پروتئین می‌تواند به زودی جایگزین چربی‌های موجود در پنیرها و کیک‌ها شود

شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
در ایام ماه رمضان بد نیست به پیشرفت‌های فناوری در زمینه‌ی غذایی بپردازیم. آن‌هایی هم که رژیم دارند احتمالا این مقاله برایش مفید خواهد بود. به زودی می‌توان شاهد پخته شدن کیک‌ها و تهیه‌ی پنیرهای کم چربی بود که درست مثل مشابه‌های اصیل و چرب خود بافت و طعم مطلوبی دارند. پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه هرویت-وات و ادینبورگ نشان داده است که می‌توان به روشی خاص از پروتئین‌ها به عنوان جایگزین چربی‌ها بهره برد.
تبلیغات

مطالعات پیشین نشان داده بود که می‌توان پروتئین را در محصولات کرم مانندی همچون ماست به خوبی جایگزین چربی کرد، اما فرایند جایگزین چندان برای سایر غذاهای سفت‌تر مناسب به نظر نمی‌رسید. با مطالعات اخیری که انجام شده مشخص شده است که می‌توان با استفاده از تغییر ساختار پروتئین‌ها به کمک گرما یا سایر فرایند‌ها ساختار آن‌ها را به گونه‌ای تغییر داد که رفتار آن به چربی‌ها مشابهت بسیاری پیدا کند. به طوری خاص می‌توان انتظار داشت که این پروتئین‌ها نیز همچون چربی‌ها در حین فرایند به ذراتی میکرونی شکسته شوند.

امید می‌رود که بتوان با استفاده از این روش شاهد استفاده‌ی کمتر تولید کنندگان مواد غذایی از چربی‌ها در محصولات خود باشند بدون اینکه از کیفیت و طعم این محصولات کاسته شود. هم اکنون یک مدل رایانه‌ای برای تعیین میزان جایگزینی مناسب برای انواع غذاها در حال توسعه است که می‌تواند در این راه کمک خوبی برای تولید کنندگان باشد. به علاوه از آن جایی که پروتئین‌ها ظاهر ژل مانندی همچون تخم مرغ به ماده غذایی می‌دهند می‌توان با استفاده از آن‌ها از مصرف تخم مرغ‌ها و نهایتا قیمت نهایی کاست.

این فناوری که حاصل یک پژوهش سه ساله است در حال حاضر توسط شرکت Nandi Proteins در حال توسعه است که به احتمال زیاد تا دو سال آینده می‌توان شاهد اولین محصولات از این دست بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات