۲۲ تیر: زادروز ژولیوس سزار

پنج‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۲۱۱۷ سال پیش در چنین روزی، ژولیوس سزار یا قیصر روم چشم به جهان گشود. ژولیوس سزار در کنار کراسوس و پومپیوس، یکی از فرماندهان سه‌گانه رم قبل از جنگ داخلی و رسیدن به قدرت مطلق در روم بود.
تبلیغات

 ۲۱۱۷ سال پیش در چنین روزی (۱۳ جولای ۱۰۰ سال پیش از میلاد یا به استناد برخی روایات، ۱۲ جولای)، گایوس ژولیوس سزار، دیکتاتور و رهبر نامدار سیاسی و نظامی جمهوری روم چشم به جهان گشود. ژولیوس سزار یکی از موفق‌ترین عملیات نظامی خود را در گشایش و حمله به سرزمین گل (فرانسه کنونی) انجام داد که بسیاری از مورخان، این واقعه تاریخی را از جمله بزرگ‌ترین اتفاقات دوران باستان می‌شناسند.

ژولیوس سزار در کودکی شیفته آموختن و فراگرفتن بود. آموزگارش که زبان‌های لاتین، یونانی و سخنوری را به وی می‌آموخت از اهالی گل بود. ژولیوس جوان در کنار آموختن به نویسندگی علاقه‌مند شد و بسیاری از زمانش را در دوران جوانی صرف نوشتن می‌کرد. ولی زمانی که به مقام دستیار نظامی مارکوس ترموس در آسیا منسوب شد، زندگی‌اش به‌طور کامل تغییر کرد. در سال ۸۴ قبل از میلاد، ژولیوس سزار به روم بازگشت. زمانی که سولا به قدرت رسید، فرمان داد سزار همسرش را طلاق دهد؛ ولی او از فرمان سولا سرپیچی کرد. سپس سولا سزار را محکوم به مرگ کرد، ولی وی توانست از ایتالیا فرار کند و به سپاهیان روم در کیلیکیا بپیوندد. بعد از مرگ سولا در سال ۷۸ قبل از میلاد، سزار به روم بازگشت. او بعد از مرگ سولا نیز مشکلات زیادی داشت؛ چرا که قدرت کماکان در اختیار هواداران سولا بود و آن‌ها ژولیوس سزار را دشمن خود می‌دانستند.

سزار به هزینه‌ی خود و بدون اجازه از سنا، علاوه بر چهار لژیونی که در اختیار داشت چهار لژیون دیگر فراهم و مجهز کرد. وی تصمیم گرفته بود به سرزمین گل حمله کند تا با فتح آن، بتواند جایگاه و قدرت مناسبی در میان رومیان کسب کند. بسیاری از مورخین این حمله سزار به سرزمین گل را از مهم‌ترین وقایع دوران باستان برمی‌شمارند؛ چراکه در کنار تسهیل به قدرت رسیدن سزار، زمینه را برای ورود فرهنگ لاتین به منطقه فرانسه ایجاد کرد و تحولات عمیقی در ادامه سیر تاریخ منجر شد. ژولیوس سزار به مدت دو سال قبیله‌های گل را سرکوب کرد؛ تا اینکه سرانجام سنا در سال ۵۶ قبل از میلاد سرزمین گل را به‌عنوان یک ایالت روم معرفی کرد. حمله‌ی سزار به سرزمین گل باعث شد سرزمینی تقریبا دو برابر شبه جزیره ایتالیا به خاک روم اضافه شود و رومیان را به مدت ۴۰۰ سال از حملات ژرمن‌ها در امان نگه دارد. در این میان، روم غرق هرج‌ومرج و فساد شده بود و قدرت میان کراسوس و پومپیوس تقسیم شده بود. کراسوس سپاه بزرگی تدارک دید و به قصد حمله به ایران و سوریه حرکت کرد؛ ولی به حران رسید، توسط سپاه اشکانیان به فرماندهی سورنا شکست خورد و کراسوس نیز کشته شد.

بعد از مرگ کراسوس، قدرت در روم کاملا در اختیار پومپیوس قرار گرفت و او دشمنی دیرینه‌اش در مقابل سزار را علنی کرد. سرانجام بعد از درگیری‌های سیاسی بسیار سزار با لژیون‌های نظامی خود به سمت روم حرکت کرد و بدون خونریزی وارد شهر روم شد. وی تلاش کرد پومپیوس را بدون درگیری وادار به تسلیم کند؛ ولی او نپذیرفت و جنگ بزرگی میان دو سپاه درگرفت که در نهایت سزار فاتح جنگ و تبدیل به قدرت اول روم شد. حکومت سزار کوتاه بود؛ چراکه توسط نزدیکان خود از جمله پسرخوانده‌اش بروتوس در ۱۵ مارس سال  ۴۴ قبل از میلاد به قتل رسید تا افسانه‌ی حکومت قیصر در روم خیلی زود به پایان برسد.

دیگر رویدادهای مهم ۲۲ تیر (۱۳ جولای)

۱۷۸۱ - ثبت پتنت موتور بخار ترکیبی

۱۸۳۶ - ثبت اولین پتنت رسمی آمریکا با شماره‌ی یک. این پتنت برای اختراع چرخ‌های کششی مورد استفاده در موتورهای بخار لوکوموتیو به نام John Ruggles ثبت شده است.

۱۹۴۴ - تولد ارنو روبیک، مخترع مکعب روبیک

این مقاله در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات