بررسی پلی‌استیشن ۴ (PlayStation 4) سونی

یک‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
مطالعه 30 دقیقه
پلی ‌استیشن 4 از چند ماه پیش قدم به عرصه بازارهای جهانی نهاد تا بعد از هفت سال، پرونده نسل هفتم را ببندد و نبرد کنسول‌های نسل هشتمی را آغاز کرد.
تبلیغات

آمارهای PS4 تا به امروز، از برتری نسبت به رقیب اصلی‌اش، Xbox One خبر می‌دهند. ما نیز در این نوبت از بررسی‌های تخصصی زومیت، سری به کنسول نسل هشتمی سونی زده‌ایم و نقاط قوت و ضعف آن را زیر ذره‌بین قرار داده‌ایم. با ما برای بررسی جامع از یکی از بهترین‌‌ جعبه‌های جادویی تاریخ ویدیو گیم همراه شوید.

نسل هفتم، با تمام خوبی‌ها و بدی‌هایش گذشت. نسلی که هفت سال به طول انجامید و در آن مایکروسافت و سونی، به عنوان دو غول بزرگ دنیای ویدیو گیم، مهره‌هایشان را به بازار عرضه کردند و در نهایت آمارها نشان از برتری مایکروسافت در بخش فروش خبر داد. 

اما عملکرد کدامیک از نسل هفتمی‌ها بهتر بود؟ این موضوع به جنبه‌های بسیاری بستگی دارد. هر دو کنسول سخت افزار قدرتمندی بهره‌ می‌بردند، بازی‌های بزرگی را به انحصار خود در آوردند و شبکه‌های اجتماعی و امکانات آنلاین نقش بسیار مهمی در عملکرد و رقابت این دو کنسول ایفا کردند.

در سوی دیگر، سونی انحصاری‌های بزرگی در کارنامه خود دارد و همیشه نشان داده است که به تولید عناوین انحصاری شاخص و قابل توجه که هر گیمری را وسوسه کند، اعتقاد دارد. با تمامی موارد خوب و مثبتی که کنسول PS3  داشت، سونی در نهایت نتوانست مایکروسافت را پشت سر بگذارد و آمارهای مایکروسافت در نسل هفتم خبر از پیروزی این شرکت بر رقیب ژاپنی‌اش دارد. 

و اکنون  بر طبل جنگ نسل هشتم کوبیده می‌شود...

سونی درس‌های بسیاری را از نسل هفتم و عملکرد گذشته خودش و رقیبش آموخته است. تغییراتی که یکی پس از دیگری در نسل قبل و در قالب آپدیت‌های نرم‌افزاری صورت می‌گرفت، کنسول بازی نسل هفتمی سونی را به یک محصول متفاوت با کاربردهای مختلف که تنها به بازی مربوط نبودند، تبدیل کردند. 

اما طراحان و مهندسین سونی، آموخته‌های نسل هفتم که شکست را برای آن‌ها سبب شد،  برای ایجاد تجربه‌ای بهتر در نسل هشتم به کار گرفته‌اند. برنامه نویسان از پیچیدگی ساخت بازی برای PS3 شکایت داشتند و سونی نسل هشتم را با یک رابط کاربری ساده برنامه نویسی و امکانات سخت‌افزاری بر پایه کامپیوترهای خانگی عرضه کرد. دسته‌های بازی نسل قبل، با وجود امکانات تازه، مناسب نسل جدید نبودند و تولید و طراحی آن‌ها با انتقادات زیادی همراه بود و سونی این بار DUAL SHOCK 4 را با بازنگری در طراحی و امکانات بهتر عرضه کرد تا بتواند نظر  مثبت دشمنان دو‌آتشه را نیز به کنسول بازی خود جلب کند. سونی نسل قبلی را چند ماهی دیرتر از ایکس ‌باکس شروع کرد ولی این بار زودتر به میدان آمد. نسل قبل کنسول‌های بازی سونی، 200 دلار گران‌تر از مایکروسافت بود و این بار  PS4 تقریبا 100 دلار ارزان‌تر از رقیبش قیمت گذاری شده است. 

نسل قبلی سونی، با ارائه ‌بازی‌های خود بر روی دیسک‌های بلوری، برای بهبود فروش محصولات خانگی دیگر و معرفی بیشتر پخش‌کننده‌های بلوری و تلویزیون‌های 3D تلاش نمود، ولی در PS4 خبری از چنین قابلیت‌های اضافی نیست. سونی معتقد است کنسول بازی، مخصوص بازی است؛ سونی این موضوع را در نسل قبل با پوست و استخوان درک کرده و تلاش خود را برای ارائه تجربه‌ای‌ خالص در این زمینه انجام داده است. 

مشخصات سخت‌افزاری:

  • 500 گیگابایت حافظه داخلی‌ (PS4 در حال حاضر تنها در یک مدل با حافظه 500 گیگابایتی به فروش می‌رسد)
  • 8 گیگابایت رم از نوع GDDR5
  • پردازشگر با دو واحد چهارهسته‌‌ای از نوع هسته‌های جگوار AMD و پردازشگر گرافیکی اختصاصی تولید AMD
  • بلوتوث 2.1، وای‌فای 802.11b/g/n
  • دسته‌ بازی بی‌سیم  Dual Shock 4 با طراحی جدید
  • دیسک‌خوان بلوری با سرعت 6X و قابلیت اجرای دی‌وی‌دی با سرعت 8X

مشخصات پلی استیشن 4 را می‌توان برابر و حتی مقداری پایین‌تر از یک کامپیوتر قدرتمند امروزی ارزیابی کرد. با این وجود همیشه سیاست بازی‌سازان و ناشران دنیای ویدیو گیم به گونه‌ای است که به جای استفاده از نهایت پتانسیل موجود در دنیای سخت افزار PC، تلاش خود را معطوف به کنسول‌های بازی نمایند. موضوعی که با توجه به ماهیت این کنسول‌ها که سرگرمی و بازی صرف را دنبال می‌کند، کاملا بدیهی است و بر آن خرده نمی‌گیریم. در کل PS4 از نظر سخت‌افزاری کاملا در سطح قابل قبولی قرار دارد و امکان اجرای بازی‌های قدرتمند و گرافیکی نسل هشتم در آن به راحتی میسر است.

PS4 Review

 گیرنده وای‌فای PS4 از نوع 802.11 b/g/n است و بدین ترتیب تقریبا با غالب دستگاه‌ها و مودم‌ها سازگاری دارد. بلوتوث نیز ورژن 2.1 است که  متاسفانه امکان اتصال برخی محصولات قدیمی همچون کنترلر Dual Shock 3 و بسیاری از کیبوردها و ماوس‌های مخصوص که در نسل قبلی کنسول‌ها استفاده می‌شد در PS4 وجود ندارد. البته امکان تعدیل این موضوع در آپدیت‌های نرم‌افزاری در آینده وجود دارد و امیدواریم سونی سیاست‌های خود در این باره را به نفع گیمرهای نسل قبلی که هزینه زیادی صرف خرید لوازم جانبی کرده‌اند، تغییر دهد.

همچنین وجود ورودی HDMI در پشت دستگاه و جای خالی فیش‌های سه گانه AVI‌، باعث می‌شود تا تلویزیون‌هایHD تنها توانایی اجرای بازی‌های PS4 را داشته باشند. هر چند این موضوع چندان مشکل‌زا نیست و غالب تلویزیون‌ها امکان اتصال از طریق HDMI را دارا هستند.

 طراحی

بالاخره جعبه بزرگ کنسول سونی به دستمان رسید تا آنچه بعد از باز کردن جعبه مشاهده‌ کرده‌ایم را با شما به اشتراک بگذاریم: یک کابل HDMI، کابل برق، دسته‌ی بی‌سیم Dual Shock 4 با آن طراحی جدیدش، کابل میکرو USB برای شارژ کنترلر و یک هندزفری ظریف برای اتصال به دسته و محدود کردن صدا به گوشی‌های با کیفیت سونی!

پلی استیشن ۴ به شکل چند ضلعی است که در نمای روبرو ترکیبی از شیشه و پلاستیک است.  طراحی دستگاه به گونه‌ای است که انگار دو تکه مستطیل با گوشه‌های نامسطح را به روی یکدیگر چسبانده‌اند. در یک طرف این مستطیل،  بدنه پلاستیکی دیده می‌شود و در طرف دیگر،  بدنه شیشه‌ای خودنمایی می‌کند. 

 زمانی که کنسول را به صورت افقی روی زمین بگذاریم و به آن از وجه بالا نگاه می‌کنیم، یک سوم از محیط را بدنه شیشه‌ای براق و دو سوم باقی مانده را بدنه پلاستیکی مات تشکیل می‌دهد که توسط یک خط باریک نورانی جدا شده‌اند. این خط باریک در هنگام روشن شدن دستگاه به رنگ آبی در می‌آید. جدا شدن نامساوی دو بدنه متضاد و نور باریک بین‌ آن‌ها سبب شده که زیبایی دستگاه دو چندان باشد.

پلی استیشن ۴

در همین حالت اگر از نمای روبروی آن نگاه کنیم،‌ یک چند ظلعی می‌بینیم که بخش بالایی آن  به سمت داخل و بخش پایینی به سمت کاربر متمایل شده است و در بین آن نیز یک مستطیل ساده که فضای بالا و پایین را متصل می‌کند، دیده می‌شود. این موضوع در نمای روبرویی سبب شده تا درگاه‌های ورودی USB در بین فضای بیرون زده و داخل فرو رفته پنهان شود و زیبایی دستگاه بیشتر چشمتان را بگیرد. همچنین در این قسمت، دکمه خارج کردن دیسک که به صورت مکش عمل می‌کند و همچنین دکمه خاموش/روشن دستگاه با ظرافت هر چه تمام‌تر به صورت عمودی و در فضای باریک نورانی که دو بخش مات پلاستیکی وبراق شیشه‌ای را جدا کرده است، جای سازی‌ شده اند. این دکمه‌ها  تنها با یک فشار اندک فعال شده و فرآیند روشن کردن یا خروج دیسک انجام می‌شود. 

در سمت راست و چپ دستگاه، درگاه یا دکمه‌ای وجود ندارد و تنها طراحی دو تکه بدنه دیده می‌شود. زمانی که از چپ یا راست به PS4 نگاه می‌کنید،  چینش این دو تکه که بالای یکدیگر قرار گرفته‌اند، به گونه‌ای است که قسمت بالایی چند سانتی‌متر عقب‌تر و قسمت پایینی، چند سانتی‌متر جلوتر از دیگری قرار گرفته باشد و این بدین ترتیب طراحی دستگاه در این نماها به شکل یک چند ضلعی که توسط یک تکه مستطیلی به هم وصل شده است، دیده شود. 

در پشت دستگاه نیز، تمامی پورت‌های لازم همچون ورودی HDMI، ورودی آداپتور برق، درگاه شبکه و همچنین درگاه مخصوص دوربین مخصوص بازی سونی دیده می‌شود. 

PS4

بر خلاف Xbox One که آن را تنها می‌توان به حالت عمودی و ایستاده گذاشت،‌طراحی سونی به گونه‌ای است که می‌توان دستگاه را هم در حالت عمودی و هم در حالت افقی قرار داد. البته سونی، جهت اطمینان، یک استند 20 دلاری را نیز به صورت جداگانه به فروش می‌رساند که البته تجربه از دستگاه نشان می‌دهد که اگر جای کنسول شما ثابت باشد، مشکلی نخواهد داشت. 

از نظر کیفیت ساخت نمی‌توان ایراد زیادی به پلی‌استیشن ۴ وارد کرد اما وقتی این کنسول را در کنار نسل قبل آن قرار دهیم متوجه می‌شویم که جنس بدنه نسل قبلی باکیفیت‌تر و بادوام‌تر به نظر می‌رسد. اما سونی به شکل قابل ملاحظه‌ای وزن پلی‌استیشن ۴ را در مقایسه با نسل قبل کاهش داده است تا جابجایی آن نیز ساده‌تر شود.

در کل محصول جدید سونی در دنیای بازی، ایراد بخصوصی در این زمینه ندارد، ولی تنها اشکال قابل اشاره در این رابطه داغ شدن کنسول در بعضی مواقع است. هر چند خوشبختانه این گرما در بدنه دستگاه قابل لمس نیست و هوا به خوبی تهویه شده و جنس بدنه نیز به گونه‌ای است که این گرما را منتقل نمی‌کند، ولی به طور کلی می‌توانید این گرما را در اجسامی که در مجاورت کنسول برای مدت طولانی قرار داشته‌اند، حس نمایید. 

دسته Dual Shock 4

به جرات می‌توان،‌ Dual Shock 4 را بهترین دسته‌ای نامید که توسط سونی تولید شده است. دسته‌ی بازی، همان دسته‌ی آشنای قدیمی است که چند نسلی است با مربع و دایره و ضربدر و مثلث معروفش در دست گیمرها خانه کرده است. با این وجود ارگونومی دسته‌ها با افزایش ابعاد و حجم آن‌ها بهبود قابل توجهی یافته و تریگرها یا همان شانه‌های دستگاه که انگشتان خود را دور آن قرار می‌دهید، نسبت به نسل قبلی بزرگ‌تر شده‌اند. بدین ترتیب در دست گرفتن و استفاده طولانی از دسته‌ها، بهتر از پیش شده و البته برای افرادی که دست‌هایشان بزرگ است نیز مشکل کوچک بودن تریگرها دیگر  به وجود نخواهد آمد.

دوال شاک 4

در نمای روبروی دسته‌ها، همچنان چهار دکمه اصلی در سمت راست که با اشکال هندسی دایره، مربع، مثلث و ضربدر دیده می‌شوند، وجود دارد. در طرف چپ، دکمه‌های چهارجهت اصلی قرار دارند و در فضای بین آن‌ها تاچ پد مستطیل شکل و دکمه‌های Option ،Share دکمه Home به همراه بلندگو، جک هدفون 3.5 میلی‌متری برای اتصال هندزفری به دستگاه و درگاه میکرو USB‌ قرار دارد. اندکی پایین‌تر نیز آنالوگ‌های چرخان و در بالای دسته نیز دکمه‌های R و L وجود دارند و فضای بین آن‌ها نیز به نور آبی رنگی روشن می‌شو که هنوز کاربرد چندانی در بازی‌ها ندارد ولی سونی وعده داده که سازندگان از آن در بازی‌هایشان می‌توانند استفاده‌های جالب توجهی ببرند. برای مثال می‌توانند با تغییر رنگ نور شما را از اشتباه رفتن مسیر یا کم شدن سلامتی کاراکتر بازی آگاه کنند. 

در کنار این‌ها، آنالوگ‌ها همچنان با کیفیت و نرم عمل می‌کنند و طراحی کلی دکمه‌های مرکز دسته با افزوده شدن دکمه Share و تاچ پد در مرکز آن‌ها به طور کلی دچار تغییراتی شده است. دکمه‌های بالایی L2 و R2 نیز اندکی دچار تغییر شده‌اند. 

Dual Shock 4

اصلی‌ترین تغییرات صورت گرفته در دوال شاک ۴، تغییر ارگونومی از طریق تغییر اندازه تریگرها و همچنین اضافه شدن تاچ پد، بلندگو و جک هدفون 3.5 میلی‌متری بر روی دسته است. این تغییرات به طور کلی عملکرد و کارآیی دسته‌ها را به طور محسوسی بهبود بخشیده‌اند. برای مثال بزرگ شدن دسته و شانه‌های آن سبب شده تا بهتر بتوانید آن‌ها را در دست بگیرید و در استفاده طولانی مدت، دستتان خسته نشود. در کنار این موضوع وجود بلندگو نه تنها حس بازی‌‌ها را بیشتر می‌کند، بلکه با کمک شوک و ویبره، شما را بیشتر در فضای بازی غرق می‌کند. در کنار این موارد، اضافه شدن جک 3.5 میلی‌متری نیز کمک می‌کند تا بتوانید در هر جایی از منزل بنشنید و  بدون ایجاد مزاحمتی برای افراد خانواده صدای بازی‌ را از هندزفری یا هدست داخلی دسته‌ی بازی بشنوید. 

بسیاری عمر باتری  Dual Shock 4 را ایراد آن می‌دانند، اما در آزمایشاتی که انجام دادیم با هر بار شارژ کامل، دوال‌شاک ۴ بیش از 12 تا 13 ساعت شما را یاری می‌‌کند، که چندان بد نیست. البته این عمر باطری به نسبت نسل قبلی این دسته‌ها که عمری در حدود 20 ساعت داشتند، شاید کم باشد.

به طور کلی، سونی با طراحی جدید دسته‌ها و ایجاد قابلیت‌های نو در آن‌ها، قدم بلندی در بهبود دسته‌های خود برداشته است و از این حیث به عنوان یکی از لذت بخش‌ترین کنسول‌های بازی محسوب می‌گردد. 

نرم‌افزار

سال 2006 آغاز نسل هفتم و شروع اولین جرقه‌های شبکه‌های اجتماعی دنیای بازی‌های ویدیویی بود که منجر به ظهور Xbox Live و PSN شد. تا قبل از نسل هفتم، شبکه‌های اجتماعی بازی از محبوبیت و تکاملی که امروزه و در نسل هشتم شاهد آن‌ها هستیم، بهره‌مند نبودند. اما گذشت سالیان و افزایش محبوبیت این شبکه‌ها، سبب شد تا این موضوع به یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کنسول‌های نسل هشتم و حتی نسل هفتم بدل شود. بازی‌های متنوع از بازی‌های کم حجم و مستقل گرفته تا بازی‌های AAA از ناشرین معروف، شبکه‌های مخصوص گیمرها را به تسخیر خود در آوردند. تروفی‌، اچیومنت، رقابت‌های گروهی و ... راه خود را به بازی‌های ویدیویی پیدا کردند و اکنون شاید به یکی از لذت‌ بخش‌ترین بخش‌های بازی‌های ویدیویی تبدیل شده‌اند. حالا دیگر بازی‌های گروهی به مراتب لذت بیشتری از بازی‌های تک‌نفره و داستانی دارند و شبکه‌های Xbox Live و Play Staition Network بیش از میلیون‌ها گیمر را دور هم گرد‌ آورده و جزئی جدایی ناپذیر از کنسول‌های بازی نسل هشتمی محسوب می‌شوند.

20140630165920 1

سونی نیز همچون مایکروسافت، با ایجاد شبکه PSN قدم در راه جذب گیمرها و آوردن دنیای ویدیو گیم به دنیای آنلاین و گروهی نهاد. در آخرین نسل از کنسول‌های بازی سونی نیز، رابط کاربری سونی هر چند از نظر ظاهری تفاوت‌های چندان محسوسی با آنچه در اواخر نسل هفتم از PSN دیده‌ایم ندارد، ولی در باطن بهبودهای بسیاری در آن صورت پذیرفته است که ما در بررسی خود به برخی امکانات آن اشاره خواهیم نمود. 

قبل از هر چیز باید اشاره کنیم که تقریبا استفاده از غالب امکانات دستگاه منوط به ایجاد یک اکانت در شبکه سونی، یعنی PSN است. هر چند امکان اجرای بازی‌ها بدون ایجاد اکانت نیز وجود دارد و شما می‌توانید با استفاده از اکانت مهمان از PS4 استفاده کنید، منتها تمامی اطلاعات شما بعد از خروج از این اکانت پاک خواهد شد. 

رابط کاربری سونی بسیار ساده ولی جذاب طراحی شده است. با زدن دکمه Home بر روی دسته از هر کجا که باشید وارد صفحه اصلی رابط کاربری می‌شوید و در آنجا به تمامی اطلاعات مورد نیازتان دسترسی خواهید داشت.  نکته مثبت در اجرای این فرمان آن است که صرف نظر از اینکه در چه مرحله‌ای از بازی باشید دسترسی بدین صفحه امکان پذیر است و هر گاه بخواهید می‌توانید بدون ایجاد وقفه بازی خود را از همانجا که ول کرده‌اید از سر بگیرید.

بررسی تلفن هوشمند Xperia M2 Aqua سونی

سونی رابط کاربری را به گونه‌ای طراحی کرده که گیمرهای بی‌حوصله فرصت زیادی را صرف یادگیری آن نکنند و هر چه می‌خواهند همانجا در اختیارشان باشد. از منوی بالا در صفحه اصلی می‌توانید پروفایلتان را ادیت کنید، چت کنید، از وضعیت‌ دوستانتان اگاه شوید و همچنین تروفی‌های به دست آورده و امتیازاتی که در هر بازی به دست آورده‌اید را مشاهده کنید.

20140630145141 1

اندکی پایین‌تر و در بین کاشی‌های بزرگ و زنده‌ای که خودنمایی می‌کنند  همه چیز به گیم مربوط می‌شود. در این صفحه آخرین بازی‌هایی که نصب و اجرا کرده‌اید، آخرین بازی‌های دانلودی، اپلیکیشن‌هایی که از فروشگاه نرم افزار پلی‌استیشن دانلود کرده‌اید و هر چه فکرش را می‌کنید در دسترستان خواهد بود. تنها کافی است بر روی یک بازی بروید، تا نه تنها با یک دکمه بازی اجرا شود، بلکه اطلاعات گوناگونی از آن همچون آخرین پک‌های الحاقی موجود، آخرین امتیازاتتان و هر آنچه در رابطه با آن بازی ممکن است بخواهید بدانید در قالبی جداگانه در زیر صفحه به نمایش دربیاید.

20140630151918

رابط کاربری جدید سونی, در واقع  یک نمونه از تلاش سونی برای ایجاد یک رابط کاربری منسجم و ساده است که همه چیز در آن به راحتی در دسترس است. 

فروشگاه نرم افزاری سونی

سونی فروشگاه نرم‌افزاری خود نه تنها بازی‌های ویدیوی، بلکه فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی که برای خرید یا کرایه کردن موجود هستند نیز عرضه می‌کند.  در طرف دیگر بازی‌های دانلودی و دموهای بازی‌های پولی ارجینال نیز در فروشگاه نرم افزاری سونی یافت می‌شود. برای مثال می‌توانید دموی بازی‌های جدید را به رایگان دانلود کرده و از آن‌ها استفاده نمایید. همچنین صفحه مربوط به هر محصول نیز همچون گذشته، اطلاعات جامعی از آن بازی همچون آخرین DLC‌ها، اخبار و موضوعات مرتبط به آن را در خود جای داده است.

20140630150743

مرورگر وب

20140630145913

یکی دیگر از امکاناتی که سونی در PS4 تعبیه کرده است، وبگردی است. وبگردی با یک شبیه‌ساز ماوس صورت می‌پذیرد و استفاده از آن با کمک میانبرهایی که بر روی دسته طراحی شده است هر چند به آسانی وبگردی با کامپیوتر نیست، ولی می‌تواند کار شما را راه بیندازد. البته در کمال تاسف مرورگر وب پلی‌استیشن قابلیت نمایش صحیح زبان فارسی را ندارد و کلمات فارسی در آن به صورت جدا به نمایش در می‌آیند.

اشتراک گذاری سریع

20140630145559

یکی از قابلیت‌های جالب توجهی که سونی در پلی‌استیشن 4 بدان توجه نموده است و بدون شک در آینده‌ای نزدیک محبوبیت بیشتری نیز پیدا خواهد نمود؛ امکان اشتراک گذاری سریع ویدیوها و اسکرین‌شات‌های بازی‌ها از درون PS4 و تنها با زدن یک دکمه است. با فشردن دکمه Share‌ بر روی دسته بازی خود، می‌توانید آخرین لحظات از بازی‌های خود را به صورت ویدیویی در صفحه گالری ذخیره کنید و آن‌ها را بعداً در صورت تمایل با دیگر گیمرها به اشتراک بگذارید.همچنین می‌توانید با نگه داشتن این دکمه از بازی‌هایتان اسکرین شات نیز بگیرید و لحظات جالب از بازی‌هایتان را به دیگران نشان دهید. این قابلیت خصوصا در گیمرهای حرفه‌ای یا منتقدین که قصد تهیه ویدیو و اسکرین شات یا راهنمای قدم به قدم از بازی‌ها را دارند یا گیمرهای فوتبالی که صحنه‌های ناب فوتبالیشان را به نمایش می‌گذارند، کاربردی خواهد بود. البته تنها مشکل در این موضوع کیفیت پایین پخش ویدیوهاست که البته چندان جدی نیست و می‌توان از آن گذشت.

20140630145330

در کنار این‌ها، سونی با اختصاص یک شبکه ویدیوی مخصوص به هر گیمر و امکان آپلود ویدیوها در این شبکه، موضوع را جالب‌تر و ارائه ویدیوها را منسجم‌تر کرده است. بدین ترتیب شما می‌توانید بین ده‌ها ویدیو آپلود شده در قسمت لایو در شبکه سونی، ویدیوهای مورد نظرتان را سریع‌تر و راحت‌تر پیدا نمایید.

رابط کاربری سونی در کل سریع، روان و مملو از امکاناتی است که به صورت یکجا و منظم در معرض دید قرار می‌گیرند. البته گهگاهی تاخیر در اجرای فرآیندها دیده می‌شود که البته جدی نیست. به علاوه اجرای بازی‌ها به صورت همزمان میسر نیست و با اجرای یک بازی باید بازی قبلی کاملا بسته شود. اما در صورتی که در وسط هر بازی بدون آن که ذخیره کرده باشید، دکمه Home‌ را فشار دهید، دستگاه بدون پرسیدن سوال از بازی خارج شده و به سمت صفحه اصلی می‌رود و هر زمان که بخواهید می‌توانید به بازی برگردید و همه چیز را مجددا از همانجا شروع کنید.

سونی همچنین اپلیکیشن‌های مخصوصی را نیز در این نسل همچون نسل قبلی قرار داده است که تجربه برخی از آن‌ها برای ما با مشکل همراه بود ولی غالبا اپلیکیشن‌ها بدون دردسر اجرا می‌شوند.در کل رابط کاربری سونی، همانطور که در نسل پیشین و با بروزرسانی‌های پیش تکامل پیدا کرده بود، در این سری نیز بهبودهایی نه چندان بزرگ داشته که باعث شده با یک رابط کاربری نسبتا روان، منظم و کاربردی روبرو باشیم.

استریم بازی‌ها در PS Vita

قابلیت‌های کنسول سونی، تنها محدود به موارد ذکر شده نمی‌شود. برای مثال می‌توانید صفحه بازی را بر روی PS Vita استریم کنید و بدین ترتیب بازیتان را از روی PS Vita ادامه دهید. البته این بدین معنا نیست که پردازش از طریق PS Vita انجام می‌شود، بلکه همه چیز توسط PS4 و تنها این تصویر است که توسط کنسول دستی سونی پخش می‌گردد.

اپلیکیشن Sony PlayStation

سونی همچنین یک اپلیکیشن اندرویدی نیز برای علاقمندان بازی مهیا کرده است که از آن‌ می‌توانید برای دیدن تروفی‌ها، چت کردن و بعضی از امکانات قرار داده شده در بازی‌ها بهره‌مند شوید. البته نصب این اپلیکیشن چندان ضروری نیست و فعلا در بازی‌ها نیز استفاده بخصوصی ندارد و بیشتر برای زمانی که از کنسولتان دور هستید و می‌خواهید از وضعیت دنیای بازی خبر دار شوید مناسب است. 

بازی‌‌ها

سونی هر چقدر در زمینه فروش و آمار در نسل هفتم موفق نبود، در زمینه عناوین انحصاری و بازی‌های بزرگ و پر زرق و برق که سال‌ها در خاطر باقی بمانند، خوش درخشید. عناوین بزرگ، انحصاری و پرمخاطبی که در صدر آن‌ها می‌توان به عناوین Naughty Dog‌ همچون The Last Of Us اشاره کرد. همچنین سونی در نسل پیشین نشان داده که تا آخرین روزهای حضور کنسول‌هایش از آن‌ها پشتیبانی کامل می‌کند و کاربرانش را با بازی‌های انحصاری بزرگ سورپرایز و سرحال نگاه می‌دارد. 

the-order-0-HEMI1

هر چند در زمینه بازی‌های انحصاری عملکرد مایکروسافت نیز همچون سونی خوب بوده، ولی تعداد انحصاری‌هایی که جایزه‌های برتر جشنواره‌های مختلف را از آن خود کرده باشند باعث شده تا در زمینه عناوین انحصاری،‌ سونی گوی رقابت را از رقیبش برباید و برنده میدان باشد. 

حال سونی در نسل هشتم نیز با کوهی از سرمایه و پشتوانه شرکت‌ها و استودیوهای بزرگ بار دیگر به میدان آمده است. بدون شک انحصاری‌های فعلی سونی نیز با تعداد بالاتر و نام‌های مشهورشان در جلب مخاطبین تازه بی‌تاثیر نبوده‌ و نیستند. عناوینی از جمله KillZone 3، نسخه بازسازی شده عنوان تحسین شده The Last Of Us که به عنوان یکی از شاهکارهای مشهور نسل هفتم بر شمرده می‌شود و عناوین بی‌شمار و قابل توجه دیگری که برخی از آن‌ها در E3 امسال به نمایش در آمدند، نشان می‌دهد که سونی این بار هم سورپرایزها و برنامه‌های ویژه‌ای را در نسل هشتم دنبال می‌کند. 

inFamous-Second-Son-poster

در کنار این‌ها، رقابت بر سر انحصاری کردن محتواهای اضافه همچون برخی DLCها یا زمان انتشار زودتر برای کنسول‌های نسل هشتمی نیز داغ شده است. هر چند چنین موضوعاتی هیجان و تنش انحصاری شدن بازی‌ها را با خود به همراه ندارد، ولی در جلب نظر گیمرها بی‌تاثیر نخواهد بود. 

رقابت دیگری که این روزها از قضا خیلی هم گرم است و بسیاری از گیمرها در فضای مجازی و واقعی برای آن دست و پا می‌شکنند، موضوع رزولوشن 1080P و اجرای بازی‌های PS4 بر روی این رزولوشن است. این موضوع شاید به خودی خود و در نگاه اول موضوع مهمی باشد، ولی با توجه به مقالات بسیاری که در رابطه با رزولوشن خدمت شما عرضه کرده‌ایم، می‌توان در بعضی شرایط رزولوشن 1080 را با 720 از دیدگاه چشم  معمولی و با توجه به فاصله وی از صفحه نمایش یکسان فرض کرد. البته این موضوع نیازمند توضیحات مفصلی است که در مقالات بعدیمان در رابطه با کنسول‌های بازی حتما بدان‌ خواهیم پرداخت. در حال حاضر تنها به ذکر این نکته که این موضوع را چندان جدی نگیرید و بر روی آن سرمایه‌گذاری نکنید، اکتفا می‌کنیم. 

همچنین در حال حاضر دسته بازی سونی و امکانات تازه‌اش همچون تاچ پد یا نور بالای دسته نیز فعلا قابلیت ویژه‌ای در بازی‌ها ندارد، ولی امید می‌رود که در آینده نزدیک توجه بیشتری به آن‌ها شود و روش‌ها و استفاده‌های خلاقانه‌تری به غیر از آنچه در بازی‌های فعلی شده است، به وجود بیاید. 

مشکل اصلی در کنسول جدید سونی، عدم پشتیبانی آن از بازی‌های نسل پیشین است که سبب می‌شود بازی‌های نسل قبلی را نتوانید به راحتی بر روی کنسول جدیدتان بازی کنید. البته امیدواریم راه‌حل‌هایی برای حل این مشکل در آینده پیدا شود. مشکل بعدی نیز، قیمت بسیار بالای کنسول و بازی‌های آن حداقل برای کاربران ایرانی است که البته این موضوع را نمی توان از ایرادهای سونی یاد کرد بلکه مشکل بر سر نرخ بالای ارزی و سودهای کلان دلال‌ها در بازار داخلی است که البته با گذشت زمان و توجه  به این موضوع، امیدواریم این موضوع نیز اندکی بهبود پیدا نماید. 

در جدول زیر  نیز برخی از بازی‌های مهم انحصاری و غیرانحصاری که در سال جاری یا ابتدای سال میلادی آینده قرار است برای کنسول نسل هشتمی سونی منتشر شوند را گردآوری کرده‌ایم:

  • The Order: 1886 | اسفند 1393 | انحصاری سونی
  • Infamous: Second Son | منتشر شده است | انحصاری سونی
  • Driveclub | مهر ماه 1393 | انحصاری سونی
  • Basement Crawl | منتشر شده است | انحصاری سونی
  • Killzone: Shadow Fall  | منتشر شده است | انحصاری سونی
  • Alien: Isolation | مهر  ماه 1393 
  • Metal Gear Solid V: Ground Zeroes | منتشر شده است 
  • Watch Dogs | منتشر شده است
  • Child of Light| منتشر شده است
  • Daylight | منتشر شده است
  • Deep Down | تاریخ نامشخص در سال 2014
  • Destiny | شهریور ماه1393
  • Dragon Age: Inquisition |  مهر ماه 1393
  • Dying Light |  بهمن ماه 1393
  • The Witcher 3: Wild Hunt | بهمن ماه 1393
  • Tom Clancy’s The Division | تاریخ نامشخص در سال 2015
  • Final Fantasy XIV Online: A Realm Reborn | منتشر شده است

لیست کل عناوینی که به صورت انحصاری یا غیر انحصاری برای کنسول PS4 منتشر شده یا منتشر خواهند شد را در این صفحه از ویکی‌پدیا می‌توانید مشاهده نمایید.

جمع بندی

سونی نسل هشتم را با قدرت تمام آغاز کرده است. نسلی که در آن بازی‌های انحصاری, شبکه‌های بزرگ و اجتماعی مخصوص بازی حرف اول را می‌زند. نسلی که در آن تنها قدرت سخت افزاری نمی‌تواند ضامن پیروزی در نبرد بین کنسول‌های نسل هشتمی باشد. آمارها و ارقام فروش کنسول سونی در نسل هفتم، نشان می‌دهد برخی از سیاست‌های غول ژاپنی در نسل قبلی، آنطور که باید و شاید در موفقیت کنسول PS3 موثر باشد. اما سونی قواعد بازی را تغییر داده است. بازی‌هایی که در نسل پیش برای اولین بار با پدیده‌ای جدید و نه‌چندان عمومی همچون Blue Ray همراه شده بود، اکنون دیگر جایگاه خود را پیدا کرده است. قیمت بیشتر نسبت به رقیب اکنون جای خود را به قیمتی پایین‌تر از Xbox One داده است و همچنین در آن خبری از اجباری که مایکروسافت برای فروش کینکت می‌کند، نیست (البته این شرکت نیز بعد از مدتی این سیاست را تغییر داد و دیگر خرید کینکت اجباری نیست). در کنار این موضوع، عملکرد قدرتمند سونی و سرمایه‌گذاری‌هایی که این شرکت در نسل‌های قبلی برای بازی‌های انحصاری که هر یک در لیست ده‌بازی برتر نسل قرار گرفته‌اند، باعث جلب توجه و اعتماد گیمرها شده است چراکه سونی تا آخرین لحظه از نسل قبلی کنسول خود پشتیبانی در خورد توجه داشت.

ps4

در کل سونی هنوز راه درازی در پیش دارد. راهی که رقیبی به بزرگی مایکروسافت  بر سر راه آن قرار دارد. رقیبی که آن هم با کوهی از سرمایه و بازی‌های بزرگ به میدان آمده است و کنسول اغوا کننده‌اش دست کمی از سونی ندارد. به نظر شما سونی می‌تواند بر خلاف گذشته، نتیجه بازی را به نفع خود رقم بزند و کنسول مایکروسافت را همانطور که تاکنون پشت سر گذاشته، پشت خود نگاه دارد و تا پایان نسل به درخشش خود ادامه دهد؟

نقاط قوت

  • طراحی جذاب
  • بازی‌های انحصاری بزرگ
  • دسته Dual Shock 4 با طراحی جدید و بهتر نسبت به نسل پیشین
  • سخت‌افزار قوی‌تر در مقایسه با ایکس‌باکس وان
  • رابط کاربری خوب

نقاط ضعف

  • عمر کم‌تر باتری در دسته‌ها نسبت به نسل پیشین
  • قیمت بالای کنسول و بازی‌ها در ایران 
  • عدم پشتیبانی از محصولات جانبی نسل پیشین همچون ماوس و کیبورها و هدست‌های مخصوص PS3 
  • عدم پشتیبانی از بازی‌های PS3 به صورت معمول

با تشکر از امیر اسماعیلی که در تهیه این مقاله به ما کمک کردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات