند. باتوجه‌به این عملکرد، می‌توان باتری اکسپریا ام 2 را در لیست نکات مثبت آن اضافه نمود.

همچنین در طول استفاده روزمره می‌توانید مطمئن باشید که ام ۲ حداقل یک روز کامل را در استفاده حتی بیش از حد معمول دوام می‌آورد.

بازده و عملکرد

در آخرین مرحله از بررسی خود از Xperia M سری به بخش کارآیی زدیم. محصول جدید سونی، ازلحاظ کارآیی در بخش سیستم‌عامل کاملا روان است و مشکلی از بابت اجرای اپلیکیشن‌های ساده یا بازی‌های نسبتا سنگین نیز ندارد. هر چند فضای داخلی 8 گیگابایتی امکان نصب چندین و چند بازی سنگین را به‌همراه اپلیکیشن‌ها به وجود نمی‌آورد، ولی در کل می‌تواند یک تلفن هوشمند کارآمد برای بازی کردن و اجرای اپلیکیشن‌های ساده باشد. ما برای بررسی بیشتر چند بازی مختلف که یک بازی HD سنگین نیز شامل آن می‌شد را روی این محصول تست کردیم که نتیجه قابل قبول بود البته نباید انتظار داشته باشید تا آخرین نسخه از بازی آسفالت یا بازی‌های سنگین گرافیکی از این دست را با پردازنده Snaprdragon 400 به‌راحتی و بدون تأخیر اجرا کنید.

این تلفن در زمینه چند وظیفگی هم توانایی قابل قبولی در اجرای اپلیکیشن‌های در حین اجرای چند فرمان دیگر همچون پخش موزیک یا فیلم دارد و چندان از این بابت دچار مشکل نخواهید شد.

در آخر از بنچمارک‌ها کمک گرفتیم تا بهتر بتوانیم نسبت به Xperia M2 اظهارنظر کنیم. هر چند بنچمارک‌های معتبر هم در شرایط خاص چندان معیار مناسبی برای ارزیابی دستگاه نیستند، ولی در کل می‌توانند دید خوبی را نسبت به مقایسه ابزارها با یکدیگر در اختیارمان قرار دهند:

تلفن / تبلت

AnTuTu3

AnTutu4

Linpack

Single / Multi

Quadrant 2.1

3DMark 

IceStorm

Vellamo

HTML 5 / Metal

CF Bench v1.2/v1.3

BaseMark

OS II / Sunspider

Xperia M2 Dual

16,687

17,169

88.246

257.506

8,448

5,713

2,022

541

15,468

288

LG L90 Dual

13٫111

14٫440

75.594

201.033

8٫165

5٫231

981

504

12٫731

450

LG L70 Dual

11985

12٫701

63.366

147.565

5٫401

4٫286

1٫004

490

6,823

330

Galaxy Tab 10.5 Snapdragon - LTE

29,370

35,075

369.31

608.905

18584

13,685

1714

1177

32,492

854

Galaxy Tab 8.4 Exynos - Wifi

28,684

33,778

 386.32

694.10

 19,162

 13,896

1706

1176

32,778

 835

Xperia Z2

31,030

32,579

382

547

17,975

18,019

1,504

33,61

32,931

1,037

Xperia Z2 Tablet

31,250

32,850

399.22

785.97

 18,458

 18,786

1,499

1,139

 35,707

36,801

1,110

807.2ms

HTC One M8

34,233

36,727

350.76

807.10

23,792

19,152

1618

1272

36,690

36,727

1036

Farassoo Fast 712

15,537

18,154

54

118

5,067

 3,982

1,898

488

11,437

14,059

261

Xperia T2 Ultra

17,713

19,570

101.30

300.19

9,400

-

2,019

589

11,462

17,736

411

Samsung Galaxy S5

32,335

436.63 / 512.66

23050

-

1521 / 1261

47003

 

LG G Pro Lite Dual

6,927

48.3 / 69.3

3,886

-

1,596 / 443

6,189

 

Xperia Z1 Compact

34,558

420 / 702

20,661

-

2,806 / 1,177

33,893

 

Xperia C

13,757

38 / 148

3,950

-

1,553

13,278

 

 Nexus 5

 23,593

 660 / 346

9,179

-

 2,085 / 1,206

 22,280

 

Galaxy Note 3

 32,108

 420 / 870

20,056

-

 2,490

 24,250

 

LG G Pad 8.3

21,796

300 / 794

12,083

-

2,498 / 731

25,720

 

Padfone Infinity 2

35,609

381 / 722

22,352

-

2892 / 1191

32150

 

FonePad 7

19,548

102.0/216.5

 5,649

-

1,857 / 623

6,549

 

Xperia M

9,120

 94.9/142.3

4254

-

1780

8,765

 

LG G2

31,856

430.0 / 950.0

19,270

-

2,798

36,050

 

Xperia Z1

30,861

463.0/936.0

20,592

-

2,658

32,809

 

Xperia Z Ultra

29,750

405.0/864.0

18,530

-

3,005

32,021

 

Padfone Infinity

24,050

 310.0/670.1

12,125

-

 2,410

 24,890

 

Hyundai T10

15,803

54.0/155.0

4,020

-

1,750

12,061

 

Xperia Tablet Z

20,495

210/608

7,610

-

2,259

18,037

 

Galaxy S4 - Octa

26,151

781.0

12,396

-

2,062

18,730

 

جمع بندی

باز هم بازار میان‌رده‌ها و این بار یک تلفن ۴.۸ اینچی! تلفنی که هر چند جزو پرچمدارهای سونی و قابل رقابت با آن‌ها نیست، ولی از طراحی دلچسب سونی با بدنه‌ای مشابه شیشه، ولی از جنس پلاستیک فشرده بهره می‌برد. ام ۲، سخت‌افزار نه چندان قدرتمندی دارد ولی می‌تواند نیازهای یک کاربر عادی را برای اجرای اپلیکیشن‌های رایج، پاسخگو باشد.

بررسی Xperia M2 Dual سونی

متاسفانه M2  از آخرین نسخه اندروید بهره‌مند نیست ولی ژاپنی‌ها قول به‌روزرسانی به اندروید کیت کت را داده‌اند و ده‌ها مورد دیگر که درکنار هم باعث می‌شود ام 2 به یک میان‌رده با کیفیت و قابل مقایسه با میان‌رده‌های محبوب بازار تبدیل گردد. در کل کیفیت ساخت مناسب درکنار سخت‌افزار متوسط، ام 2 را به گزینه جالب توجهی برای کاربرانی که به‌دنبال یک میان‌رده معمولی ولی خوش‌ساخت و زیبا می‌گردند، بدل سازد.

قیمت گوشی دو سیم‌کارته اکسپریا M2 Dual حدود ۸۸۵٫۰۰۰ تومان در بازار کشور است.

نقاط قوت

  • طراحی و کیفیت ساخت مناسب
  • قدرت و کارایی قابل قبول
  • عمر باتری مناسب

نقاط ضعف

  •  دوربین نه چندان با کیفیت
  • رابط کاربری قدیمی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات