۲۱ تیر: تولد جرج ایستمن کسی که عکاسی را برای همه آسان کرد

چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۱۶۳ سال پیش در چنین روزی، جرج ایستمن، مخترع و کارآفرین بزرگ آمریکایی که گسترش عکاسی در جهان مدیون این مرد بزرگ است چشم به جهان گشود. جرج ایستمن بنیان‌گذار کمپانی معروف کداک است.
تبلیغات

۱۶۳ سال پیش در چنین روزی (۱۲ جولای ۱۸۵۴)، جورج ایستمن، مخترع و کارآفرین بزرگ آمریکایی در محله واترویل نیویورک چشم به جهان گشود. این مخترع بزرگ به دلیل به‌کارگیری فیلم رول در عکاسی و تأسیس کمپانی بزرگ کداک در دنیا شناخته شده است. پیش از اختراع فیلم رول و به‌کارگیری آن، عکاسی امری پرهزینه و پیچیده بود که هرکسی قادر به انجام آن نبود؛ ولی زمانی که جرج ایستمن حق اختراع فیلم رول را از پیتر هاستن به قیمت ۵۰۰۰ دلار در سال ۱۸۸۱ خریداری کرد و آن‌ را در دوربین‌های عکاسی استفاده کرد، یک انقلاب در عکاسی به وجود آورد. جرج ایستمن نه مخترع عکاسی بود و نه مخترع فیلم رول ولی به‌کارگیری و بهبود فیلم رول و استفاده از آن در دوربین‌های عکاسی توسط او انجام شد که این انقلاب بزرگ را شکل داد به همین دلیل نام این مرد بزرگ در تاریخ عکاسی جاودانه شده است.

جرج ایستمن کداک را در ۱۸۹۲ أسیس کرد

جرج ایستمن در سال ۱۸۹۲ شرکت ایستمن کداک را تأسیس کرد. این شرکت، مخترع اولین دوربین‌های عکاسی دستی در جهان به‌حساب می‌آید که موجب عمومیت یافتن عکاسی شد. همچنین شرکت کداک از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات و مواد عکاسی در جهان است که تصویر نخستین فرود انسان بر کره‌‌ی ماه توسط یکی از دوربین‌های این شرکت عکس‌برداری شده است. شرکت کداک که مشهورترین شرکت عکاسی قرن بیستم محسوب می‌شد در سال ۲۰۱۲ اعلام ورشکستگی کرد؛ چراکه نتوانست خود را با پیشرفت‌ها و تحولات عکاسی دیجیتال وفق دهد. ارزش سهام کداک در ۱۵ سال از ۳۱ میلیارد دلار به کمتر از ۱۵۰ میلیون دلار رسید تا این یادگار جرج ایستمن که یک قرن را تحت تأثیر قرار داد و قهرمان قرن بیستم میلادی بود، در ابتدای قرن بیست و یکم نتواند به رقابت با رقیبان نوظهور بپردازد.

کار من تمام شده است، چرا صبر کنم؟

جرج ایستمن در ۱۴ مارچ ۱۹۳۲ و در ۷۷ سالگی با شلیک گلوله به قلب خود، چشم از جهان فروبست. جرج ایستمن در دو سال پایانی زندگی خود از درد شدید ستون فقرات رنج می‌برد که زندگی را بر وی سخت کرده بود. وی در نامه‌ای که از خود برای خانواده و دوستان خود باقی گذاشت، عنوان کرده بود: «به دوستانم: کار من تمام شده است، چرا صبر کنم؟» جرج ایستمن یکی از ثروتمندان بزرگ زمان خود به‌حساب می‌آمد. او بسیار مهربان بود و اقدامات بشردوستانه‌ی بسیاری انجام می‌داد. ایستمن بخش زیادی از درآمد خود را برای ساخت مراکز آموزشی و بهداشتی در مناطق محروم اختصاص می‌داد. از کمک‌های این مرد نیکوکار و بخشنده می‌توان به برپایی دانشکده‌ی موسیقی ایستمن‌، دانشکده‌های دندانپزشکی و پزشکی روچستر، کمک‌های مالی برای تأسیس دانشکده فنی روچستر، کمک‌های مالی برای گسترش دانشگاه MIT، ارائه‌ی بودجه برای کلینیک‌های درمانی در لندن و دیگر شهرهای اروپایی برای ساکنان کم‌درآمد و بسیاری دیگر اشاره کرد.

دیگر رویدادهای مهم تاریخ ۲۱ تیر (۱۲ جولای)

۱۹۰۶ - ارسال اولین پیام بی‌سیم تلگرافی در جهان

۱۹۱۰ - سالروز تولد چارلز رولز، یکی از مؤسسان کمپانی رولز رویس

۱۹۲۰ - افتتاح رسمی کانال پاناما

این مطلب در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۹۶ به‌ورزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات