پایگاه‌های داده گوگل به روایت تصویر

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵
مطالعه 5 دقیقه
وقتی به صفحه اصلی سایت گوگل وارد می‌شویم، یک نوار جستجوی ساده در آن وجود دارد ولی شاید جالب باشد که بدانیم، متخصصان زیادی از حوزه‌های گوناگون دانش در پشت این صفحه ساده در حال تلاش هستند. در ادامه نگاه مختصری به برخی پایگاه‌های داده گوگل می‌اندازیم. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

لوله‌های رنگی در دالس

google01

این لوله‌های رنگی وظیفه انتقال آب در پایگاه داده‌ی گوگل واقع در شهر دالس ایالت اورگان آمریکا را برعهده دارند. لوله‌های آبی رنگ، آب سرد را وارد می کنند و لوله‌های قرمز رنگ آب گرم را برای خنک شدن مجدد باز می‌گردانند.

واحد خنک کننده در فنلاند

google02

نمای کلی از لوله‌های خنک کننده‌ی پایگاه داده گوگل در هامینای فنلاند را در تصویر بالا مشاهده می کنید. در این واحد تنها از آب دریا برای خنک‌ کردن سرورها استفاده می‌شود.

سرورهای چراغ آبی

google03

بانک سرورهای دوقلو در پایگاه داده‌ی داگلاس کانتی که از LED های آبی رنگ که بسیار کم مصرف هستند، در آنها استفاده می‌شود.

آنتن موسوم به «گوش بزرگ» گوگل درIowa

google04

این آنتن بزرگ که در شهر Council Bluffs ایالات متحده آمریکا قرار دارد، سیگنال‌های مورد نیاز بخش خدمات دسترسی گوگل را دریافت می‌کند. وظیفه این بخش گوگل ارائه فیبر نوری برای منازل مسکونی در سراسر جهان است. همچنین این آنتن‌ها منبع اصلی سیگنال صدها شبکه تلویزیونی هستند که خدمات تلویزیون فیبری گوگل را ارائه می‌دهند.

پرده‌های پایگاه داده شهر Council Bluffs

google05

پرده‌های پلاستیکی نصب شده درون اتاق شبکه در پایگاه داده شهر Council Bluffs با مکانیزم خاصی که دارند، باعث می‌شوند تا هوای سردی که از کف زمین به این اتاق فرستاده می‌شود در آن حفظ شده و هوای گرم اتاق خارج شود.

استفاده مجدد از مخازن قدیمی

google06

گوگل با تغییر کاربری مخازن قدیمی متعلق به کارخانه‌های ساخت کاغذ، از آنها در پایگاه داده هامینای فنلاند استفاده می‌کند.

لوله‌های رنگارنگ

google07

این لوله‌ها آب را برای خنک‌سازی پایگاه داده‌ی داگلاس کانتی گوگل منتقل می‌کنند. همانطور که در تصویر هم مشاهده می کنید، کارگران برای رفت‌و‌آمد در محوطه‌ی این پایگاه داده از دوچرخه استفاده می کنند.

لوله‌های U شکل

google09

لوله‌های عایق‌داری مانند تصویر بالا به صورت U شکل خمیده‌ می‌شوند، تا در صورتی که دمای مایعی که در آنها جریان دارد، تغییر کرد، به راحتی منبسط یا منقبض شوند.

مغز پایگاه داده‌ی Council Bluffs

google10

در تصویر بالا روترها و سویچ‌های موجود در اتاق شبکه‌ی پایگاه داده‌ی Council Bluffs را مشاهده می‌نمایید. شبکه‌ی فیبر نوری موجود در این اتاق سرعتی معادل 200,000 برابر سرعت اینترنت خانگی دارد.

در هنگام حادثه

google11

لوله‌هایی با فشار آب بسیار بالا آماده‌ی اطفای حریق هستند.

نیاز به فضای زیاد

google13

پایگاه داده‌ی گوگل در هامینای فنلاند در یک کارخانه قدیمی ساخت کاغذ بنا شده است. فضای زیاد و نزدیکی به خلیج فنلاند و در نتیجه دسترسی به منبع آب برای خنک سازی سرورها از مزایای این محل هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات